کد خبر: ۱۵۶۵۹۶
زمان انتشار: ۱۱:۱۴     ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
رئیس‌جمهور در جریان دفاع از وزیران پیشنهادی خود در صحن علنی، به بیان ویژگی‌های‌ گزینه‌های وزارتخانه‌های اقتصادی دولت پرداخت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور در دفاع از اعضای کابینه خود در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس، برای معرفی هر وزیر یک دقیقه وقت اختصاص داد. آنچه در معرفی مردان اقتصادی از زبان حسن روحانی در صحن علنی بهارستان بیان شد در ادامه می‌آید:

  وزیر پیشنهادی مسکن طراح آمایش سرزمین است

وی طبق آئین‌نامه به معرفی وزرای پیشنهادی خود پرداخت و در معرفی عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه، شهرسازی و مسکن گفت: دکتر عباس آخوندی که از بیت علما هستند،دارای مدرک فوق لیسانس راه و ساختمان از دانشگاه فنی دانشگاه تهران و دکترای اقتصاد سیاسی از دانشگاه لندن است.

وی افزود: ‌آقای آخوندی جزو افرادی بود که در تشکیل جهاد سازندگی فعال بوده و در دولت‌های مختلف نیز بعنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت داشته است؛ طرح آمایش سرزمینی را در دوران مسئولیت خود تهیه کرده‌اند و هم اینک نیز عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان هستند. رئیس قوه مجریه تصریح کرد: در مجموع با شناختی که از آقای آخوندی و سوابق ایشان داشتم و با مشورت‌هایی نیز که با انجمن‌های حرفه‌ای انجام گرفت، وی را به عنوان بهترین فرد برای تصدی این مسئولیت یافتم و به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم.

انتظار تحول در بخش کشاورزی

روحانی همچنین با اشاره به سوابق محمود حجتی گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایشان در ابتدا برای پذیرش این پست مقاومت می‌کردند و یکی از افراد فعال در این زمینه را پیدا کرد و آورد و به عنوان جانشین خود معرفی کرد. پس از مشورت‌های زیاد با گروه‌های متخصص و افرادی که در این زمینه فعال بودند به این نتیجه رسیدند که آقای حجتی مسئولیت را بپذیرند و ما هم به همین نظر رسیدیم و ایشان هم زمانی که شرایط را اینچنین دید این مسئولیت را پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه از میزان واردات در سال جاری نگران شده است، گفت: اینکه ما در سال جاری نزدیک به 7 و نیم میلیون تن گندم وارد می‌کنیم، نشان می‌دهد که نیاز به یک تحول جدی در بخش کشاورزی داریم و انشاءالله این تحول با کمک فعالان این بخش و همچنین سیاست‌های دولت چه در زمینه تولید محصولات و چه در زمینه واردات محصولات کشاورزی ایجاد خواهد شد.

برای توسعه ارتباطات نیازمند ارتباطات خارجی هستیم

روحانی در معرفی محمود واعظی به عنوان  وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آقای واعظی سال‌ها در زمینه سیاست خارجی فعال بودند اما در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز فعالیت فراوانی داشتند و آشنایی من با ایشان به عنوان مدیرعامل مخابرات کشور در زمان مرحوم شهید قندی بود.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه ما برای توسعه بخش ارتباطات و فناوری ارتباطات نیاز به ارتباطات فعال خارجی داریم، گفت: این مسئله سبب می‌شود تا شرکت‌های مختلف ما بتوانند به بخش‌های مختلف در بخش بین‌المللی متصل شوند و همچنین فعال شدن آنها می‌تواند زمینه ایجاد فعالیت‌های کارآفرین در این بخش شود.

چیت‌چیان، 12 سال معاونت و 6 سال قائم‌مقامی در وزارت نیرو

روحانی در ادامه در معرفی حمید چیت چیان وزیر پیشنهادی نیرو گفت: آقای چیت‌چیان نیز معرف حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، ایشان از یک خانواده روحانی است. تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و در رشته مکانیک و در کارشناسی ارشد در رشته صنایع و در مقطع دکتری در رشته مدیریت ادامه دادند و هم اکنون نیز جزو هیئت موسس دانشگاه صنعتی سهند بوده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت چیت‌چیان در اوایل انقلاب در بخش قانونگذاری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ایشان در اوایل انقلاب در سپاه فعالیت داشتند، البته اینکه ایشان برای دفاع از کشور در نهاد مقدسی مانند سپاه بودند برای ما افتخار است اینکه هر جا می‌گویند کابینه فلانی امنیتی است اگر امنیتی به معنای فهم درست مسائل امنیت ملی است، همه به این امنیتی بودن افتخار می‌کنیم.

وی افزود: به هر حال ایشان در مجلس شورای اسلامی و شرکت‌های توانیر فعال بودند و 12 سال معاون انرژی و 6 سال به عنوان قائم مقام و معاون برنامه‌ریزی وزارت نیرو فعال بودند.

درباره گذشته زنگنه خودم پاسخ می‌دهم

وی پیرامون گزینه وزارت نفت نیز گفت: من برای تصدی وزارت نفت آقای زنگنه را معرفی کردم. وزارت نفت جزء وزارتخانه‌هایی بود که برای انتخاب وزیر آن مشورت‌های زیادی صورت گرفت. ابتدا که آقای زنگنه را دعوت کردیم وی فرد دیگری را برای تصدی وزارتخانه معرفی کرد. بار دوم نیز زنگنه فرد دیگری را برای تصدی وزارت نفت معرفی کرد اما هر دو نفر معرفی شده توسط زنگنه در مشورت با من آقای زنگنه را بهترین گزینه و بهترین فرد برای تصدی وزارت نفت عنوان کردند.

روحانی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: من از گذشته ایشان آشنا هستم و اگر سوالاتی پیرامون وی وجود دارد در ادامه خود من پاسخ خواهم داد.

وی با مهم خواندن شرایط فعلی کشور، اظهار داشت: در شرایط فعلی وزارت نفت یک اهمیت ویژه‌ای دارد و نباید به وزرات نفت تنها به عنوان منبع درآمدی که آن هم با معضلات جدی مواجه است، نگاه کرد. مدیریت وزارت نفت نیاز به تلاش گسترده‌ای دارد و آقای زنگنه به اعتقاد بسیاری بهترین گزینه‌ای است که در این شرایط می‌تواند این مسئولیت را بپذیرد.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود پیرامون گزینه وزارت نفت، تصریح کرد: آشنایی من با آقای زنگنه از دوران جبهه‌های نبرد بوده است که وی در جهاد سازندگی و در جبهه فعال بودند. وی همچنین در وزارت نیرو فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است.

تا اسم صنعت را می‌برند نام نعمت‌زاده به میان می‌آید

حسن روحانی در ادامه سخنان خود، پیرامون وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای نعمت‌زاده دیگر نیازی به معرفی ندارد. تا شما اسم صنعت را ببرید نام نعمت‌زاده در کنار صنعت حضور پیدا می‌کند. وی از دولت شهید رجایی وزیر بودند و همواره چهره فعال در عرصه صنعت و پتروشیمی بودند.

رئیس‌جمهور با صحیح خواندن نظر کارشناسان که نعمت‌زاده را پدر صنعت و پتروشیمی معرفی کردند، اظهار داشت: فعالیت‌ها و اقدامات وی در حوزه‌های صنعت و تجارت گواه این مطلب است. تمامی افراد در حوزه صنعت و معدن نعمت‌زاده را به عنوان وزیر معرفی کردند.

وی افزود: افرادی می‌گفتند سن نعمت‌زاده بالاست و عده‌ای نیز می‌گفتند قلب وی جوان است. در همین چند هفته نعمت‌زاده با شجاعت و فعالانه بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کرد.

حسن روحانی با بیان این موضوع که نعمت‌زاده باید صنعت و معدن را از سایه تجارت بیرون بیاورد، اظهار داشت: این موضوع بدین خاطر است که کشور در کوتاه مدت نیاز به تجارت و در بلند مدت نیاز به صنعت و معدن دارد.

20 سال با ربیعی کار کردم/ او از جنس کارگران است

روحانی در رابطه با خصوصیات وزیر کار و رفاه اجتماعی، گفت: با علی ربیعی بیش از 20 سال کار کردم، ایشان حدود 28 سال نیز با من رفاقت داشته و با هم آشنا بودیم.

وی افزود: از زمانی که ایشان در مجلس معاون پارلمانی بوده‌اند و بعد به دبیرخانه شورای امنیت ملی آمده و 16 سال در آنجا فعالیت کرد، با یکدیگر آشنا بودیم، وی فکر استراتژیک دارد و صاحب نظر است و در حال حاضر به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر فعالیت می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در بحث وزارت کار علاوه بر بعد اقتصادی، بعد اجتماعی و کارگری نیز مهم است، خاطرنشان کرد: ربیعی در زمینه اجتماعی تألیفات بسیاری دارد و صاحب‌نظر است و در زمینه کارگری نیز با اینکه فردی تحصیل‌کرده است، ولی در میان کارگران بوده و از جنس آنهاست.

دفاع از تعهد، تخصص و تجربه طیب‌نیا

وی در رابطه با خصوصیات طیب‌نیا برای تصدی وزارت اقتصاد و امور دارایی، گفت: طیب‌نیا فرد صاحب‌نظر، متخصص و از اساتید دانشگاه است که در حوزه مسائل اقتصادی به عنوان یکی از صاحب نظران فعال است و تجربه عملی دارد.

روحانی افزود: وی در کمیسیون‌های مختلف دولت، ستاد تنظیم بازار، شورای پول و اعتبار و همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فعال بوده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: طیب‌نیا به دلیل دانش و تجربه اش مورد پذیرش صاحب‌نظران اقتصادی است و در مشورت با بسیاری از اساتید اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که طیب‌نیا جزو بهترین‌هاست که امیدوارم در شرایط معضل اقتصادی فعلی کشور بتواند وزارت اقتصاد و امور دارایی را متحول کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها