سرویس دین و اندیشه
بی باک؛ مسعود شفیعی کیا:
غلبه کامل اسلام بر تمام ادیان وعده موعود قرآن :
آینده جهان یکی از پرسش های اساسی بشریّت است که هرمکتبی با ظن خود دنبال
پاسخ آن بوده است و فقط مکتب اسلام پاسخی روشن و واقعی از آن ارائه کرده که
جرعه نوشان زلال مکتب ناب محمّدی هیچگاه در اینباره گرفتار سفسطه فیلسوف
نمایان و توهمات باطل نمی شوند.
یکی از مواردی که در این میان مطرح است ، آینده دین و به خصوص دین کامل
اسلام در هنگام وقوع قیام موعود پیامبران ، حضرت مهدی (علیهم السلام ) می
باشد ، که برخی کم توجه به شمار زیاد آیات وروایات دراین موضوع به سوی
نظریه پردازی و گمانه های غلط رفته اند . از جمله این باورهای غلط نگرش
فرادینی به آن جامعه است که برخی به بهانه رشد و تعالی آدمی قائلند که ؛ «
در آن دوران به جای دین ، مشترکات انسانی مطرح است و رویکرد حضرت به دورانی
فرادینی است . »
این در صورتی است که ما آیات فراوانی پیرامون برتری دین اسلام و بشارت بر
همه گیر شدن آن بر جهان داریم در صورتیکه این امر هنوز واقع نشده است ،
چنانچه که خداوند متعال می فرماید :
« اوست خدایی که رسولش را با وسائل هدایت و دین حقّ فرستاد تا آن دین را بر
تمام ادیان – وشبه دین های - عالم برتری دهد هرچند مشرکان را ناخوش آید . »
توبه 33
از امیرمؤمنان علیه السلام سوال شد آیا وعده این آیه تحقق یافته ؟ حضرت
علیه السلام فرمود : « نه ، هرگز ! ولی به خدا سوگند هیچ آبادی نمی ماند
مگر اینکه هر صبح و شام در آن شهادت به وحدانیت خدا و رسالت محمّدی بدهند. »
( محجة بحرانی ص86 )
و به گفته ابن عباس : « وعده این آیه در زمان قیام قائم تحقق خواهد یافت و دیگر جزیه منتفی می شود چرا که نامسلمانی نمی ماند. »
( قبل ص87 )
امام صادق علیه السلام نیز پیرامون این آیه فرمودند :
« به خدا قسم هنوز این آیه به تحقق نرسیده است ... وقتی با اراده خدا ، قائم قیام نماید آن محقق خواهد شد... »
( قبل ص 86 )
نماز عیسی ( ع) به امامت مهدی ( عج) و مسلمان شدن غربی ها :
امام باقر علیه السلام نیز پیرامون این آیه فرمودند :
« ... خداوند دین خود را به وسیله قائم پیروز گرداند هرچند مشرکان ناخشنود و
مخالف باشند ، ویرانی زمین آباد گردد و عیسی روح الله به زمین فرود آید و
پشت سر او نماز گزارد . » ( بحارالانوار ج 52 ص 191 )
در قرآن با کلامهای متعدد این بشارت نوید داده شده است وهمانطور که گذشت در
زمان قیام حضرت حجت آن به انجام می رسد . و نماز گذاشتن حضرت عیسی ( علیه
السلام ) به امامت ولی عصر ارواحنا فداه نکته ای است که نشاندهنده گرویدن
آن پیامبر بزرگ خدا به مهدی و شریعت اوست که به پیروی مسیح ، مسیحیان پاک
سرشت به ایشان اقتدا کرده و مسلمان می شوند.
بنابر همین واقعیت در روایات آمده که بین حضرت مهدی علیه السلام و اهل روم (
غربی ها ) جنگ سختی در می گیرد و به فرموده امام باقر علیه السلام پس
ازغلبه حضرت بر مستکبران غرب :
«آنگاه اهل روم به دست مهدی علیه السلام اسلام آورده و حضرت برای آنان
مسجدی بنا کند ، سپس با جانشین قرار دادن یکی از یارانش در آنجا ، بازگردد .
» ( بشارة الاسلام ص 251 )
ادیان ، نه ! اسلام ، آری ! ؛ منطق دولت مهدی ( علیه السلام ) :
همچنین خداوند متعال در قرآن مجید با یادآوری میثاق واقراری که از تمام
پیامبران برای رسالت پیامبر اعظم صل الله علیه وآله گرفته است ، می فرماید
:
« آیا فاسقان دینی به غیر از دین خدا را می جویند ؟! در صورتی که تمامی
ساکنان آسمان ها وزمین چه به میل خود وچه به اجبار تسلیم اویند و همه به
سوی او باز می گردند . ای پیامبر بگو ما به خدا و آنچه به ما و ابراهیم و
اسماعیل و اسحاق ویعقوب و فرزندان پیامبرشان و آنچه که به موسی وعیسی و
تمام پیامبران خدا نازل کرده یک جا ایمان داریم و بین هیچکدام از پیامبرانش
فرقی نیست و ما به او مسلمانیم . و هر کس به جز اسلام دین دیگری را دنبال
کند از او پذیرفته شده نیست و در آخرت از زیانکاران است . » آل عمران 83 –
85
امام صادق علیه السلام درباره این آیه می فرماید :
« هنگامی که قائم علیه السلام انقلاب و قیام می کند روی زمین جایی باقی نمی
ماند مگر اینکه در آنجا شهادت به وحدانیت خدا و پیامبری حضرت محمّد رسول
الله فریاد می شود. » ( نورالثقلین ج 1 ص 362 )
سربلندی اسلام گرایان در دولت مهدی ( علیه السلام ) :
بنابر این و دهها سند دیگر دولت مهدی علیه السلام همان روزگاری است که صدها
سال انتظار خداجویان برای استقرار جهانی دین خدا و همه گیری اسلام به سر
می آید و زمانه عزت مسلمانان و خاری مشرکان است . و به تصریح ادعیه معصومین
علیهم السلام خصوصیت ویژه آن دولت عبارت است از : « تعزّ به الاسلام و
أهله. » به واسطه دولت کریمه مهدی علیه السلام ، اسلام و مسلمانان عزیز و
قدرتمند و نفوذناپذیر می شود.