کد خبر: ۱۵۸۴۴۸
زمان انتشار: ۰۶:۵۳     ۲۸ مرداد ۱۳۹۲
به گزارش سرویس وبلاگستان 598، نویسنده وبلاگ گفتمان برتر در آخرین پست وبلاگش به موضوع بازگشایی مدارس و آسیب های اجتماعی تربیتی موجود در برخی لوازم التحریر پرداخته است:
1- دوستی میگفت:« با یکی از دوستان برای خریدن لباس بچه‏ گانه به مغازه ای رفتیم. فروشنده لباسی را آورد که بر آن تصویری کوچک از یک سگ بود. دوست من گفت که من این لباس را نمیخرم و وقتی فروشنده علت را جویا شد گفت: میترسم فرزندم هاپ هاپ کند.»



قبل از هرگونه قضاوتی نکات بعدی را بخوانید.


 2- از یکی از علما پرسیدند: اگر بر روی لباسی حروف انگلیسی نوشته شده باشد بدتر است یا اگر تصویر حیوان داشته باشد؟ ایشان بلافاصله فرمودند: حروف انگلیسی بدتر است.

چرا؟ کمی فکر کنید.

3- این روایت عجیب را ببینید: «خداوند به یکی از پیامبران وحی فرستاد که به مؤمنین بگو: لباسهاى دشمنان مرا نپوشید و از خوراک هاى دشمنانم نخورید، و به راه و روش دشمنان من رفتار نکنید، که در این صورت شما نیز مانند آنان دشمنان من خواهید بود.»[1]

اینکه چگونه هم شکل شدن به همراه شدن میرسد نکته قابل تأملی است.

4- «در مشهد مقدس فلکه‏ ای دور آستانه امام رضا علیه السلام احداث کردند و تحولاتی ایجاد کرده بودند که در آن زمان کارهای مهم و جالب توجه برای هر کس بود.

مرحوم راشد تربتی از وعاظ مشهور تعریف می‏‌کند :

من همراه پدرم مرحوم آخوند ملاعباس تربتی که از علمای زاهد بود از در غربی صحن کهنه بیرون رفتیم و چون به بست بالا خیابان رسیدیم که دو دهانه فلکه در آنجا به هم می ‏پیوست، گفتم: «این فلکه ‏ای است که احداث کرده ‏اند». مرحوم حاج آخوند نگاه نکرد. از ایشان پرسیدم: «آیا نگاه کردنش گناه دارد؟ گفت: « نه، گناه ندارد. ولی به همین اندازه حواسم پرت می‏شود».[2]



اگر یک نگاه انسان را از هدف اصلی باز میدارد نگاه دائم به یک شخصیت پوچ به سرش خواهد آورد.

5- هر دانش ‏آموز (مخصوصاً دانش ‏آموز دبستانی) به طور متوسط 1200 بار در سال جلد هرکدام از دفترهایش را می‏بیند. اگر 1200 بار صحنه‏ ای مقابل ما تکرار شود چه رخ می‏دهد؟

یا فکر با آن شکل میگیرد و یا بسان خاطره‏ ای پابرجا باقی می‏ماند. به نظر میرسد باید برای انتخاب دفاتر و لوازم‏ التحریر فرزندان خود دقت بیشتری کنیم و از دفاتری که به سمت خیال‏ پردازی و بیراهه سوق میدهد خودداری نماییم.

6- این تصاویر برخی از شخصیتهایی است که الگوی عده‏ ای از کودکان و نوجوانان ما شده ‏اند.




 مشخصات بارز آنها را مرور کرده و پیامهای گویا و صامتشان را بشنوید:

1-  اگر می خواهی جلب توجه کنی باید مثل باربی تمام جذابیت های خود را برای همه ارائه کنی.

2-  ارتباط با جنس مخالف چیز بدی نیست.

3-      دنیا بر مدار شانس، جادو و جنبل پیش می رود.

4-      دنیا منجی می خواهد و بهتر از منجیان غربی کسی نیست.

5-      دختر و پسر با هم هیچ فرقی ندارند.

6-      برای قهرمان بودن باید انسانیت را کنار گذاشت و به شکل دیگری درآمد.

7-      موسیقی و ساز و آواز هرچه بیشتر باشد زندگی بهتری خواهی داشت.

8
-      خجالت در زمینه عشق معنا ندارد راحت باش.



براستی اگر نسل جدید الگوی خود را از این شخصیتها انتخاب کنند آیا نباید منتظر استمرار این حوادث بود:

1-      فراموشی حیاء و عفت

2-       نهادینه شدن ارتباط با جنس مخالف در سنین پایین و فروپاشی خانواده ‏ها در سنین بالاتر

3-      توقف در حدّ لذات ظاهری و پوچ در برابر تلاش برای رسیدن به ارزش های فکری و معنوی

4-      بی‏ رغبتی به سبک و سیاق زندگی بومی و علاقه مندی به زندگی غربی

5-      دوری از تعقل و افتادن به ورطه خیال ‏پردازی

6-      ترویج مفاهیم ضد دینی

7-      ترویج مکاتب خاص فکری که پایه صحیحی ندارند

8-      مقبولیت قهرمان های غربی به عنوان منجیان بشریت

9- فرهنگ دینی مملو از الگوهایی است که قابلیت ارائه در عرصه بین‌المللی و به خصوص در کشورهای اسلامی را داشته، نیاز امروز دنیا را در زمینه شخصیت‏ گرایی و الگوخواهی تأمین می‎کنند.




تأمل در مطالبی که ذیل عناوین تأسی، اقتداء و تبعیت آمده است گنجینه ارزشمندی را برای ما مهیا می سازد که در سایه آن سیستم صحیح الگوگیری مشخص می شود.

آنچه در الگوهای اسلامی مطرح است خصوصیاتی است که از آن جمله‏ اند:

1-      توجه به خدا در لحظات مختلف

2-      توجه به جهان دیگر در کنار توجه به دنیا

3-      توجه به اجتماع در کنار توجه به خویش

4-      مبارزه در راه خدا

5-      آرامش قلبی

6-      توجه به دانش واقعی






[1] . وسائل‏الشیعه ج : 4 ص : 385

[2] . رک: کتاب فضیلتهای فراموش شده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها