بیژن نوباوه افزود: متاسفانه در کشور ما چنین سازمان و موسساتی وجود ندارد که عملکرد افراد را در پستهای مختلف مورد ارزیابی قرار داده و نتایج موفقیت آنها را استخراج کند.
وی با اشاره به سابقه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دورانی که تصدی وزارت مسکن را برعهده داشته است، گفت: این پست حساس و کلیدی از سال 72 تا 76 یعنی دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بوده است و آقای آخوندی در پست وزارت مسکن و شهرسازی آن زمان نه تنها موفقیتی به دست نیاورده که متناسب با اصل 31 قانون اساسی یعنی داشتن مسکن مناسب برای افراد نیازمند نیز اقدام خاصی صورت نگرفته است.
این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: براساس اصل 31 قانون اساسی دولت موظف است زمینه اجرای این اصل را برای افراد نیازمند فراهم کند، زیرا یکی از مهمترین مشکلات جامعه مسکن است که میتواند زمینه مشاغل را هم فراهم کند.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: مسکن از محوریترین ابزار توسعه اقتصادی است اما آمارها در سال 72 نشان میدهد عملکرد آخوندی در این دوران بسیار ضعیف بوده و تقریبا اجرای سکان هدایت قطار مسکن در دوره دوم هاشمی رفسنجانی در حالی به وی سپرده شده که سیاست عرصه زمین شهری و تسهیل در امر دسترسی به مسکن که پیش از آن شاهد رشد نسبی بودیم، متاسفانه تمدید نشده است.
نوباوه در ادامه اظهار کرد: در دولت دوم هاشمی رفسنجانی که سیاست پاک تجربه شد، قیمت یک متر زمین در یک سال به بیش 300 درصد افزایش یافت و همینطور قیمت اجاره بها رو به فزونی رفت.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز بسیاری از برنامههایی که وزرای پیشنهادی ارائه میکنند یا خودشان نمینویسند و یا از مراکز مطالعاتی کمک میگیرند، لذا وقتی برنامه وزیر مسکن و شهرسازی یعنی آقای آخوندی در سال 72 را مشاهده میکنیم با آنچه که اکنون ارائه کرده، مغایرت دارد.
نماینده مردم تهران، فراهمسازی امکانات قانونی جهت تملک زمین با قیمت مناسب، سرمایهگذاری به عنوان یک مزیت اساسی را از جمله برنامههایی عنوان کرد که در سال 72 ارائه شده بود اما تحقق نیافته است.
نوباوه با اشاره به شاخص دسترسی افراد به مسکن گفت: برای دهک اول از 25 سال به 35 سال رسیده و برای دهک دوم نیز از 15 سال به 19 سال رسیده است و وزارت مسکن و شهرسازی جهت کنترل قیمت در بازار مسکن عملکرد مطلوبی نداشته است.
وی با اشاره به برخی برنامههای ارائه شده در آن زمان گفت: اکنون یکی از نمایندگان بیاید و بگوید که کدام یک از آن برنامهها امروز عملیاتی شده است، در حالی که طی چند سال اخیر مهمترین کاری که دولت قبلی انجام داد، ایجاد شش میلیون مسکن مهر بود، در حالی که در زمان آخوندی کل مسکن ساخته شده 314 هزار دستگاه در کل کشور بود که در طول چهار سال وزارت وی، به 284 هزار مسکن تنزل یافته است.
نوباوه در پایان با تاکید بر اینکه برنامههای ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیشتر مبتنی بر راهبرد است نه عملیات، گفت: در برنامه 25 هزار کیلومتر راه ریلی پیشبینی شده در حالی که اکنون ما از 12 هزار کیلومتر راه ریلی بهرهمند هستیم و انتظار میرود که این موضوع عملیاتی شود.
وی ادامه داد: از سال 72 که آقای آخوندی وزیر راه شد تولید مسکن کاهش پیدا کرد و در نتیجه قیمت زمین و مسکن 3 برابر شد و از سال 75 به بعد هزینه مسکن قسمتی از هزینه سبد خانوار را به خود اختصاص داد و همانطور که جمعیت زیاد میشد، از طرف دیگر از مشارکت مردم در ساخت مسکن جلوگیری شد و سرمایهگذاریها در بخش مسکن کاهش پیدا کرد و کم کم بحران مسکن به وجود آمد و اجازهنشینیها افزایش پیدا کرد.
نماینده مردم تهران اضافه کرد: از همان زمان بود که بحث فروش تراکم در شهرداریها و بالاخص شهر تهران مطرح شد و البته پیگیریهای ما نشان میدهد که آقای آخوندی با این مسئله و بلند مرتبهسازیها در تهران مخالف بوده، اما راهی پیش نبرد و امروز عوارض فرهنگی و اجتماعی این نوع مدیریت در ساخت و ساز دامنگیر مردم شده است و از سوی دیگر باعث افزایش رشد مهاجرت به شهرهای بزرگ از جمله تهران شده است.
زارعی در خصوص عملکرد مواضع سیاسی آخوندی تصریح کرد: آقای آخوندی بعد از دوران وزارت برای طی کردن دوره اقتصاد سیاسی با بورس وزارت نفت به خارج از کشور رفت و در پیگیریهایی که کردیم آقای زنگنه نیز اعلام کرد که هزینه این بورس از محل بودجه در اختیار وزیر نفت تامین شده است بدون اینکه آقای آخوندی در وزارت نفت عضو باشد.
وی ادامه داد: آقای آخوندی بیشتر از اینکه یک شخصیت مهندس راه و ساختمان باشد، یک شخصیت سیاسی است و در اینترنت نیز عمده مقالات وی در حوزه سیاسی و اقتصاد سیاسی است و بارزترین بحث سیاسی آخوندی مربوط به انتخابات 88 می شود و در انتخابات آن سال نیز آخوندی نماینده آقای موسوی در شورای نگهبان بود و با توجه به اینکه بنده نیز در هیئت نظارت این شورا حضور داشتم، آنچه که بنده مشاهده میکردم که از ابتدای روز جمعه که پیامکها قطع شد، آقای آخوندی اعتراض شدیدی به قطع پیامکها داشت و طی تماسهایی که داشت اصرار میکرد با دفتر رهبری تماس گرفته و فشار آورده شود تا ارسال پیامکها باز شود.
نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: بنده در همان زمان به آقای آخوندی اعتراض کردم که چرا فضا را اینگونه میکنید و ارسال پیامکهای تبلیغاتی برای همه قطع شده است و از ساعت 14 بعدازظهر روز جمعه (رایگیری) آقای آخوندی تماسهایی که میگرفت و یا تماسهایی که با وی گرفته میشد، اعلام میکرد که بگویید آقای موسوی با 60 درصد آرا جلوتر است، بنده نیز دوباره به وی اعتراض کردم که آقای آخوندی چرا جامعه را ملتهب میکنید و مردم هنوز پای صندوقهای رای هستند و رایگیری ادامه دارد، اجازه دهید رایگیری تمام شود و نتیجه از صندوقها استخراج شود و آخوندی به بنده گفت که به شما هیچ ربطی ندارد و وقتی اعتراض بنده را دید، باقی تماسها را در راهروی شورای نگهبان با تلفن همراه انجام میداد.
زارعی افزود: در ساعت 22 روز رایگیری آقای کدخدایی از آخوندی پرسید که آیا آقای موسوی در مصاحبه با رسانههای خارجی اعلام پیروزی کرده است که آخوندی با حرکت سر تایید کرد و آقای کدخدایی اعلام کرد که کار اشتباهی انجام شده و هنوز مردم پای صندوقهای رای حضور دارند. البته از آن به بعد با توجه به اخباری که از روستاها میآمد و میزان رای موسوی را بسیار کم گزارش میکردند، آخوندی در شورای نگهبان باقی نماند و شورا را ترک کرد.
وی در ادامه صحبتهای خود اظهار داشت: بنده قصد دارم که رفتار آقای آخوندی را با رفتار آقای صادق نماینده آقای روحانی در این دوره از انتخابات در هیئت نظارت شورای نگهبان مقایسه کنم؛ آقای صادق با طمانینه مدیریت کرد که فضای هیجانی بعد از انتخابات کنترل و نتایج از صندوقها استخراج شود و بنده 3 نوبت از آقای صادق بابت این کار تشکر کردم درحالیکه آقای آخوندی خلاف اقدامات آقای صادق را در سال 88 انجام داد.
نماینده مردم تهران اضافه کرد: در واقع آقای آخوندی و امثال دوستان آقای آخوندی در حالیکه هنوز مردم پای صندوقهای رای بودند تصویری برای آقای موسوی ایجاد کردند که کار تمام شده و موسوی پیروز انتخابات شده است و در ادامه موسوی ساعت 10 شب در حالیکه مردم تهران پای صندوق بودند اعلام پیروزی کرد.
زارعی با اشاره به صحبتهای رد و بدل شده در جلسه نمایندگان تهران گفت: آقای آخوندی در آن جلسه خطاب به بنده گفت به قرآن قسم میخورم که این موارد درست نیست. البته بنده شواهدی در دوستان شورای نگهبان دارم، ولی با این وجود گفتیم "سلمنا". ولی اگر همین مواضع را در این موقع بگیرید ،ما قبول میکنیم و آخوندی گفت که بعد از خطبههای نماز جمعه مقام معظم رهبری هیچ موضعی نگرفتهام و در مورد سخنان قبلی هم قسم خورد که درست نیست در صورتیکه هم خود بنده شاهد بودیم و هم دوستان در شورای نگهبان شاهد بودند و با آنها نیز دوباره چک کردم.
وی با اشاره به برگزاری جلسه نمایندگان کاندیداها در 26 خرداد سال 88 با رهبر انقلاب اظهار داشت: در آن جلسه آقای آخوندی، زنگنه و نجفی حضور داشتند. با توجه به اینکه رهبر انقلاب فرمودند هر فرد مجاز است صحبتهایی که میخواهد مطرح کند که برخی در آن جلسه حرف از ابطال در انتخابات و برخی دیگر سخن از حکمیت به میان آوردند و آقای آخوندی در آن جلسه گفت "اگر صندوقهای رای چندین دفعه شمارش کنیم نتیجه انتخابات تغییر نمیکند" و به نوعی تقلب در انتخابات را رد کرد و بعد از صحبتهای مفصلی که صورت گرفت، در انتها حضرت آقا فرموند ابطال انتخابات تودهنی به مردم است و بنده به هیچ وجه از حقوق مردم عقبنشینی نمیکنیم و حکمیت نیز ضرورتی ندارد و شما نیز بیانیه دهید و راه خود را از اغتشاشاگران جدا کنیم و حضرت آقا فصلالخطاب را قانون و شورای نگهبان مشخص کردند.
این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب در 29 خرداد فرمایشاتی داشتند آقایان آخوندی و زنگنه در 30 خرداد نامهای به رئیس مجلس نوشتند و دوباره بحث حکمیت را مطرح کردند. البته این نامه هیچ اشکالی نداشت و نظراتشان را در یک نامه خصوصی گفته بودند اما اشکال اینجاست که در 27 تیرماه حدود یک ماه بعد آقایان آخوندی و زنگنه این نامه را به سایتها میدهند و آن را علنی میکنند و در آن نامه آمده بود که اگر در موقعیتهای استراتژیک مقامات ملی درستتر تصمیم گرفته بودند، چگونه میتوانستیم امروز شاهد بحران موجود نباشیم.
زارعی تاکید کرد: مواضعی که آقای آخوندی داشتند با ادعای این که میگویند بعد از خطبهها هیچ حرکتی نداشتند، تطابق ندارد. بنده معتقدم که این دوستان جزء عواملی هستند که این صحنه را بوجود آوردند و جوانان ما را به ابهام رساندند و فضا غبارآلود شد. سهم آقایان آخوندی و زنگنه در این اتفاق حقیقتا کم نیست، چرا که قوه قضائیه و دستگاه اطلاعاتی به خوبی این مسائل را بررسی نکردند و افرادی که در پشت صحنه مدیریت میکردند در حاشیه ماندند و معتقدم با این تفاسیر جناب آقای آخوندی و آقای زنگنه نمیتوانند در دولتی که ملتزم است در بالاترین سطح حکومت مسئولیت اجرایی را برعهده بگیرد، حضور داشته باشند.
در ادامه عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس با بیان اینکه در برنامه بنده چند اصل وجود دارد؛ عدالت را اولین اولویت برنامه کاری خود عنوان کرد و اظهار داشت: انعکاس این اصل در برنامه بنده در چارچوب عدالت جغرافیایی، توسعه متوازن، توزیع منابع و استفاده از مزیتهای نسبی و رقابتی در تمام سرزمین ایران و نه فقط تهران خواهد بود.
آخوندی رعایت حقوق و تامین رفاه پایدار شهروندان را اصل دوم برنامه خود برشمرد و ادامه داد: بر این مبنا حق دسترسی ایمن و آزاد به منابع وزارتخانه، شبکه راهها و روستاها و کسب و کار در سطح برنامههای اینجانب است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به سرمایهگذاری عظیم انباشته شده، در صنعت حمل و نقل، افزایش کارایی و کاهش مخاطرات جادهها یکی از اصول برنامههایم محسوب میشود.
وی در ادامه پذیرش تولید ثروت برای کسانی که تمایل به سرمایهگذاری در کشور را دارند یکی دیگر از برنامههای خود دانست و یادآور شد: مقابله با فساد یکی از اصول مهم برنامه بنده است چرا که هیچگاه توسعه با فساد بدست نخواهد آمد.
آخوندی ادامه داد: طرحهای صنعت حمل و نقل و تأسیسات زیربنایی بسیار هزینهبر است و از سوی دیگر دولت در وضعیت اقتصادی قرار دارد که منابع اعتباری آن بسیار محدود است. بنابراین برای اجرای طرحهای زیربنایی از جمله راهآهن که در اولویت طرحهای توسعه این کشور قرار دارد و جادهها و آزادراهها چارهای جز رجوع به بخش خصوصی نداریم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل باید مقدماتی فراهم کرد، اظهار داشت: صنعت حمل و نقل و ساختمان بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را شکل میدهد اما سهم آنها در بازار سرمایه حدود صفر است. که در واقع میتوان گفت، درهای سرمایه ایران هنوز به صنعت حمل و نقل گشوده نشده است.
وی تصریح کرد: برای ایجاد تمایل بخش خصوصی جهت سرمایهگذاری در صنعت حمل و نقل و سرمایهگذاریهایی با مقیاس بزرگ نیاز داریم که ستادهای تنظیم مقررات در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی، جادهای و دریایی وجود داشته باشد.
آخوندی با اشاره به اختلافات دیرینه سرمایهگذاران حوزه حمل و نقل ریلی و شرکت راهآهن تصریح کرد: وقتی مشکلات این حوزه حل نشده است، تمایل برای سرمایهگذاری در این حوزه کاهش پیدا میکند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: وضعیت جاده تهران شمال بسیار اسفناک است و این باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد تا فضایی فراهم شود که بخش خصوصی تمایل به سرمایهگذاری داشته باشد.
وی بر همین اساس و برای فراهم شدن چنین فضایی جهت سرمایهگذاری بخش خصوصی، اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی باید از بُن دندان اعتقاد به توسعه بخش خصوصی داشته باشد.
آخوندی با اشاره به ممارست در تدوین پیشنویس لایحه قانون اصل 44 و گفتو گوهای مستمر با بخش خصوصی، گفت: بنابراین شاید بتوانم این اعتماد را به بخش خصوصی بدهم که میتوانند به دولت و در حوزه حمل و نقل سرمایهگذاری کنند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: نکته بعدی ضرورت اتصال شبکههای ریلی و جادهای به کشورهای همسایه است؛ این امر باعث افزایش ترانزیت شده و اقتصاد مناطق روستایی و مرزی کشور را رونق میدهد.
وی با تاکید بر اینکه باید سهم جدیتری از بازار حمل و نقل بویژه در بخش دریا داشته باشیم، تصریح کرد: حمل و نقل دریایی بسیار مهم است. چرا که ما 2500 کیلومتر مرز دریایی داریم و این بخش در حوزه بار، مسافر، ماهیگیری و توریسم قسمت عمدهای از زندگی اقتصادی بندرنشینان را تشکیل میدهد.
آخوندی با اشاره به ضرورت توجه به حمل و نقل هوایی، یادآور شد: ناوگان ایران بسیار فرسوده است و برنامه پنجم نیز توسعه کرده که ظرفیت این بخش باید به یک و نیم برابر افزایش پیدا کند، ضمن اینکه عمر این ناوگان باید جوان شود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه در دولت گذشته مصوبه خوبی وجود داشت که امکان حمایت مالی از صنعت هواپیمایی را فراهم میکند، تاکید کرد: این مصوبه باید در دولت جدید پیگیری شود و ظرفیت ناوگان هوایی کشور افزایش یابد، از این رو اجرای ترمینال دو و ساماندهی مجدد فرودگاه مهرآباد بسیار ضروری است.
وی با اشاره به بحث ایمنی جادهها و تاکیدات برنامه پنجم در این زمینه تصریح کرد: ما باید با آموزش شهروندان و کنترل الکترونیکی جادهها، زمینه ارتقای امنیت جادهها را فراهم کنیم.
آخوندی در ادامه به لزوم بهبود محیط کسب و کار پرداخته و تاکید کرد: بسیاری از مجوزهایی که بخش خصوصی باید از بخش دولتی بگیرد، ضروری نیست، از این رو ما باید در وزارت حمل و نقل این فرآیندها را مورد بازبینی قرار دهیم تا بازار کسب و کار و حمل و نقل نیازمند مراجعه مکرر به وزارت راه و شهرسازی و گرفتن مجوز برای هر مسئلهای نباشد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دوران بنده تهیه و به و به تصویب مجلس رسید،گفت: 250 هزار نفر در سازمان مهندسی فعال هستند، اما ما در حوزه حمل و نقل فاقد سازمان حرفهای و نظام مهندسی حمل و نقل هستیم.
وی تاکید کرد: ما میتوانیم به کمک نمایندگان فعالیتهای نظام مهندسی ساختمان را به حوزه حمل و نقل تسری دهیم.
وی با اشاره به ادعاهای سیاسی مطرح شده علیه خود گفت: آقای علیاصغر زارعی به بنده کمک کرد. بنده آنجا که باید خدمت مقام معظم رهبری توضیح میدادم این کار را انجام دادم و آقای زارعی در نطق مخالفتش با این بیان خود کمک خوبی به بنده کردند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برایم بسیار سخت است که بعد از 35 سال خدمت به نظام حالا باید وفاداریام را به اثبات برسانم، گفت: برای بنده بسیار سخت است که وفاداریام از سوی برخی زیر سوال میرود. بنده تمام زندگیام را وقف پشتیبانی از جبههها و نظام کردم حالا برخی از بنده درباره وفاداریام میپرسند.
آخوندی با اشاره به برخی از انتقادات علیاصغر زارعی نسبت به مباحث مطرح شده در سال 88، گفت: چطور میشود ما نظر شورای نگهبان را که عین حکم قانون است نپذیریم؟ آیا میشود کسی که برای وزارت توسط رییسجمهور کاندیدا میشود به رهبری و نظام اعتقاد نداشته باشد، 35 سال سابقه حمایت و خدمت به این کشور را دارم، آیا این سوابق مهم نیست؟
وی تاکید کرد: اگر خدای ناکرده هنوز دشمنان بخواهند کوچکترین تعرضی به کشور کنند با رهبری و راهبری مقام معظم رهبری از این کشور دفاع میکنم.