کد خبر: ۱۶۳۱۸
زمان انتشار: ۱۴:۲۱     ۰۲ مرداد ۱۳۹۰

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار واحد مرکزی خبر ؛ رییس جمهور در سخنرانی خود در اجلاس هفته جهانی مساجد افزود: بهترین برنامه و بالاترین مکتب برای هدایت، اعتلا و اداره جامعه، مکتب اسلام ناب است؛ به همین مناسبت باید زیباترین سازماندهی اجتماعی را داشته باشد.

وی اضافه کرد: برای تربیت انسان ها و اداره درست جامعه سه کانون مهم شامل خانواده، مراکز آموزشی و مسجد تعریف شده است.

آقای احمدی نژاد گفت: مسجد در این میان نقش اساسی را برعهده دارد و اگر مسجد درست عمل کند؛ خانواده و مراکز آموزشی هم به دنبال آن می توانند وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: شاید بهترین نقش را برای مساجد پس از صدر اسلام، در دوران انقلاب اسلامی بتوان مشاهده کرد.

آقای احمدی نژاد افزود: هنوز تمدن اسلامی پدید نیامده است چراکه اگر تمدن اسلامی و حقیقت آن در جهان حاکم شود هیچ ملتی حاضر نیست آن را با چیز دیگری عوض کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نقش مسجد بسیار مهم و بی نظیر است، گفت: حقیقتی را که خدا در مسجد تعبیه کرده است در جای دیگر نمی‌بینیم.

آقای احمدی نژاد افزود: نخستین نقش و ویژگی مسجد این است که پایگاه ذکر خدا و توحید است و نباید از آن جز توحید بیرون بیاید.

رئیس جمهور اضافه کرد: مسجد محل تمرین اخلاص و کار برای خداست و اخلاص و کار برای خدا پایه سعادت انسان است و در مسجد است که انسان‌ها کار برای خدا را یاد می گیرند.

آقای احمدی نژاد گفت: خانواده، نهادهای آموزشی و مساجد سه کانون و رکن اصلی و مهم تربیت، هدایت و اداره درست جامعه هستند که نقش مسجد از دو کانون دیگر بسیار اساسی‌تر است.

رئیس جمهور در تبیین جایگاه کانون خانواده در اداره جامعه و تربیت انسان‌ها اظهار داشت: چنانچه نقش خانواده در تربیت انسان‌ها تضعیف، مختل یا حذف شود یقینا جامعه به سعادت نمی رسد و به نسبت میزان تضعیف یا اخلالی که در خانواده پدید آید در جامعه هم نابسامانی به وجود خواهد آمد.

آقای احمدی نژاد درباره نقش مراکز آموزشی در تربیت انسان‌ها و اداره درست جامعه گفت: آموزش، علم، اندیشه و تفکر نقشی بسیار والا و مهم در تربیت و هدایت انسان‌ها و اداره جامعه دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر مراکز آموزشی و تربیتی نقش خود را درست ایفا کنند جامعه به سعادت خواهد رسید و چنانچه از ماموریت خود فاصله بگیرند جامعه دچار نابسامانی می شود.

آقای احمدی نژاد افزود: نقش کانون مسجد از دو رکن دیگر بسیار مهم‌تر است و عملکرد درست آن دو کانون هم منوط به عملکرد درست کانون مسجد خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در نهمین اجلاس هفته جهانی مساجد در سالن اجلاس سران گفت: همه چیز مسجد برای خداست و اگر ذره ای برای غیرخدا باشد به همان میزان مسجد را مکدر می کند.

آقای احمدی نژاد افزود: ساختمان ، تجهیزات و فعالیت های مسجد زمانی مسجدی است که خدایی باشد و اگر غیر از این باشد مسجد نیست.

وی با بیان اینکه انسان مؤمنی که در مسجد حضور دارد نیز باید موحد و مخلص در راه خدا باشد گفت: چنین انسانی در واقع قدم در راه تعالی گذاشته زیرا مسجد نطقه تعالی و کانون توحید است.

رئیس جمهور ویژگی دیگر و منحصر به فرد مسجد را امام محوری و یادآوری امام دانست و گفت: مسجد به همان میزان که ذکر الله است ذکر امام و حلقه اتصال با خدا و واسطه فیض الهی است.

وی تصریح کرد: مسجدی که در آن ذکر امام نباشد فاقد روح است.

آقای احمدی نژاد گفت: ویژگی که به مسجد بعد اجتماعی آسمانی می دهد ذکر امام و تمرین امامت و ولایت است که همه این ویژگی ها در نماز جماعت تبلور می یابد.

رئیس جمهور رکن اصلی مسجد را نماز جماعت دانست و افزود: اگر نماز جماعت را از مسجد برداریم چیزی نمی ماند و تنها به کانون فرهنگی و هنری شباهت پیدا می کند که البته خوب است اما دیگر مسجد نیست.

آقای احمدی نژاد مسجد را یاد خدا و توحید مستمر ، تمرین اخلاص و تمرین امامت و ولایت برشمرد و گفت: نمازهای پنج گانه در روزها و هفته و سال ها و نمازهای جمعه ، عید فطر و قربان و دیگر مناسبت ها رودخانه جاری به سمت اقیانوس بیکران توحید هستند.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر آباد کردن مساجد گفت: مساجد باید آباد و پرجاذبه باشد اما نه اینکه این جاذبه و آبادانی را ساختمان ها ، کاشی کاری ها و سنگ های درجه یک معنا کنیم این موارد ممکن است لازم باشد اما عمران مسجد به نقش آفرینی آن است.

آقای احمدی نژاد با یادآوری مساجد دوران پیامبر اعظم (ص) افزود: مگر مسجد پیامبر (ص) در صدر اسلام چه چیزی داشت که این همه جذب می کرد.

وی با اشاره به مصلای بزرگ در حال ساخت تهران گفت: این مصلی را ببینید امام (ره) فرمان ساخت آن را صادر فرمودند البته ایشان تاکید کردند به دنبال مصلی باشند نه با ساختمان های جلال و جبروت بلکه با ساختمان هایی که روح حاکمش توحید باشد .

رئیس جمهور اضافه کرد: نه اینکه ساختمان محکم نمی خواهیم بلکه باید هدف ،کارکرد اصلی مساجد یعنی فریاد امامت ، ولایت و توحید باشد.

وی درباره جذب مردم و جوانان به مسجد نیز گفت: ممکن است هزار کلاس در مساجد برگزار شود اما خروجی آن کسانی باشد که کلافه هستند و تغییری در آنان ایجاد نشود.

آقای احمدی نژاد افزود: برای حل این مهم نیازمند محبت پی در پی و مستمریم که به ویژه امام جماعت به مراجعه کننده و شنونده منتقل کند .

وی تاکید کرد: اصلاح گری ممکن نیست مگر اینکه فرد از صمیم دل و با همه وجود عاشق مردم باشد و در این صورت حقیقت منتقل می شود.

آقای احمدی نژاد خمیر مایه آفرینش به ویژه انسان ها را لطف و مهربانی خداوند به انسان و همه موجودات هستی دانست و گفت: همه وجود پیامبر(ص) برای محبت است زیرا پیامبر(ص) برای رحمت و مهربانی آدمی آمده است.

وی تاکید کرد: خداوند بزرگ چون بشر را دوست داشت پیامبر(ص) را فرستاد و به همین منظور توبه آدمی را می پذیرد و او را هدایت می کند.

آقای احمدی نژاد در ادامه با یادآوری عاشورای حسینی افزود: بزرگترین جنایت کشتن امام است چون کشتن امام کشتن همه حقیقت است و از این جنایت بالاتر نیست زیرا امام تجلی کامل خداوند است.

رئیس جمهور گفت: فکر می کنم امام (ع) در لحظه ای که قاتلش را می دید به حال او غصه می خورد که چرا انسانی تا این اندازه سقوط کرده است.

آقای احمدی نژاد رمز تاثیر کلام را محبت دانست و افزود: محبت نشانه ایمان به خداست وکسی که موحد باشد اما در دلش به ابنای بشر محبت نباشد محل اشکال است.

رئیس جمهور تاکید کرد: مسجد باید کانون محبت باشد و درٍ آن نباید به روی کسی بسته شود.

وی گفت: هر کس از هر جا که برید باید مسجد را نقطه امید خود بداند که او را می پذیرند.

آقای احمدی نژاد افزود: خوشبختانه در جمهوری اسلامی مساجد با هدایت روحانیت به این سمت حرکت می کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در نهمین اجلاس هفته جهانی مساجد در سالن اجلاس سران گفت: برنامه های فرهنگی31 استان را به گونه ای تنظیم کرده ایم که همه برنامه ها با محوریت مسجد اجرا شود.

آقای احمدی نژاد افزود: به عنوان نمونه اگر در یک استان80 برنامه فرهنگی به تصویب رسیده باشد حتی یکی از این برنامه ها نیست که با محوریت مسجد قابل اجرا نباشد.

آقای احمدی نژاد برنامه های قرآنی ، معرفتی ، فرهنگی هنری و اجتماعی را از برنامه های کلی فعالیت های فرهنگی بر محور مساجد در استان ها برشمرد و گفت: همه این موارد با هزینه کردن به ویژه در قالب مدارس و حوزه های علمیه است زیرا حوزه های علمیه با مسجد گره خورده است.

وی افزود: حتی برنامه های ورزشی نیز می تواند بر محور مسجد اجرا شود.

رئیس جمهور افزود: برنامه های خانواده ها ، دختران و پسران به گونه ای مسجد محور تنظیم شده است و ما جز این را نمی خواهیم و اگر غیر از این باشدسرگردانی در برهوت است.

آقای احمدی نژاد از ائمه جماعات و مرکز رسیدگی به مساجد برای فعالیت های گسترده در مساجد تشکر کرد و گفت: باید همه ظرفیت های مساجد در خدمت تعالی انسان ها و جاری شدن احکام الهی و معارف الهی در جان و روح زندگی جامعه محقق شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر بخواهیم حقیقت تمدن اسلامی برپا شود باید مسجد ماموریت خود را به شکل کامل ایفا کند.

پیش از سخنان رئیس جمهور ، حجت الاسلام حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در سخنانی به فعالیت های فرهنگی مساجد اشاره کرد و در عین حال درخواست هایی برای گسترش فعالیت ها و استفاده از ظرفیت های مساجد به ویژه با هماهنگی و کمک دولت مطرح کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها