کد خبر: ۱۵۷۸۸۹
زمان انتشار: ۱۰:۱۹     ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
پرده برداری رسانه ها از نقش آمریکا در کشتار مصری ها:
پس از گذشت چند روز از فجایع خون بار مصر سرانجام باراک اوباما با محکوم کردن جنایات ارتش، مانور نظامی مشترک با مصر را لغو کرد ولی در کمال ناباوری و با وجود فشار نهادهای حقوق بشری و برخی نمایندگان کنگره هنوز زیر بار قطع کمک های مالی به ارتش مصر نرفته است. بلومبرگ در این باره نوشت: ”اوباما با عدم قطع کمک های مالی به ژنرال های مصری عملا خود را در اعمال آنان شریک کرده و او نیز مسئول مرگ بیش از 500 معترض است."
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، پس از گذشت چند روز از فجایع خون بار مصر سرانجام باراک اوباما با محکوم کردن جنایات ارتش، مانور نظامی مشترک با مصر را لغو کرد ولی در کمال ناباوری و با وجود فشار نهادهای حقوق بشری و برخی نمایندگان کنگره هنوز زیر بار قطع کمک های مالی به ارتش مصر نرفته است.

اوباما با بیان اینکه ”ما در وقایع مصر از هیچ گروه یا شخصی حمایت نمی کنیم،" اظهار داشت: ”در بین مصری ها تمایل شدیدی حس می شود که می خواهد ایالات متحده را مسبب این حوادث عنوان کند ولی این کار اشتباه است."



البته پرزیدنت اوباما به این نکته اشاره نکرد که اگر امریکا واقعا خواستار پایان خونریزی ها و کشتار مردم عادی در مصر است پس چرا کمک های میلیاردی کاخ سفید به دولت جنایتکار مصر پایان نمی یابد؟

نمایشی بودن ژست انسان دوستانه رئیس جمهور امریکا به حدی زننده بود که حتی رسانه های امریکایی نیز آن را سمبلیک خوانده و از اویاما خواستند به جای لغو مانور نظامی، کمک های مالی به دولت موقت مصر را حذف کند.

بلومبرگ در این باره نوشت: ”اوباما با عدم قطع کمک های مالی به ژنرال های مصری عملا خود را در اعمال آنان شریک کرده و او نیز مسئول مرگ بیش از 500 معترض است."

تحلیلگران امریکایی لغو مانوری که برای ماه سپتامبر برنامه ریزی شده بود را بدیهی ترین عمل ممکن دانسته و آن را نشانه حسن نیت اوباما قلمداد نمی کنند. از نظر آنان، هر کشور دیگری که به جای امریکا بود لزوما هرگونه همکاری نظامی با ارتش مصر را لغو می کرد تا از سوء ظن اذهان عمومی در امان باشد. اما انتظاری که هم امریکایی ها و هم مردم مصر از ایالات متحده دارند لغو کمک هایی است که بخش عمده آن برای مصارف نظامی هزینه می شود.

گفتنی است از 1.5 میلیارد دلار کمک سالانه امریکا به مصر، 1.3 میلیارد دلار آن به جیب ارتش مصر ریخته می شود و اوباما نیز این را به خوبی می داند. بلومبرگ در این رابطه می نویسد: ”امریکا با این کمک مالی در پی اعمال نفوذ در اوضاع مصر است اما بدیهی است این 1.3 میلیارد دلار کمک به ارتش، رهاوردی که ارزش آن را داشته باشد در پی نخواهد داشت. این کمک رسما اعمال همکاری با یک رژیم جنایتکار است و باید متوقف شود."

اگرچه اوباما –به نقل از ان بی سی نیوز- صراحتا اعلام کرده که خواهان حفظ روابط با مصر است اما وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده است ”در تمام اشکال کمک به دولت موقت مصر تجدید نظر می شود" که هنوز باراک اوباما با آن موافقت نکرده است.

آیا با وجود اینگونه سیاست ها در امریکا هنوز هم کسی هست که ایالات متحده را –هرچند غیرمستقیم- به عنوان کشوری مداخله گر در امور مصر نشناسد؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها