کد خبر: ۱۵۶۹۶۴
زمان انتشار: ۱۹:۲۶     ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
گزارش مشروح از رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی
عصر امروز صلاحیت محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه در مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

به گزارش 598 به نقل از فارس، صلاحیت محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را مطرح کردند.

* قاضی‌پور در مخالفت با ظریف وزیر پیشنهادی امورخارجه در صحن علنی: رابط ایران با کشورهای اسلامی در برنامه ظریف مشخص نیست/ سوال از باند مشهور نیویورک

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز خانه ملت در سخنانی به عنوان مخالف محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: سیاست ما عین دیانت ما است، فصل دهم قانون اساسی خونبهای هزاران شهید مربوط به سیاست خارجی است و اصول 152 تا155 قانون اساسی می‌گوید سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس دفع هر گونه سلطه جویی و سلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارزی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرتهای سلطه گر و روابط صلح امیز متقابل تنظیم می‌شود.

وی افزود: تنظیم سیاست‌های کشور براساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان است، بنابراین آقای ظریف که به عنوان گروه یا باند نیویورک مشهور هستید آیا به اصول قید شده در قانون اساسی اعتقاد دارید و این اعتقاد شما به چه اندازه است.

قاضی‌پور ادامه داد: حدود چند دهه بعد از انقلاب، شما در نیویورک ماندید و اصلا شناختی نسبت به خاور میانه و کشورهای همسایه و شرق آسیا ندارید، اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طی اجرای فرامین امام (ره) و رهبر عظیم الشان در مناطق خاورمیانه و آفریقا نمود پیدا کرده است و امروز جنبش‌های اسلامی ایجاد شدند.

وی با طرح این سوال از ظریف که مواضع شما درباره جنبش‌های اسلامی منطقه چیست؟ گفت: آیا بیداری اسلامی را قبول دارد یا مانند برخی‌ها باعناوین حاشیه‌ای سعی در کم رنگ کردن مفهوم مقدس اسلامی دارید؟صراحتا در این باره اظهار نظر کنید؛ در برنامه پیشنهادی شما با وجود آنکه 10 وظیفه اساسی بر عهده وزارت امورخارجه است ولی تنها 5 وظیفه مورد اشاره قرار گرفتند، نظر شخصی شما در مورد مسئله هسته‌ای چیست؟

نماینده ارومیه درمجلس در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: آیا انرژی هسته‌ای را حق مسلم ما می‌دانید یا نه، آیا بر سر منافع ملی معامله خواهید کرد یا نه؟ آیا مانند گذشته تمام کارهای خود را با مقام معظم رهبری هماهنگ می‌کنیدی یا نه؟ آیا مانند مجلس ششمی‌ها به دنبال مشکل سازی برای نظام نیستید؟ آیا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را مجبور می‌کنید در مقابل سلطه طلبان کوتاه بیاید؟

وی اضافه کرد: آیا واقعا از کارمند عزیز وزارتخارجه در خارج از کشور حمایت می‌کنید؟ برنامه‌ای توسط شما برای حل بحران اقتصادی و تحریم‌ها مشاهده نشده است؟ ایا شما در این زمینه تخصص دارید؟ از متخصصان امر در این عرصه استفاده خواهید کرد یا نه.

قاضی پور تاکید کرد: یک شائبه‌ای وجود دارد که شما توان نگهداری کیف حامل اسناد محرمانه را ندارید، کیف شما را دزدیده‌اند، لازم است ورزش کنید و اجازه ندهید از این به بعد کیفتان را بدزدند و اسنادتان را ببرند. در برنامه پیشنهادی شما متاسفانه جملاتی از قبیل «گرچه در بین دولت‌ها، عمده‌ترین بازیگر تمام قد ایالات متحده امریکاست» قید شده است. باید پرسید آیا واقعا شما اینگونه فکر می‌کنید؟ نقش ایران اسلامی را با این جمله کمرنگ کرده اید، باید بدانید که آمریکا شیطان بزرگ است و تاکنون هر چه در توان داشت به حمایت از رژیم صهیونیستی اختصاص داد و ما هم از غزه محاصره شده حمایت کردیم، پیروزی نهایی از ان اسلام، ایران و مقام معظم رهبری بود.

قاضی پور افزود: شما در برنامه‌هایتان از فلسطین، لبنان، حزب الله قهرمان و همیشه پیروز و ملت ستم دیده سوریه بحث کلانی را مطرح نکرده‌اید.

وی ادامه داد: سیاست کلی نظام را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند و ما هم باید تبعیت کنیم، همه مردم ایران، امریکا را شیطان بزرگ می‌دانند و او را منشا کودتا در ایران و ضد حقوق بشر می‌شناسند، ملت ایران اسلامی علیه شاه و آمریکا یک جا قیام کرد ولی شما در برنامه‌هایتان حرف از ایالات متحده آمریکا زدید، آیا خبری است که ما مطلع نیستیم؟

این نماینده مجلس در ادامه سخنانش تصریح کرد: شعار « نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» در فتنه 88 توسط برخی وطن فروشان مطرح شد، شما در این رابطه نظرتان را مطرح نکردید، ما طرفدار سرسخت غزه، فلسطین و سوریه هستیم، در برنامه پیشنهادی شما موضوع افغانستان مطرح شده ولی از عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، مطلبی مطرح نشده است، نظر شما درباره حاکمیت ایران اسلامی در جزایر سه گانه چیست؟

وی در بخش پایانی سخنانش متذکر شد، غرامت ملت ایران از عراق درباره جنگ تحمیلی، چه می‌شود؟ چه طور آن را خواهیم گرفت؟ حقوق این 70 میلیون نفر ایرانی را چطور از عراقی‌ها دریافت خواهیم کرد.

قاضی‌پور در خاتمه با بیان اینکه در برنامه پیشنهادی شما موضوع روابط ایران با کشورهای اسلامی مشخص نیست و بسیار ضعیف دیده شده است، گفت: در حالی که چشم امید ما به ملت‌های مسلمان وکشورهای اسلامی است.

به گزارش فارس، این نماینده مجلس پس از اتمام سخنانش از محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز درخواست کرد که محل خدمت و آموزش سربازی خود را بگوید تا مشخص شود که درکجا به خدمت سربازی رفته است و همچنین گفت: ملت، نوکر ما نیست که به جای ما به سربازی بروند و خدمت کنند.

* در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه عنوان شد: واکنش دستغیب به شبهه عدم حمایت ظریف از مساله فلسطین

سیداحمدرضا دستغیب در حمایت از وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت امور خارجه در صحن علنی مجلس گفت: خوشحالیم که برای اولین بار تصدی وزارت امور خارجه در اختیار فردی است که تخصص مرتبط را از ابتدا در کنار تجربه داراست و این یک مزیت فوق‌العاده برای یک دستگاه دیپلماسی خواهد بود، ما فکر می‌کردیم که آقای ظریف یک دیپلمات موفق است اما مدیری توانمند در حوزه‌های مختلف نیز هست.

وی افزود: ما امروز به دیپلمات‌هایی نیاز داریم که هم شناخت نظری و تئوریک از روابط بین‌الملل داشته باشد و هم شناخت تجربی و حرفه‌ای، در واقع مدیریت دستگاه دیپلماسی در شرایط کنونی بدون شناخت محیط سیاست خارجی و شناخت جایگاه ایران امکان‌پذیر نیست.

نماینده مردم شیراز در خانه ملت ادامه داد: کشورهای متنفذ در بیرون عزم سیاسی را طراحی و عناصر را به گونه‌ای چینش کرده‌اند که یک هژمونی بین‌المللی سخت امروزه در عرصه بین‌الملل ایجاد شده است. البته به فضل الهی و با رهنمودهای مقام معظم رهبری این هژمونی بین‌المللی شکننده خواهد بود. اما شکستن این نظم غول‌پیکر نیازمند دیپلمات‌های قوی است و باید ابزار لازم در اختیار دولت و دستگاه دیپلماسی قرار داشته باشد تا بتواند در عرصه بین‌المللی به منصه ظهور برساند.

دستغیب خاطرنشان کرد: رئیس دستگاه دیپلماسی ما جدای از حوزه فعالیت خود ماموریتی در ارتباط با کل کشور در شرایط کنونی دارد که شما آن را می‌دانید و نیازی به گفتن آن نیست. کسی هست که در شرایط امروز منکر ارتباط معنادار بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با حوزه خارجی باشد. همه این را می‌دانیم و توقعات، انتظارات و مطالبات فراوانی نیز در این حوزه وجود دارد.

دستغیب با بیان اینکه آقای روحانی ظریف را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب کرد تا بتواند مأموریت‌هایی که مرتبط با سیاست خارجی و بحث‌های داخلی ماست ، به خوبی انجام دهد اظهار داشت: من به عنوان دانش‌‌آموخته علم سیاست و روابط بین‌الملل باید چند نکته را درباره وزارت ایشان عرض کنم.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: طی چند روز گذشته برنامه‌های پیشنهادی مربوط به وزرای خارجه در دولت‌های گذشته را مورد مطالعه دقیق قرار دادم؛ ضمن احترام به همه کسانی که خدمات شایسته‌ای را برای کشور انجام دادند باید بگویم برنامه آنها بیان کلیات بوده که حتی در نظارت نیز کار را بر ما سخت می‌کرده است.

وی ادامه داد: ما یک راهبرد و برنامه کاربردی را از سوی وزرای قبلی شاهد نبودیم اما برنامه پیشنهادی آقای ظریف کامل و جامع است.

دستغیب با بیان اینکه در برنامه ظریف ضمن بیان اهداف کلی، فرصت‌ها و چالش‌ها راهبردها و راهکارهای این زمینه نیز مطرح شده است، افزود: هرکس دیگری که جای آقای ظریف بود این برنامه را در اختیار ما قرار نمی‌داد و وی ابزار نظارت را نیز برای ما باز کرده است.

این نماینده موافق با وزیر پیشنهادی خارجه خاطرنشان کرد: سردرگمی که در سفارتخانه‌ها و نمایندگان ما وجود دارد با این برنامه از بین خواهد رفت؛ ای کاش مخالفان برنامه‌های آقای ظریف را مورد مطالعه قرار می‌دادند.

وی با اشاره به یکی از انتقادها به ظریف مبنی بر اینکه در برنامه او نکته‌ای در باب حمایت از مردم مظلوم فلسطین وجود ندارد یادآور شد: صفحات 5، 10و12 مبنای نگارش این برنامه و دقیقاً منطبق بر هویت اسلامی و ملی ماست.

دستغیب تأکید کرد: آنچه که حتی مخالفین نیز باید به آن دقت کنند این است که سفیر جمهوری اسلامی پشتوانه‌های قوی داخلی در این مأموریت داشته باشد و از سوی دیگر آقای ظریف ابزار تخصص و تجربه را دارد و در عین حال مجهز به دانش روز است.

این نماینده مجلس افزود: انشالله با اعتماد ملت به رهبر معظم انقلاب، آقای ظریف نیز رهنمودهای معظم‌له را در عرصه بین‌الملل مورد توجه قرار خواهد داد و با رأی بالای خانه ملت برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی پیش‌قدم خواهد شد.

* پژمان‌فر در مخالفت با ظریف وزیر پیشنهادی امورخارجه در صحن علنی: انفعال و عقب‌نشینی در برنامه‌های ظریف مشهود است/استکبارستیزی را نباید فراموش کرد

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس که در مخالفت با گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت امور خارجه در جلسه علنی عصر امروز (سه‌شنبه) مجلس سخن می‌‌گفت، با اشاره به مواضع و برنامه‌های ظریف برای وزارت خارجه گفت: در برنامه آقای ظریف، انفعال در مقابل دشمن و تعامل یکسویه با کسانی که یک طرفه ارتباط‌شان را قطع کرده ‌اند مشاهده می‌شود که این امر خلاف وصیتنامه امام خمینی(ره) و موازین انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه ظریف باید مواضع خود را در قبال مسائل مهم بین‌المللی روشن کند تا مشخص شود که برنامه ایشان برای مقابله با اسلام و ایران‌هراسی در منطقه و جهان چیست، تصریح کرد: ما حق عقب‌نشینی از مواضع و اصول خود را نداریم چرا که در سیاست خارجه باید مطابق اصول عمل کنیم.

نماینده مردم مشهد با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که دولت عادی باید نقاط قوت دولت‌های گذشته را داشته باشد، تصریح کرد: در بخش سیاست خارجه، مقام معظم رهبری همواره از استکبارستیزی، مقاومت در مقابل دشمن و دفاع از اصول و حق مردم در دولت آقای احمدی‌نژاد دفاع کرده‌اند اما این مباحث در برنامه‌های آقای ظریف  دیده نمی‌شود. لذا آقای ظریف نقاط قوت دولت آقای احمدی‌‌نژاد را در سیاست خارجه ندارد.

وی افزود: حضرت آقا در فرمایشات صریحی درباره سیاست خارجه داشتند ایشان تعامل با دنیا را رد نمی‌کنند اما به هیچ عنوان نمی‌پذیرند که ما استکبارستیزی را با مستکبران که همان آمریکا و رژیم صهیونیستی است کنار بگذاریم.

نماینده مردم مشهد بهترین دفاع در سیاست خارجه را تهاجم دانست و با بیان اینکه انفعال به معنای دفاع در سیاست خارجی نیست، خاطر نشان کرد: در برنامه‌های جناب آقای ظریف هیچ فعالیتی برای دفاع از انقلاب اسلامی در برنامه‌های بین‌المللی دیده نمی‌شود و فقط آنچه مشهود است عقب‌نشینی و انفعال است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ای از ظریف برای مقابله با آمریکا و دفاع از حقوق مسلم ملت ایران ارائه نشده است، افزود: معنای این حرف من این نیست که ایشان را رها کنیم بلکه منظورم احساس خطری است که از جانب خوشحالی و خرسندی دشمنان احساس می‌شود.

پژمان‌فر با بیان اینکه رویترز ظریف را شاخه‌ زیتون ایران برای آمریکا و غرب دانسته است، افزود: امام(ره) به ما فرموده است که اگر دشمن از شما تعریف کرد‌ آنجا احساس خطر کنید لذا ما می‌دانیم که دشمن به ما چشم طمع دارد و می‌خواهیم که آقای ظریف با اعلام موضع در برابر دشمن امید آنها را به یأس تبدیل کند.

وی با اشاره به تکاپوی شیرین عبادی و امیرهوشنگ احمدی که وی او را دلال ارتباط ایران و آمریکا می‌خواند، گفت: متاسفانه مشکلاتی که این افراد و از جمله آقای مشایی برای آقای احمدی‌نژاد به وجود آورده‌اند تجربه‌ای شد که ما در مقابل اینگونه مباحث هوشیار باشیم.

نماینده مردم مشهد افزود: آقای خاتمی با ارتباطی که با نهاد سوروس برقرار کرد مشکلاتی را به وجود آورد که حتی برای انقلاب مخملی در ایران بنیاد سوروس برنامه‌ریزی کرد لذا ما نمی‌توانیم نسبت به اینگونه مباحث در عرصه بین‌المللی بی‌تفاوت باشیم.

پژمان‌فر با اشاره به نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در تحولات بین‌المللی و بیداری اسلامی از ظریف خواست درباره آنچه به عنوان تعامل و ارتباط با آمریکا در رسانه‌ها مطرح است واکنش نشان داده و موضع خود را به صراحت اعلام کند.

وی در پایان، برنامه ظریف برای وزارت خارجه را مغایر با وصیت‌نامه امام راحل دانست و از نمایندگان خواست به وصیت‌نامه امام(ره) رجوع کنند.

* جهانگیرزاده در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه: رژیم صهیونیستی می‌داند ظریف یک دیپلمات قوی است

جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه که در صحن علنی امروز عصر مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه سخن می گفت با بیان اینکه جوان‌گرایی مسئله درستی است اما نباید منافی کار حرفه‌ای باشد، عملکرد دقیق ظریف در مجموعه مذاکرات 598 نشان داد که وی به خوبی توانست محکومیت عراق را در حمله به جمهوری اسلامی به اثبات رساند.

وی یادآور شد: امروز پیشبرد اهداف کلان نظام نیازمند افزایش روابط خارجه به ویژه در مسئله هسته‌ای است.

جهانگیرزاده با تأکید بر اینکه وزارت خارجه باید با تأسی از فرمایش رهبری مبنی بر عزت، حکمت و مصلحت عمل کند، افزود: این وزارتخانه نیازمند استفاده از نیروهای عاقل و توانمند است که در چارچوب منافع عزتمندانه حرکت کند.

این نماینده مجلس یادآور شد: در گذشته ارتباطات خوبی بین وزارت خارجه با سایر بخش‌ها وجود داشت؛ آقای ظریف در درون این وزارتخانه فرد معقولی به شمار می‌رود و آقای ولایتی در مورد وی گفته است ظریف توانمندترین و ورزیده‌ترین دیپلمات کشور است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی امروز بسیار در فشار قرار دارد و آقای ظریف را می‌کوبد اظهار داشت: آنها می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران از یک دیپلمات قوی استفاده می‌کند. اینکه انتظار داریم آقای ظریف امروز درباره ارتباط با آمریکا یا عدم ارتباط با آن سخن بگوید درست نیست و می‌دانیم که اینگونه بحث‌ها باید در ظرفیت نظام تصمیم‌گیری شود.

جهانگیرزاده تأکید کرد: معتقدم منافع ملی جمهوری اسلامی ایران و مصالح کشورهای اسلامی ایجاب می‌کند که ما قدرت وزارت خارجه را افزایش دهیم و بدانیم وجود مهره‌ای قوی در رأس وزارت خارجه به نام آقای ظریف می‌تواند منافع جمهوری اسلامی ایران را بیشتر برآورده کند.

این نماینده مجلس یادآور شد: آنچه که درباره بحث ارتباطات نیز گفته شد باید خود وی توضیح دهد اما اگر آقای ظریف با تیم انحرافی ارتباط داشت چرا از کار برکنار شد و رأی به آقای ظریف یک پیام منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

* سبحانی‌نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه در مجلس: رای اعتماد قاطعانه مجلس به ظریف پشتوانه بین‌المللی وی خواهد شد

حسین سبحانی نیا نماینده موافق ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ظریف در سنگر‌های داخلی و خارجی با قدرت از منافع ملی کشور دفاع کرده است. وی دارای دکترای روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل است و در بیش از دو دهه فعالیت خود در این زمینه کتاب‌های زیادی به زبان‌های فارسی و انگلیسی تالیف کرده است.

وی افزود: شروع به کار وی مقارن با حمله عراق به میهن اسلامی مان بود در حالی که در جنگ تحمیلی ابرقدرت‌ها تمام اطلاعات و امکانات را در اختیار رژیم صدام گذاشته بودند تا به زعم خود ایران را ظرف چند روز زمین‌گیر کنند ظریف به عنوان یک دیپلمات جوان با بهره‌گیری از دانش و آگاهی و با تسلط به زبان انگلیسی تلاش‌های زیادی در جهت افشاگری علیه جنایت‌های صدام انجام داد.

سبحانی نیا در ادامه تاکید کرد: نمایندگان محترم مجلس مستحضرند که سازمان ملل در طول دوره‌های مختلف به شدت مورد سوءاستفاده قدرت‌ها قرار گرفته‌اند و کشورها در چنین فضایی تنها از طریق دیپلماسی هوشمند قادر به رفع توطئه‌ها هستند.

وی ادامه داد: ظریف در دوران جنگ تحمیلی با ساز و کار دیپلماسی خود علاوه بر افشای جنایات صدام تلاش‌هایی را در زمینه متقاعد کردن سازمان ملل در زمینه محکوم کردن رژیم عراق بابت حمله به مناطق مسکونی و استفاده از سلاح‌های شیمیایی انجام داد که تلاش‌های وی در نهایت منجر به گزارش بازرسان و صدور قطعنامه شورای امنیت بین‌المللی علیه رژیم بعثی صدام شد که در این زمینه ظریف نقش کلیدی در محکوم کردن رژیم عراق داشت.

نماینده نیشابور در مجلس با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی ظریف تصریح کرد: وی 10 سال مسئول معاونت حقوقی و بین‌المللی سازمان ملل بوده و 5 سال نیز سفیر نمایندگی و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بوده است.

ظریف چندین بار به عنوان مدیر نمونه ملی و دستگاهی انتخاب شده و مسئولیت‌های مهمی نیز در کمیته حقوقی مجمع عمومی و یونسکو داشته است و فعالیت‌های حقوقی در زمینه اصلاح منشور کنفرانس کشورهای اسلامی داشته است.

وی همچنین در اجلاس‌های برگزار شده در ایران مسئولیت‌های مهمی را برعهده داشته است.

سبحانی نیا در ادامه تاکید کرد: نگاهی گذرا به برنامه پیشنهادی ظریف حکایت از اشراف کامل وی به مسائل بین‌المللی دارد و حضور وی در دوران انتقالی ایران به عنوان یکی از منابع مهم در شکل‌گیری نظام بین‌المللی تاثیر زیادی خواهد داشت.

نماینده نیشابور در مجلس افزود: ظریف معتقد است فرصت‌ها را در زمینه‌های عدم وابستگی و استقلال ملی کشور باید غنیمت شمرد و البته سابقه غنی فرهنگی و حضور پرشور مردم در انتخابات‌های مختلف بخصوص انتخابات 24 خرداد 92 نقش اساسی در بازیگری ایران در دوران گذار بین‌المللی خواهد داشت.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر چالش‌های فراوانی علیه ایران در عرصه بین‌المللی وجود دارد که از جمله آنها تلاش دشمنان برای نهادینه کردن تحریم‌ها و تضعیف موقعیت ایران در عرصه بین‌المللی هستند. همچنین تضعیف الگوی اسلامی ایران در بحث مردم‌سالاری دینی منطقه جزو برنامه‌های دشمنان است. در شرایط فعلی که دشمنان در صدد اعمال فشارهای بیشتر بر ایران هستند و تلاش زیادی برای منزوی ساختن ایران در عرصه بین‌المللی دارند باید راهبردهای مفید مسئولین سیاست خارجه جمهوری اسلامی مورد عنایت مجلس محترم قرار گیرد که علاوه بر اینکه بهانه‌ای دست دشمنان نیفتد راه برای رفع مشکلات نیز گشاده شود.

سبحانی نیا با اشاره به برنامه‌های مفید ظریف برای باز شدن راه تعامل سازنده برای تعامل بین‌المللی ایران گفت: برنامه‌های ظریف به شکلی است که راه تعامل سازنده با جهان گشوده می‌شود و طرح امنیتی ایران توسط آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی شکسته می‌شود. برنامه‌های وی بر اساس شکل‌گیری این تعاملات سازنده تنظیم شده و وی به طور حتم از تمامی امکانات داخلی و خارجی در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده خواهد کرد.

وی افزود: ظریف در عین اینکه اشراف کاملی بر مسائل حقوقی و بین‌المللی دارد اعتقاد ویژه‌ای نیز بر مباحث کارشناسی دارد و با وجود اشراف کامل خود بر مسائل بین‌المللی نهایتا بر اساس تصمیمات مقامات بالاتر و مشاوران عمل می‌کند و همین مورد نشانی از نظر مثبت رهبری بر وی دارد.

سبحانی نیا در پایان تاکید کرد: از نمایندگان محترم مجلس تقاضا می‌کنم با رای اعتماد خود ظریف را در عرصه بین‌المللی همراهی کند و بداند تائید وزیر امور خارجه با رای بالا پشتوانه محکمی برای وی در عرصه بین‌المللی خواهد بود.

* ناصر کاشانی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه: انتساب ظریف به باند نیویورک بی‌پایه و اساس است

ناصر کاشانی نماینده مردم زاهدان در صحن علنی مجلس و در حمایت از وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه، گفت: اهمیت وزارت امور خارجه به عنوان متولی و متصدی دیپلماسی کشور برای حفظ اعتبار و تمامیت عرضی و منافع ملی بر کسی پوشیده نیست،‌بسیاری بر این عقیده‌اند که دستگاه دیپلماسی کشور آئینه تمام نمای حکومت در خارج از مرز‌های آن است به همین دلیل دولت‌های جهان اعم از بزرگ و کوچک سعی وافر دارند تا از میان نیروهای متخصص و متبحر خود زبده‌ترین و کارآمدترین‌ها را برای اداره این دستگاه مهم به کار گیرند.

وی افزود: کیفیت و پیچیدگی سیاست و روابط بین‌الملل ایجاب می‌کند تا در انتخاب و انتصاب دست‌اندرکاران و کنش‌گران این عرصه خطیر، ظرافت و دقت لازم معمول گردد. توسعه روابط بین‌الملل در دهه‌های اخیر، وجوب به کارگیری معیارهای مناسب و ضرور در انتخاب مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور را دو چندان می‌‌کند.

نماینده مردم زاهدان با بیان اینکه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پس از انقلاب از نظر ساختار و هم از نظر نیروی انسانی شاهد تغییرات و تحولات گسترده‌ای بوده، گفت:‌ تغییرات بنیادین در سیاست خارجی کشور پس از انقلاب ضرورت استفاده از نیروهای جدید، پایبند به باورها و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را قویاً عیان کرد. در واقع دستگاه دیپلماسی کشور به نیروهایی نیاز داشت که هم دارای تخصص لازم بوده و هم متعهد به ارزش‌ها و معیارهای انقلاب اسلامی باشند.

کاشانی اضافه کرد: جمع بین این دو در سال‌های اولیه انقلاب کار آسانی نبود، زمان زیادی صرف شد تا نیروهای کارآمد، متعهد و متخصص برای انجام کار خطیر دیپلماسی تربیت شدند.

وی ادامه داد: امروز وزارت امور خارجه دارای نیروهای ارزشمندی است که در حوزه‌های مختلف تخصصی وجود دارد که این امر مدیون زحمات و تلاش‌های مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور در سه دهه اخیر است. در همان زمان که کمبود نیروی کاردان و کارآمد در وزارت خارجه به شدت مشهود بود، تعدادی از جوانان تحصیل‌کرده و پایبند به باورها و ارزش‌های انقلاب صادقانه به دستگاه دیپلماسی کشور در داخل و خارج از کشور پیوستند و مسئولیت گران سنگ دفاع از منافع و امنیت کشور و نظام را برعهده گرفتند. اقرار نیست اگر گفته شود این گروه از جوانان مؤمن همرزم سنگرنشینان جبهه‌های جنگ تحمیلی در عرصه سیاست خارجی بودند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: یکی از جوانان مؤمن که در حین تحصیل در خارج از کشور به کسوت خدمتگزاری جمهوری اسلامی ایران در آمد جناب آقای دکتر محمد جواد ظریف بود. وی که از اعضای فعال و از دبیران انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا بود، به نمایندگی ایران در سازمان ملل پیوست و بر اثر تلاش بی‌وقفه و استعدادی که از خود نشان داد بزودی یکی از نیروهای زبده، مؤثر و توانمند آن نمایندگی تبدیل شد و دیری نگذشت که به معاونت نمایندگی مزبور رسید.

کاشانی اظهار داشت: کسب موفقیت‌های آقای ظریف در عرصه علمی در کشوری مانند آمریکا که در آن شرایط حساس انقلاب اسلامی که دیدی خصمانه به ایرانیان و ایرانیان انقلابی و مومن حاکم بود یک امتیاز و موفقیت محسوب می‌شود و علی‌رغم اینکه وی می‌توانست با این همه توانایی‌های علمی و کسب مدرک در خارج از کشور، با بهترین امکانات در خارج از کشور مشغول به کار شود، اما عِرق اسلامی و ملی وی قابل تحسین است که حتی فرزندان آقای ظریف نیز در کشور خود ما به کار گمارده شده‌اند و مردم ما نیز به خوبی می‌دانستند که آقای دکتر روحانی نیز در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند و به ایشان رای داده‌اند.

وی با بیان اینکه شایسته است تحصیل آقای روحانی در خارج از کشور را جزء ضعف‌های وی منظور نکنیم، افزود: مسئله مهم این است که آقای روحانی با وجود تحصیلات طولانی مدت در خارج از کشور باز هم خللی در عقاید و دفاع وی از آرمان‌های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد نشده و رسول گرامی اسلام نیز در تحصیل علم و دانش در هر جای جهان توصیه کرده‌اند.

نماینده مردم زاهدان در خانه ملت، اظهار داشت: آقای ظریف در صورت کسب رای اعتماد اولین وزیر خارجه پس از انقلاب خواهد بود که دارای تخصص علمی متناسب با حوزه مسئولیت خود است. تحصیلات وی تا مقطع دکترا در زمینه روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بوده و تألیفات متعددی به زبان فارسی و انگلیسی در کارنامه علمی و پژوهشی آقای ظریف موجود است بخشی از نوشته‌ها و سخنرانی‌های وی نه تنها در محافل سیاسی، بلکه در مجامع علمی و تخصصی نیز مورد توجه قرار گرفته است. سخنرانی آقای ظریف در دیوان بین‌المللی دادگستری در دفاع از غیر قانونی بودن استفاده از سلاح هسته‌ای و مقاله عالمانه وی در دفاع از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران که در نشریه معتبر دانشگاه کلمبیا به چاپ رسید و سخنرانی بی‌بدیل وی در جلسه شورای امنیت در رابطه با قطعنامه تحریمی علیه ایران نمونه‌هایی از ظرفیت تخصصی دکتر ظریف است که مورد تقدیر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

کاشانی خاطرنشان کرد: محمدجواد ظریف در خلال دوران سفارت خود در نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ده‌ها سخنرانی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی آمریکا را داشته که برخی از آنها از طریق فضای مجازی قابل وصول و بهره‌برداری است، بعید می‌دانم دیپلمات‌های زیادی چه ایرانی و چه خارجی دارای چنین سابقه و سبقه علمی باشند.

وی افزود: آقای ظریف برخلاف اکثر وزرای پیشین وزارت خارجه از بدنه کارشناسی و مدیریتی این وزارتخانه برخاسته و با زوایا و زیر و بم‌های دستگاه دیپلماسی کشور کاملا آشناست. این آشنایی تا بدان حد است که بسیاری از کارشناسان وزارت خارجه که با آقای ظریف همکار بودند وی را نه تنها یک مدیر موفق بلکه یک کارشناس برجسته و صاحب‌نظر در حوزه‌های مختلف سیاست خارجی می‌دانند. تخصص و تجربه دکتر ظریف تنها در وزارت خارجه مورد استفاده نبوده بلکه دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز همواره از نظرات وی بهره برده‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: امتیاز برجسته آقای ظریف که تا حدی در داخل نادیده گرفته شده، اشتهار بین‌المللی وی است. در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که متعاقب به معرفی کابینه جدید حجم وسیعی از اخبار رسانه‌های خارجی به سوابق و تجارب آقای ظریف و توانایی وی در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف و سیاست‌های خارجی ایران اختصاص یافته است. این اشتهار مدیون سال‌ها تلاش صادقانه و بی‌وقفه تسلط و آگاهی به مسائل بین‌المللی، هوش و استعداد سرشار، نزاکت و تواضع و بالاخره افق دید وسیع و ذهن خلاق وی است.

وی ادامه داد: مقامات عالی کشور در ملاقات‌های خارجی شاهد تمجید از آقای ظریف بودند به گفته آقای دکتر ولایتی،‌خاویر پرز دیکویار دبیرکل اسبق سازمان ملل در یکی از دیدارهای خود با وی درخواست کرده بود که آقای محمدجواد ظریف به سازمان ملل مامور خدمت شود تا این سازمان از توانایی‌های وی بهره‌مند شود. همین امتیاز و توانایی‌ها که بواقع موجب افتخار نظام است، خباثت دشمنان مخصوصا صهیونیست‌ها و افراطیون راست امریکایی را برانگیخته به طوری که در روزهای اخیر ما ادعای بی‌پایه به تخریب شخصیت وی پرداخته‌اند.

کاشانی اظهار داشت: جای تاسف است که گروه‌هایی در داخل کشور نیز از زاویه دیگری سعی در تخریب شخصیت آقای ظریف به استناد ادعاهای بی‌پایه کرده‌اند که یکی از این ادعاها انتصاب وی به حلقه یا باند نیویورک است. باید دید که آیا چنین حلقه یا باندی وجود دارد، اگر وجود دارد چه کسانی در این حلقه یا باند حضور دارند. فعالیت این حلقه یا باند موهوم چیست، اگر آنچه در برخی از سایت‌ها آمده و از برخی از افراد به عنوان عضو حلقه یا باند نیویورک نام برده شده، ملاک باشد مشخص می‌شود که این ادعا تا چه حد بی‌پایه و بی‌اساس و مدعیان آن تا چه اندازه از انصاف خارج شده‌اند.

نماینده مردم زاهدان در خانه ملت گفت:‌برخی از افراد نامبرده در باند نیویورک سالیان سال است که در وزارت امور خارجه حضور ندارند و یا اساسا هرگز در نمایندگی ایران در نیویورک مشغول به کار نبوده‌اند. آقایان می‌دانند که آقای ظریف در دوران تصدی خود در معاونت بین‌المللی وزارت خارجه و یا نمایندگی ایران در نیویورک با تنی چند از زبده‌ترین و متعهدترین کارشناسان کار کرده و شاید همین مسئله بوده است که موجب رشک دیگران شده، شاید منظور از حلقه و باند نیویورک همین تعداد انگشت‌شمار کارشناسان خبره و برجسته باشد که عده قلیلی ناآگاهانه و یا مغرضانه قصد تخریب و یا نادیده گرفتن آن را دارند.

کاشانی خاطرنشان کرد: یکی از مشخصات ویژه آقای ظریف در عملکرد وی بارز است، داشتن ذهن تحلیلگر و قوی است،‌تحلیل دقیق و صحیح تحولات بین‌المللی مستلزم برخورداری از بینش راهبردی و ذهن فعال است. نگاهی به نظرات وی در برنامه اعلامی و نیز در نوشته‌ها و برخی سخنرانی‌هایش متجلی شده،‌نشان می‌دهد تا چه اندازه دارای افق دید وسیع و دارای ذهن تحلیلگر است. برخی ادعاها درباره گرایشات سیاسی وی و یا همکاری‌اش با جریانات خاصی مطرح شده که فاقد اعتبار است. آقای ظریف به عنوان یک دیپلمات حرفه‌ای هیچگونه وابستگی حزبی و جناحی نداشته و ندارد و معتقد است که سیاست خارجی عرصه جار و جنجال سیاسی و رسانه‌ای و میدان تسویه حساب‌های حزبی و جناحی نیست.

* گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه در صحن علنی مجلس: طالب این مسئولیت نبودم/ ذره‌ای از حقوق ملت کوتاه نمی‌آیم

محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس گفت: ایران اسلامی قدرتمند است، قدرت ایران را باور کنید.

وی با بیان اینکه مشارکت گسترده مردم در انتخابات و پذیرش رویکرد ریاست جمهوری پیام روشنی برای جهان دارد، خاطرنشان کرد: این پیام حاکی از عزم مردم بزرگ ایران برای تعامل عزتمند با جهان بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از حقوق حقه ایران و براساس اصل عزت، حکمت و مصلحت است تا از این مسیر، مصالح کشور و منافع نظام هم در جهت آرمانی و هم در جهت منافع ملی که از دیدگاه نظری منافع آرمانی و منافع ملی کشور را هم راستا می‌دانم، تأمین شود.

ظریف اضافه کرد: در چند سال اخیر سلطه گران تحریم‌ها و فشارهای ناروایی را به مردم ایران تحمیل کردند، ولی علی رغم این فشارهای بی منطق، مردم با هوشیاری و خودباوری و با تقویت انسجام ملی در انتخابات اخیر استقلال و عزت رکشو را تضمین کردند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه خاطرنشان کرد: احترام به مردمسالاری اسلامی و تبعیت از آرا مردم و احترام به حقوق و اراده آنها و رعایت ارزش‌های اسلامی و اصول اخلاقی می‌تواند الگویی از حکمرانی خوب و موفق در بین کشورهای اسلامی ارائه کند.

وی ادامه داد: سخن حکیمانه و بلند مقام معظم رهبری که رای مردم حق الناس است، بعد جدید و بی نظیری را بر مفاهیم مردمسالاری و حقوق بشر افزود و مسئولیت در برابر خالق قادر و بصیر علاوه بر پاسخگویی و شفافیت در برابر مردم به ادبیات این حوزه مهم علوم انسانی اضافه کرد.

ظریف گفت: این مفهوم واقعی و اصیل گفتمان انقلاب اسلامی است و این یادگار امام راحل است که در ساختار معنایی جهان در حال گذار امروزی قدرت بی نظیر، خودساخته و غیرقابل انکاری را به جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان داده است. باید این قدرت بی نظیر را باور کنیم، نه در شعار بلکه در عمل و با این خودباوری و اعتماد به نفس در صحنه روابط بینالملل حضور فعال، سازنده و تاثیرگذار داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ایران در منطقه‌ای که از گسترش افراط گری، بی ثباتی و ناامنی رنج می‌برد، لنگرگاه ثبات، امنیت و آرامش خودجوش و نه متکی بر قدرت خارجی است؛ با این سرمایه عظیم اجتماعی،ایران و مردمسالاری دینی که ما منادی آن هستیم نقش بی بدیلی در تقویت اعتدال و آرامش در منطقه ایفا می‌کند.

ظریف ادامه داد: مشارکت ایران در فرآیندهای سیاسی در منطقه‌ای ناامن و استراتژیک، عاملی اساسی در جلوگیری از جنگ، خشونت و افراط گری خواهد بود. قدرت و موقعیت سیاسی و استراتژیک ایران می‌تواند و باید در خدمت پیشرفت همه جانبه و هدفمند و توسعه پایدار اقتصادی و بهبود وضعیت رفاه و معیشت مردم بزرگوار ایران که ولی نعمتان همه ما هستند، قرار گیرد.

وی گفت: ‌نیروی انسانی متخصص و کارآمد، وسعت سرزمینی، منابع سرشار انرژی، ذخایر فراوان معدنی،راه‌های مواصلاتی، فناوری و علم و دانش چشم انداز توسعه و قدرت ایران را بیش از پیش درخشان  می‌کند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه دولت تدبیر و امید همکاری‌های توسعه‌ای و اقتصادی خود را با کشورها و نهادی موثر در اقتصاد جهانی از موضع استغنا برای پیشرفت و بهبود معیشت مردم به کار خواهد بست، اظهار داشت: رویکرد اعتدال در سیاست خارجی دولت مبتنی بر واقع‌بینی، خودباوری و خودآگاهی برای ایجاد تفاهم و اعتماد متقابل برای ایجاد ظرفیت و توان ملی کشور و  امنیت و توسعه آن.

ظریف تصریح کرد: دراین تعامل سازنده، آرمان‌ها، منافع و امنیت ملی ایران تفکیک ناپذیر است و اهداف اصلی و غیرقابل تفکیک ما به شمار می‌روند و مذاکره و رقابت همراه با تدبیر و پیگیری مستمر برنامه‌ها و ایجاد اعتماد متقابل از ابزار لازم این سیاست است.

وی تأکید کرد: اعتماد دوسویه است. اعتماد نمی‌تواند یک سویه باشد. جهان باید اعتماد مردم بزرگ ما را کسب کند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه هدف سیاست خارجی دفاع عزتمند، خودباورانه و هوشمندانه از منافع و مصالح کشور است با زبانی متقاعد کننده و با رفتاری متین و حکمت آمیز و تدبیر.

وی ‌اعتدال را حاصل خودباوری و اعتماد به نفس و تندروی را نمود بازر ضعف و ترس د انست و افزود: سیاست خارجی دولت اعتدال با اقتدار و آگاهی و به دور از حاشیه پردازی حقوق مسلم مردم ایران نه تنها در زمینه هسته‌ای بلکه در تمامی امور را پیگیری خواهد کرد و ذره‌ای از این حقوق این ملت کوتاه نخواهد آمد و با ایجاد فرصت‌ها و کاهش تهدیدها دایره دوستی‌ها را در منطقه و جهان گسترش می‌دهد و باور به توان خود آماده است تا دیگر کنشگران صحنه جهانی را ناگزیر سازد که روابط و رفتار خصومت آمیز خود را به روابط عادلانه و مبتنی بر اعتماد و همکاری متقابل تبدیل کند.

وی با بیان اینکه من طالب این مسئولیت نبودم، خاطرنشان کرد: تلاش فراوانی کردم که آقای روحانی را متقاعد سازم که این وظیفه را بر عهده این بنده کوچک قرار ندهد. در صورت رای اعتماد شما مسئولیت سنگین و خطیری بر این بنده کوچک خدا گذاشته خواهد شد که تنها به اتکال خاضعانه به قدرت لایزال حضرت حق و توسل به پیامبر اعظم و ائمه هدی قابل تحمل است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: من به عنوان کارشناسی که تمام عمر خود را صرف آموختن، مطالعه، تحقیق، تدریس و اجرای سیاست خارجی و روابط بین‌الملل کرده‌ام سنگینی این مسئولیت بزرگ را با تمام وجود در برابر ملت احساس می‌کنم.

ظریف خاطرنشان کرد: می‌دانم که دستیابی به جایگاه در خور ایران حتما با مخالفت و چالش جدی مواجه خواهد بود، ولی علی‌رغم تمام دشواری‌ها لحظه‌‌ای تردید نکرده‌ام که یاری خدا برای ملت ایران نزدیک است.

وی گفت: شرایط جهانی کنونی بسیار پیچیده است و جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای حساس و پرخطر رسالتی مهم بر عهده دارد. سیاست استقلال طلبانه و رویکرد عزتمدارانه ایران نقش بسیار برجسته‌ای در جهان به ایران داده است. برای ایفای چنین نقشی سیاست خارجی باید ملی، فراجناحی و براساس قانون اساسی تحت نظارت مستقیم مقام معظم رهبری باشد.

ظریف با بیان اینکه همواره در هر مسئولیتی که تاکنون در عرصه سیاست خارجی و روابط بین‌المللی داشته‌ام این اصل اساسی را نصب العین قرارداده‌ام، گفت: افتخار دارم که در اجرای تدابیر تاریخی و داهیانه حضرت ایشان در جنگ تحمیلی، بحران عراق و ‌افغانستان،‌ پرونده هسته‌ای و دیگر موضوعات مهم سیاست خارجی به لطف خدا کوتاهی نکرده‌ام و همواره مورد مرحمت بزگوارانه ایشان بوده‌ام.

وزیر پیشنهادی امور خارجه سیاست خارجی را عرصه منافع و امنیت ملی کشور خواند و تصریح کرد: نباید دستخوش سلیقه‌های جناحی شود. سیاست خارجی امری تخصصی است. من باندگرا نیستم. من دست هر کس که بتواند منافع ملی ایران را به پیش ببرد می‌بوسم و از او طلب همکاری می‌کنم و این کار را در 25 سال سابقه مدیریتی در وزارت خارجه انجام داده‌ام.

ظریف گفت: من نه با اتوبوس که تاکنون بعد از 25 سال یک نفر را از اقوام، خویشان و دوستان وارد وزارت خارجه نکرده‌ام و با کارشناسان خدوم وزارت خارجه همواره کار کرده‌ام.

وی اضافه کرد: سیاست خارجی حیطه دوراندیشی، صبوری و قاطعیت است و باید از هیجان‌های روزمره و ادعاهای هزینه‌ساز به دور باشد. در حوزه سیاست خارجی باید عرصه اجرا و تحلیل را از یکدیگر جدا کرد.

ظریف گفت:‌در قلمرو تحلیل من خود و همکارانم را موظف می‌دانم همچون دیده‌بانی صادق زمینه‌های فرصت ساز یا تهدید آفرین و اوضاع عینی منطقه‌ای و جهانی را به طور شفاف و کامل به مسئولان و در رأس آنها مقام معظم رهبری منتقل کنم. ما در این مسئولیت با مدد از حضرت حق از تمام توان حرفه‌ای و قدرت تحلیلی خود بهره خواهیم برد و آن را در کمال راستگویی و خیرخواهی عرضه خواهیم کرد و از جوسازی و ارعاب، انکار و اهمال واهمه‌ای نخواهیم داشت.

ظریف خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی خود را موظف به اجرای تصمیماتی می‌داند که پس از طی مراحل تصمیم سازی توسط مراجع عالیه نظام ابلاغ می‌شود و در این عرصه ما تمام توان کارشناسی خود را بسیج خواهیم کرد که این تصمیمات را چه موافق نظراتمان باشد و چه مخالف تحلیلمان باشد، به بهترین نحو و برای رسیدن به بهترین نتیجه دنبال کنیم.چرا که دولت باید فقط یک سیاست خارجی داشته باشد.

وی گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند با بیش از یک سیاست خارجی کار خود را در این دنیای پرآشوب به پیش ببرد. برای همین است که قانون اساسی سیاست خارجی را حیطه و موضوع مقام رهبری قرار داده تا از دعواهای جناحی و درگیری‌های داخلی به دور باشد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه اضافه کرد: سیاست خارجی ایران مانند هر دولت دیگری که خواستار حضور فعال و تأثیرگذار در صحنه متحول جهانی است براساس یک رشته اهداف کلان که عموما در تمامی شرایط ثابت و غیرقابل خدشه‌اند و یک رشته اهداف اجرایی و عملیاتی که در پرتو شرایط و تحولات منطقه‌ای و جهانی و ضرورت‌ها و نیازها و مصالح امنیت ملی تعیین می‌شوند، شکل می‌گیرد.

وی گفت: اهداف کلان سیاست خارجی در قانون اساسی، رهنمودهای امام راحل که نصب العین همه ماست و مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی و به منظور پیشبرد آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب عظیم اسلامی مشخص شده‌اند. براساس این اهداف کلان باید به تبیین هوشمندانه اهداف عملیاتی سیاست خارجی، شناخت دقیق شرایط جهانی، ترسیم جایگاه ایران در شرایط متحول فعلی و شناسایی واقع بینانه فرصت‌ها و چالش‌ها پرداخت.

ظریف ادامه داد: دوران فعلی در روابط بین‌الملل دوران انتقالی و گذار است که از حساس‌ترین، مخاطره‌آمیزترین و سرنوشت سازترین مقاطع تاریخ نظام بین الملل به حساب می‌آید. دوران‌های گذار در گذشته غالبا با جنگ همراه بوده‌اند ولی دوران انتقالی کنونی علی‌رغم رقابت‌های سنگین و سهمناک بدون استفاده از اهرم نظامی رقابت‌ها شکل می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه خاطرنشان کرد: یکی از پیچیده‌ترین دلایل این تحول، تحول در مفهوم قدرت است. گذر از تمرکز بر قدرت نظامی به سایر ابعاد نوظهور قدرت، اصالت یافتن مشخصه‌های فرهنگی، معنایی، هنجاری، گفتمانی و نامتقارن و اشاعه معانی غیرنظامی مثل قدرت اقتصادی، علمی و فناوری، بازیگری و قدرت اجماع سازی از نمادهای مهم این تحول بوده است و به همین دلیل فضا برای کنشگرانی چون ایران به طرز بی سابقه‌ای باز شده است.

ظریف با بیان اینکه نظریه‌های پایان تاریخ و برخورد تمدن‌ها در کنار تلاش‌های سیاسی برای تشدید اسلام هراسی و ایران ستیزی نشانگر نگرانی از همین قدرت جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: ما باید اگر می‌خواهیم در حوزه‌هایی که رقبای ما از آن نگرانی دارند پیش برویم باید بر همین ابعاد قدرت ایران تأکید کنیم و دیپلماسی کشور را در خدمت آن قرار دهیم.

وی در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس گفت: استقلال و عدم وابستگی ایران در سیاست خارجی امکان حضور ایران را در صحنه بین‌المللی بدون دشواری و ملاحظات معمول سایر بازیگران فراهم کرده است. پیام جهانی مردمسالاری دینی، رسالت بیان شده در قانون اساسی، هویتی تأثیرگذار از ایران ساخته است. امکان ارتقای حضور و نفوذ ایران بسیار فراتر از یک قدرت میانی و منطقه‌ای را فراهم کرده است. ترکیب خودباوری و پیام جهانی و توانمندی فرهنگی به ایران توانمندی تاثیرگذاری بسیار فراتر از نقش یک قدرت میانی در صحنه جهانی داده است. نقش فزاینده اسلام در تحولات سیاسی و اجتماعی معاصر واقعیتی آشکار و تردیدناپذیر است.

وی با بیان اینکه بیداری اسلامی و تحول خواهی در کشورهای اسلامی اینک با چالش افراط و سکولاریسم مواجه شده است، خاطرنشان کرد: تحجرگرایی و خشونت ورزی و ستیزهای فرقه‌ای از یک سو و مادی‌گری، دین ستیزی و خودباوری از سوی دیگر سبب شده تا شکاف‌های اجتماعی عمیق شود و فرآیندهای مدنی آسیب دیده و تهدید و بی ثباتی گسترش یابد.

ظریف اضافه کرد: براین اساس تبیین الگوی بومی مردمسالاری دینی فرصت مناسبی برای تبیین و ارائه عملی اعتدال به عنوان تجلی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی به ویژه در سایه انتخابات اخیر فراهم شده است. البته در کنار این فرصت‌ها، چالش‌های جدی و فراوانی در برابر نظام و کشور قرار دارد که باید با برنامه‌ریزی و هوشیاری از آنها عبور کنیم و نقش کشور را در نظام جهانی در دوره انتقالی تثبیت کنیم که این چالش‌ها را در برنامه‌ای که به شما ارائه کرده‌ام بیان کرده و فرصت‌ها را برشمرده‌ام.

وی گفت: تقاضا دارم این برنامه‌ را بخوانید.دوستان امروز را به خواندن برنامه تشویق می‌کنم.

وزیر پیشنهادی با بیان اینکه محبت‌هایی در فرمایشات دیروز به بنده شد که اجازه می‌خواهم به یکی دو مورد پاسخ دهم، اظهار داشت: یکی از نمایندگان فرمودند ظریف در این میان یک استثنا است که صد در صد غربی فکر می‌کند و در آمریکا تحصیل کرده و اجازه بدهید بگویم پایان نامه و دکترای خود را با چه کسی گذرانده است. نمی‌دانم چرا نفرمودند!!

وی گفت: به زندگینامه من اگر مراجعه کنید و اگر ایشان مراجعه می‌کردند می‌دیدند که من فوق لیسانس را در دانشگاهی در غرب آمریکا و دکترا را در دانشگاهی در مرکز آمریکا گرفته‌ام، 2 هزار کیلومتر فاصله این دو دانشگاه است. چطور یک استاد می‌تواند استاد راهنما در هر دو باشد؟ استادهای راهنما مشخص هستند. هر کدام استادهای راهنمای متفاوت دارند. افتخار دارم که هر دو رساله را درباره مسائل مورد نیاز ایران نوشتم. اولین را در مورد تحریم‌های بین‌المللی و دومی را در مورد تجاوز و دفاع نوشتم.همان رساله‌ای که در مورد مسئولیت عراق در جنگ تحمیلی که از افتخارات بزرگ زندگی من است که توانسته‌ام با تلاش علمی، سیاسی و میدانی مسئولیت عراق در جنگ تحمیلی را از دبیرکل بگیرم.

وی گفت: می‌دانم ایشان به چه کسی اشاره‌ می‌کند اما اطلاعات غلطی به ایشان داده‌اند. آن آقایی که ایشان به آن اشاره می‌کنند هیچ وقت معلم من نبوده است. اما شما را به خدا آیا بد است که یک سیاس کهنه کار 80 ساله به فرزند 40 ساله این انقلاب بگوید دشمن قابل احترام؟ چه می‌خواستید بگوید که شما را خوش بیاید؟

ظریف پرسید: نمی‌دانم این نماینده محترم با من چند ثانیه حشر و نشر داشته و از کدام نوشته رفتار و یا سابقه سیاسی و اعتقادی یا خانوادگی بنده که نه 80 درصد نه 90 درصد و نه 100 درصد غربی فکر می‌کند؟

وزیر پیشنهادی امور خارجه به ذکر آیه‌ای از قرآن پرداخت و افزود:‌ برادر دیگری در کمیسیون سؤالی را مطرح کرد و ننشستند پاسخ من را گوش بدهند، دوباره آن سؤال را با عباراتی حق به جانب در صحن علنی مجلس مطرح کردند و به ایشان همان آیه شریفه را یادآور می‌شوم و با پوزش از ملت بزرگ ایران که وقت و خانه شریف آنها برای چنین موضوعاتی مصرف می‌کنم، عرض می‌کنم که در سال 1392 بنده حتی یک لحظه از ایران خارج نشدم.

وی گفت: نیمه اول نوروز را در تهران و شمال و نیمه دوم را در کنار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به وظیفه پرافتخار رانندگی ویلچر مادر بزرگم مشغول بودم.

ظریف اضافه کرد: به ایشان عرض می‌کنم که گرچه دولت نهم علی‌رغم نظر بزرگان نظام بنده را در 47 سالگی خانه نشین کرد و علی‌رغم اینکه حتی تدریس کتاب درسی نوشته شده توسط خودم را به دانشجویانم می‌سپارم و نه به خودم و علی‌رغم اینکه از چندین دانشگاه معتبر پیشنهاد تدریس دارم؛ ولی با کمال افتخار بیان می‌کنم که در شش سال گذشته فقط در ایران مانده‌ام و یک لحظه فکر خروج از ایران را نداشته‌ام.

وی با بیان اینکه دوستان راجع به ارتباطات من با برخی مقامات کنونی آمریکا سؤال می‌کنند، یادآور شد: این مقامات یک روزی مخالفان دولت جنگ طلب بودند و من این کار را در حیطه وظایفم انجام می‌دادم. اگر توانسته‌ام در بین این جنگ طلبان اختلاف ایجاد کنم، افتخار بنده است. وظیفه‌ام را انجام داده‌ام؛ راحت تر بودم که عافیت طلبی می کردم و در خانه می‌نشستم و این کار را انجام نمی‌دادم ولی افتخار می‌کنم که براساس نظرات بزرگان نظام و با نظر و اجازه آنها این کار را انجام دادم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: نفرمودند که چرا رسانه‌های صهیونیستی به من حمله می‌‌کنند. آیا اینکه دشمنان به توانمندی یک فرزند کوچک شما اذعان و اعتراف کنند، بد است؟

وی به بیان مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: به دنبال تصویب اولین قطعنامه ظالمانه شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران به لطف خدا و یاری امام زمان، سخنرانی مستدلی را در اثبات حقانیت ایران به شکلی در شورای امنیت ارائه دادم که سفیر انگلیس در جلسه فردای سفارتش به همکارانش گفت که ما باید این سخنرانی را در کلاس‌های دیپلماسی برای دیپلمات‌های انگلیسی تدریس کنیم تا بفهمند چطور باید از منافع ملی‌شان دفاع کنند. همان سخنرانی وقتی به استحضار رهبری رسید فرمودند «به وزارت خارجه بگویید که از طرف من به آقای ظریف گفته شود خسته نباشید، بسیار خوب و قوی تهیه کرده‌اید، متشکرم و انشاءالله موفق باشید.»

وی پرسید: نمی‌دانم برخی دوستان چرا تلاش می‌کنند شرایط را وارونه جلوه دهند.

ظریف گفت: ‌تردید ندارم آنچه به دست آورده‌ام لطف خدا بوده است. «مطلق آن آواز خود از شه بود گرچه از حلقوم عبدلله بود.

وی افزود: شرایط منطقه‌ای خطیر و لزوم مواجهه ملی و جدی با آن ایجاب می‌کند که فهم مشترکی از این وضعیت حساس داشته‌ باشیم. اینجانب برای تعامل مستمر با مجلس در صورتی که به من رای اعتماد بدهید و سایر دستگاه‌های ذیربط برای تولید این فهم مشترک آمادگی دارم و از ظرفیت مجلس در دیپلماسی هدفمند پارلمانی استفاده می‌کنم. در این صورت حتما با صداقت با شما برخورد خواهم کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها