کد خبر: ۱۵۷۵۵۵
زمان انتشار: ۱۷:۳۳     ۲۴ مرداد ۱۳۹۲
عربستان سعودی سوء استفادۀ ایران از مکاتبات سفارت ایالات متحده را تحقیر آمیز دانسته است. طبق نامه ای که توسط ویکی لیکس فاش شده وی به مقامات ایالات متحده گفته است: "خداوند ما را از شر آنها حفظ کند،"و طبق نامۀ دیگری ، او به دیپلمات های خود گفته که از واشنگتن خواسته تا " سر مار را قطع کند".

به گزارش بولتن نیوز به نقل از رویترز، البته در آنسوی خلیج فارس نیز ، سر و صدای اهانت ایران نسبت به عربستان سعودی از طریق گزارشی هایی مانند گزارش برخی سایت های خبری که میگویند پادشاهی عربستان "غرق در فساد و روسپی گری شده است."مسموم است.

اما در میانۀ این فضای مسموم، ایران به تازگی مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهور جدید این کشور را پشت سر گذاشته است، فردی که قول داده تا آنچه که می رود تا به مسموم ترین و مخرب ترین رابطۀ موجود میان دو کشور در کل خاور میانه تبدیل شود را بهبود بخشد.

غلبه بر نفرت موجود میان عربستان سعودی سنی مذهب و ایران شیعه، تقریبا غیر ممکن به نظر میرسد، دو طرف ، در سوریه، عراق، لبنان و یمن، از نیروهای مخالف فرقه ای حمایت می کنند.

در سوریه، ایران از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت می کند و عربستان سعودی هم با تامین مالی شورشیان، برای برانداختن رژیم اسد تلاش می کند.

ریاض، تهران را به دامن زدن به مشکلات در بحرین و حتی در داخل عربستان سعودی متهم می کند و تهران نیز ریاض را به توطئه و همدستی با واشنگتن برای نابودی ایران محکوم می کند.

با این حال، روحانی، فردی که در مقایسه با تندروی های محمود احمدی نژاد، میانه رو محسوب می شود می گوید که می خواهد با عربستان سعودی رابطه ای دوستانه برقرار کند و با دلگرمی از مذاکرۀ شخصی با ریاض سخن می گوید.

روحانی در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه ژوئن گفته : "به خواست خدا، امیدواریم در دولت آینده روابط بسیار خوبی با همسایگان، به ویژه با عربستان سعودی داشته باشیم".

با این حال، هستند کسانی که معتقدند او می تواند از شدت و آسیب این دشمنی مسمومی که در قلب خاور میانه ، آنهم به شیوۀ جنگ سرد شکل گرفته کم کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها