کد خبر: ۱۶۲۸۰۱
زمان انتشار: ۱۳:۱۶     ۱۵ شهريور ۱۳۹۲
مرد جوان دیگر زنده نبود؛ ترن هوایی جان او را گرفته بود و همسر 19 ساله‌اش هزار بار لحظه‌ای را که با شادی از بالای ترن برایش دست تکان می‌داد در ذهنش مرور می‌کرد.
 به گزارش خبرگزاری فارس از قم، صدای هیاهو و جیغ فضا را پرکرده بود؛ همه می‌خندیدند و از هیجان شهر بازی لذت می‌بردند؛ چراغ‌ها خاموش و روشن می‌شد و صف‌های طولانی منتظر خالی شدن وسایل بازی؛ ترن هوایی طولانی‌ترین صف شهربازی بود؛ افرادی که در ترن سوار بودند فقط جیغ می‌کشیدند، ناگهان صدای مهیبی آمد، یکی از واگن‌های ترن سقوط کرد و...

صدای داد و فریاد در میان جمع بلند شد آنچه اتفاق افتاده باور کردنی نیست، مرد جوان دیگر زنده نبود؛ ترن هوایی جان او را گرفته بود و همسر 19 ساله‌اش هزار بار لحظه‌ای را که با شادی از بالای ترن برایش دست تکان می‌داد در ذهنش مرور می‌کرد....

در سال‌های اخیر حوادث تلخی در گوشه کنار کشور و حتی استان ما اتفاق افتاده، این حوادث تلنگری بود برای فکر کردن به این موضوع که تجهیزات به ‌کار رفته در وسایل بازی تا چه حد قابل اطمینان و ایمن است؛ گزارش‌های سازمان استاندارد ایمنی تجهیزات نصب شده در شهربازی‌های کشور را نگران کننده می‌داند.

بر اساس این آمار طی پنج سال گذشته چهار هزار و 964 دستگاه نصب شده در شهربازی موفق به گرفتن استاندارد نشده‌اند. این رقم نشان می‌دهد رفتن به شهر بازی و استفاده از وسایل بازی به منزله دست و پنجه نرم کردن با مرگ است.

شهربازی محلی برای تفریح و شادی است که خانواده‌ها برای گذراندن اوقات فراغت به آن‌جا می‌روند اما از آن‌جایی که میزان خطر در وسایل شهربازی زیاد است باید تمام استانداردها در آن رعایت شود در غیر این صورت حوادث ناگواری به بار خواهد آورد.

در سال 81 استانداردهای ملی تجهیزات زمین بازی و تجهیزات شهربازی در دستور کار «سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» با امید سر و سامان دادن به آشفته بازار تجهیزات غیر استاندارد قرار گرفت، اما با گذشت بیش از یک دهه متاسفانه بازار تجهیزات شهربازی سامان نگرفته‌ است.

استانداردهای شهر بازی در چهار دسته قرار می‌گیرد؛ دسته اول استانداردهای مربوط به وسایل بازی است که الزامات کلی تجهیزات بازی و برخی تجهیزات مستقل را توضیح می‌دهد؛ استاندارد زمین بازی که به بحث کف‌پوش‌های زمین بازی تاب، سرسره، الاکلنگ و ... می‌پردازد دسته دوم استانداردهای زمین بازی را شامل می‌شود.

دسته سوم استاندارد تجهیزات شهر بازی مربوط به تجهیزات آبی است یعنی الزامات ایمنی سرسره‌های آبی و تجهیزات تفریحی مستقر در استخرهای شنا را بیان می‌کند و در آخر دسته چهارم استاندارد به بیان موارد ایمنی تجهیزات بادی می‌پردازد.

استان قم دارای 9 شهربازی شامل 72 تن، بوستان علوی، بوستان مهدی، بوستان هاشمی، بوستان نجمه، پارک سرو جعفریه، رنگین کمان، شادی و منم بازی است و مراکز تفریحی از جمله پارک آبی قم، سرسره آبی استخر شکوهیه، شهربازی سیرنگ، مرکز تفریحی شهر فرودگاهی قم و ... در حال تاسیس هستند.

مدیر کل سازمان استاندارد قم می‌گوید: بازرسی از شهربازی و صدور مجوز بهره‌برداری بر عهده «شرکت‌های بازرسی فنی» تایید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد است و تمام تجهیزات بازی هر سه ماه یک‌بار مورد بازرسی مراقبتی قرار می‌گیرد.

سیف الله رعیت افزود: بازرسان اداره کل استاندارد قم به صورت منظم هر هفته در ساعات مغرب تا نیمه شب روزهای پنجشنبه و جمعه که اوج کاربری شهربازی است به صورت ادواری از شهربازی‌ها و مراکز تفریحی استان بازدید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با مشاهده بهره‌برداری از تجهیزات دارای ممنوعیت استفاده پلمب وسیله به واحد حقوقی اداره کل ارجاع می‌شود، بیان کرد: شرکت‌های بازرسی پس مشاهده تجهیزات شهر بازی لیست وسایل استاندارد و لیست تجهیزات «دارای ممنوعیت بهره‌برداری» را همراه با نواقص موجود به اداره استاندارد گزارش می‌کنند.

رعیت ادامه داد: بازرسان اداره کل با در اختیار داشتن گزارشات شرکت بازرسی هر هفته از شهربازی بازدید کرده و در صورت استفاده از تجهیزات دارای «ممنوعیت استفاده» و یا نصب دستگاه جدید توسط مدیر شهربازی بدون اخذ مجوز استاندارد ضمن تذکر و اخطار به مدیر مجموعه بلافاصله از بهره‌برداری از آن ممانعت شده و دستگاه پلمب می‌شود.

وی از لزوم همکاری شهرداری با سازمان استاندارد گفت و افزود: شهرداری باید نسبت به اخذ مجوز بهره برداری استفاده از تجهیزات جدید بازی و استانداردسازی زمین‌های بازی مستقر در پارک‌های سطح شهر اقدام کند.

شهربازی همیشه یک چاشنی ترس دارد و اشتیاق خیلی از افراد به شهر بازی همین موضوع است؛ اما شهربازی باید مکانی امن برای تخلیه هیجان و تجربه‌های جدید باشد، اگر موضوع غیر استاندارد بودن شهربازی‌ها را در موتور جستجوگر اینترنت وارد کنیم با اخبارهای تلخی مواجه می‌شویم که از اتفاقات مرگباری حکایت می‌کند که ناشی از بی‌توجهی به استانداردسازی تجهیزات شهربازی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها