کد خبر: ۱۶۱۳۱۰
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۰۹ شهريور ۱۳۹۲
آمار جهانی در حالی از جایگاه تثبیت شده دوم برای ایران در اوپک سخن گفت که وزیر جدید نفت ترجیح داد در گفتگوی زنده تلویزیون خود از جایگاه تضعیف شده ایران در اوپک سخن بگوید، ادعایی که مشخص نیست بر مبنای کدام مستندات به مردم ارائه شده است.

598: جایگاه تضعیف شده و تنها راه تقویت جایگاه کشور در اوپک بالا رفتن تولید و ظرفیت تولید است.» این جملات را بیژن نامدار زنگنه هفته گذشته در برنامه نگاه یک که بصورت زنده و به مناسبت هفته دولت از رسانه ملی پخش می‌شد اعلام کرد. اما جدیدترین گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا آماری مغایر با آنچه وزیر جدید نفت به مردم ارائه داد را اعلام کرده است.

به گزارش رجانیوز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده است متوسط تولید نفت ایران در ۵ ماه نخست ۲۰۱۳ به ۳.۲ میلیون بشکه در روز رسیده و به این ترتیب ایران رتبه دوم خود در اوپک را از نظر میزان تولید نفت طی این دوره حفظ کرده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا که به  وزارت انرژی این کشور وابسته است در جدیدترین گزارش خود موسوم به «مرور ماهانه انرژی» متوسط تولید نفت ایران در 5 ماه نخست سال جاری میلادی را 3.2 میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

تولید نفت ایران در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی پیش از اجرای تحریم نفتی غرب علیه ایران تنها 504 هزار بشکه در روز کاهش داشته است و این در حالی است که دوره مورد اشاره این گزارش، شامل اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران در حوزه فروش، انتقال و بیمه محموله‌های نفتی بوده است.

بر اساس این گزارش تولید ماهانه نفت ایران در 5 ماه نخست سال جاری میلادی به ثبات رسیده و در سطح 3.2 میلیون بشکه در روز باقی مانده است.

ایران همچنین به رغم تحریم های غرب توانسته است موقعیت خود به عنوان دومین تولید کننده نفت اوپک را در 5 ماه نخست امسال حفظ کند. در این دوره عربستان با تولید 9.302 میلیون بشکه در روز رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و عراق با 3.095 میلیون بشکه در روز پس از ایران و در رتبه سوم قرار گرفته است

امارات با تولید 2.82 میلیون بشکه در روز و کویت با 2.65 میلیون بشکه در روز به ترتیب رتبه های چهارم و پنجم اوپک را به خود اختصاص داده اند.

این آمار جهانی در حالی منتشر می‌شود که وزیر جدید نفت ترجیح داد در گفتگوی زنده تلویزیون خود از جایگاه تضعیف شده ایران در اوپک سخن بگوید، ادعایی که مشخص نیست بر مبنای کدام مستندات به مردم ارائه شده است.

گفتنی است زنگنه هفته گذشته نیز در خلال بازدید از منطقه پارس جنوبی و در حالی که از پیشرفت‌های این منطقه با وجود شدیدترین تحریم‌ها متعجب شده بود، در مقابل دوربین خبرنگاران ترجیح داد اعلام کند که پیشرفت خاصی در این منطقه صورت نگرفته است و این در حالی است که چند روز بعد قرار داد انتقال گاز از همین منطقه به عمان را امضاء کرده بود.

مشخص نیست که اگر با همت مهندسان و متخصصان ایران، منطقه پارس جنوبی پیشرفتی در کار خود نداشته است، افزایش دوبرابری میزان تولید گاز و عقد قراردادهای بزرگ فروش گاز به عراق و عمان در ماه‌های جاری علاوه بر انتقال گاز به بندر عباس، چابهار و دورترین مناطق ایران، با اتکاء با کدام منابع گازی شکل گرفته است!؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها