رجانیوز- ۲۶ تیر 88 را باید یکی از تاریکترین نقاط در تاریخ ۳۰ ساله برگزاری نماز جمعه تهران دانست؛ روزی که نمازگزاران تهرانی شاهد برگزاری نماز به صورت مختلط و همراه با سوت و کف و حرمتشکنی بودند اما آنچه تلخی این روز را مضاعف کرد، سخنان خطیب جمعه بود.
هاشمی رفسنجانی بعد از 45 روز در حالي برای خواندن خطبه و اقامه نمازجمعه وارد دانشگاه تهران شد که فضای سیاسی کشور پس از آشوبهای خیابانی هفتههای بعد از اعلام نتایج انتخابات، نسبتاً آرام و شفاف شده بود.
ایجاد این شفافيت که حاصل تلاش گسترده مجریان و ناظران انتخاباتی و نیروهای امنیتی بود، پس از آن انجام شد که ناظران انتخابات با ارائه اسناد و دلایل متعدد و حتی تمدید پنج روزه مهلت رسیدگی به شکایات، در جهت رفع ابهامات کوشیدند و حتی در آخرین اقدام، به بازشماری تصادفی ۱۰ درصد از کلیه آرا در حضور دوربینهای رسانه ملی پرداختند.
این رویه بیسابقه درباره انتخابات و بازتاب آن در رسانه ملی که حمایت آشکار دشمنان ملت ایران از این دودستگیها را به مردم مینمایاند، موجب شد تا حتی آن دسته از حامیان موسوی که با رفتارهای عجیب وی به وجود تقلب در انتخابات ظنین شده بودند و بعضا با حضور در خیابانها آن را ابراز میداشتند، از تقویت این رفتارهای سیاسی مشکوک پا پس بکشند.
اما آقاي هاشمي در نمازجمعه 26 تير سخناني ايراد كرد كه از آن نوعي تلقي آتشبياري ميشد. بازخواني اين اظهارات پس از گذشت دو سال، از آنجايي اهميت دارد كه عليرغم شفاف شدن ابعاد فتنه و ارتباطات بيروني آنها، وي تا كنون چندين بار بر مواضع خود در اين مراسم تأكيد كرده است.
هاشمي در اين نمازجمعه قصد داشت وجهه فراجناحي از خود نشان دهد اما درايت و بلوغ سياسي حزبالله مانع از اين شگرد شد.
با قرار گرفتن هاشمی در پشت تریبون نمازجمعه، برخی از افراد شعارهای تحریکآمیزی را سر دادند که جمع زیاد دیگری از امت حزبالله که بهمنظور خنثی کردن این حرکات تفرقهافکنانه در نمازجمعه حضور یافته بودند، با فریاد کردن شعارهایی مانند "ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند" و "خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست"، مانع از ادامهی فرصتطلبی و سوءاستفاده از مکان مقدس نمازجمعه شدند.
همچنین علیرغم ادعاهای برخی از سایتهای فتنه مبنی بر حضور 1،5 تا 2،5 میلیون نفر در نماز، جمعیت شرکتکننده حداکثر در حد نمازهای جمعه ماه مبارک رمضان بود.
هاشمي در خطبهی دوم، به غائله چین و کشتار تعدادی از مسلمانان اشاره کرد که این بخش از اظهارات وی با شعار "مرگ بر دیکتاتور" تعدادی از هواداران موسوی همراه شد. هاشمی از این افراد خواست که شعار ندهند که این درخواست وی با سوت و کف آنها مواجه شد.
وي سپس در مورد اهمیت حضور مردم، به بیان سوابق خود پرداخت و گفت که از روز اول نهضت و حتی پیش از آن تا امروز، لحظه به لحظه با انقلاب همراه بوده است. وی این همراهی را دلیل بر آگاهی خود از نظرات امام(ره) عنوان کرد و افزود: ما میدانستیم امام(ره) چه میخواستند و اساس تفکر امام چه بود؟
آقاي هاشمي که در اظهارات خود چند بار از اعتماد مخدوششدهی مردم سخن گفت و تأکید کرد كه بنا بر روایات و نظر امام(ره) آنجایی که مردم و رأی آنها نباشد، آن حکومت اسلامی نیست.
وی در مورد حوادث پس از انتخابات ادعا کرد: در اواخر دورهی انتخابات در اثر تبلیغات نادرست یا اقدام نادرست صداوسیما بذر تردید در دل مردم پدید آمد.
این قسمت از اظهارات هاشمی با تأیید و الله اکبر حامیان موسوی همراه شد اما وي با تکرار درخواست خود از این افراد گفت من خودم دارم بهتر از شما میگویم. او افزود: تردید مثل خوره به جان ما افتاد و برای رفع تردید باید کاری کنیم. بعد از اعلام نتایج شرایط تلخ شد و هیچکس دلش نمیخواست اینطور شود.
وی با اظهار اینکه بنده هیچ وقت از این تریبون نخواستم جناحی حرف بزنم و فراجناحی هستم، اضافه کرد: مسئله مهم این است که آن اعتمادی که مردم را که با آن وسعت وارد میدان کرد و امروز قدری مخدوش شده، برگردانید.
آقاي هاشمي خاطرنشان کرد: چند پیشنهاد دارم که با جمعی از خبرگان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت که به فکرشان اعتماد دارم، بهعنوان راهحل مطرح میکنم، شاید دیگران بپذیرند و عمل کنند.
وی در پیشنهاد اول خود همه اعم از نظام، دولت، مجلس، نیروهای امنیتی، نظامی و مردم یعنی بهاصطلاح معترضان را به حل مسائل در چارچوب قانون فراخواند و گفت كه قانون اگر اشکال دارد، باید اصلاح شود، البته بازگرداندن اعتماد، یک روزه و یک شبه نمیشود.
هاشمی در توضیح پیشنهاد دوم خود، عملاً به ادامه یافتن مباحث حاشیهای و غیرمستند انتخابات اشاره کرد و گفت: باید فضایی بهوجود بیاوریم که همهی اطراف بتوانند بیایند بهویژه در صداوسیما که مستمعین زیادی دارد، هرکس دلیلش را بگوید، آخرش هم میشود، از مردم پرسید.
وی ادامه داد: از فرصت پنج روزهای که رهبر انقلاب به شورای نگهبان دادند، استفاده خوبی نشد، نمیخواهم بگویم، تقصیر چه کسی بود؟ این بخش از اظهارات وی بار دیگر با تکبیر افراد حامی موسوی همراه شد.
آقاي هاشمي در بخش پایانی خطبهی دوم نمازجمعه بر آزاد کردن زندانیان بازداشتشده در جریان آشوبهای اخیر و دلجویی از خانواده آسیبدیدگان تأکید کرد.
وی همچنین گفت این خطبهی نمازجمعه باید شروع تحولی در آینده باشد و از این مشکلی که متأسفانه الآن بحران شده، عبور کنیم.
موسوي و كروبي در اين مراسم حضور داشتند. همچنين همسر و دو دختر هاشمی نیز در نمازجمعه قسمت خواهران بودند. همسر هاشمی که رو به جمعیت نشسته بود، هنگامی که بخش عمدهای از نمازگزاران شعارهای انقلابی سرمیدادند، وی رفتارهای تحقیرآمیزی از خود بروز میداد. تعداد قابل توجهی از مردم نماز را به امامت هاشمی نخواندند.
در این نمازجمعه که تقریباً از ابتدای این هفته تبلیغات وسیعی از سوی رسانههای حامی موسوی و برخی شبکههای خارجی برای شرکت در آن انجام شده بود، هیچیک از رؤسای قوای سهگانه و مسئولین ارشد این قوا حضور نیافتند.
همچنین از ميان اعضای مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که هاشمی رفسنجانی ریاست وقت این دو نهاد را برعهده داشت، تنها تعداد کمی که وابستگیهای آشکاری به هاشمی داشتند، در صفوف اول نماز به چشم میخوردند.
اما در کنار حضور کمرنگ شخصیتها در نمازجمعهی این هفتهی تهران، سایت نزدیک به آقاي هاشمی که از صبح جمعه تلاش زیادی برای تاریخی خواندن این نمازجمعه و القاي حضور میلیونی در آن را آغاز کرده بود، پس از آنکه متوجهی میزان حضور واقعی مردم شد، ترجیح داد طنزی تاریخی! را جایگزین حضور تاریخی کند.
این سایت در خبری با عنوان "جمعيت حاضر در نماز جمعه تهران چقدر بودند؟"، نوشت: «در حالي كه رسانههاي داخلي و خارجي حضور مردم در نماز جمعه اين هفته تهران را بيسابقه توصيف كرده اند، برآوردها حاكي از حضور 1،5 تا 2،5 ميليون نفر در اين نماز جمعه است.»
این سایت بدون بيان نام این رسانههای گمنام که حضور مردم را بیسابقه توصیف کرده بودند، با یک عملیات پیچیده ریاضی! اضافه کرد: «براساس اين برآورد كه براساس مساحت تحت پوشش حضور مردم صورت گرفته، در صورتي كه ميزان حضور افراد، 3 نفر در هر متر مربع محاسبه شود، با توجه به حضور مردم در 500 هزار متر مربع که علاوه بر دانشگاه تهران، به خيابانهاي اطراف و ميادين و خيابانهاي ديگر نيز كشيده شده بود، جمعيت حاضر بيش از يك و نيم ميليون نفر بوده اند.»
اين سایت در ادامه محاسبات پیچیدهی خود!، حدود یک میلیون نفر دیگر نیز به آمار یکونیم میلیونی قبلی خود اضافه کرد: «اما برخي ديگر از ناظران با محاسبه افراد زيادي كه براي حمايت از مهندس موسوي و نه شركت در نماز در ميادين و راههاي منتهي به دانشگاه اجتماع كرده و پس از نماز به مردم پيوسته اند، جمعيت حاضر را تا دو و نيم ميليون نفر برآورد كرده اند.»
این سایت افزود: «خودروهای نمازگزاران، نه تنها در کل خیابان کارگر و فاطمی و کوچههای اطراف، بلکه حتی در بزرگراه جلال آل احمد نیز پارک شده بود. پرشورترين نمازجمعه هاي تاريخ تهران در دهه اول انقلاب با حضور حدود يك ميليون نفر و در سالهاي اخير در روز جهاني قدس و روزهاي خاص با شرکت حدود 500 تا 800 هزار نفر برگزار ميشده است.»
تکرار تاریخ؛ نماز خواندن با کفش به صورت مختلط
اما عجیبترین و تاسفبرانگیزترین مسالهای که در نماز جمعه ۲۶ تیر روی داد، حضور افرادی بود که حتی ابتداییترین آداب نماز را هم بلد نبودند و با اقدامات خارج از شأن و عرف خود، موجب ناراحتی خاطر نمازگزاران را فراهم کردند.
این افراد با حضور مختلط در نماز و همچنین عدم رعایت پوشش مناسب، صحنههایی را رقم زدند که انتشار عکسهای آن هم با واکنش شدید مردم متدین روبرو شد.
برخی نيز این نماز جمعه را با نمازهای نمایشی گروهکهای چپ و مارکسیست در ابتدای انقلاب اسلامی مقایسه کردند.