کد خبر: ۱۵۶۳۰
زمان انتشار: ۱۶:۳۸     ۱۹ تير ۱۳۹۰
سه کشور انگلیس، امریکا و کانادا در حالی اعلام کرده‌اند که 50 مقام ایرانی را به فهرست تحریم های خود اضافه خواهند کرد که به نظر می‌رسد آنچنان که در اظهارات روز جمعه هیلاری کلینتون نیز روشن بود، هدف اصلی از این تحریم‌ها دلداری دادن به جریان فتنه است. به گزارش رجانیوز، وزیر خارجه امریکا روز جمعه گفت این کشور 50 مقام ایرانی را که به ادعای او ناقض حقوق بشر بوده اند، مشمول مقررات منع صدور روادید می کند. در بیانیه کلینتون آمده است: «امروز ایالات متحده به همراه بریتانیا محدودیت‌های صدور روادید برای مقام‌های دولتی و دیگر اشخاصی که در نقض حقوق بشر در ایران دخیل بوده‌اند، اعمال کرد».

جان بِرد، وزیر خارجه کانادا هم با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اوتاوا از این تحریم ها حمایت می کند. در همین حال، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس هم با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از این تحریم ها حمایت می کند. با این حال، در بیانیه هیگ نسبت به بیانیه کانادا و امریکا، تاکید بیشتری روی موضوع هسته‌ای دیده می شود و مسئله حقوق بشر در اولویت دوم قرار گرفته است. در این بیانیه آمده است: «این افراد دانشمندان، مهندسان و عناصری را شامل می‌شوند که در تامین مواد و تجهیزات لازم برای برنامه‌های هسته‌ای و تسلیحاتی ایران مشارکت دارند. در فهرست تازه، علاوه بر افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای نام افرادی نیز است که حقوق بشر در ایران را جدا زیر پا گذاشته‌اند». امریکا، انگلیس و کانادا نام این 50 مقام ایرانی را اعلام نکرده اند.

 اتحادیه اروپا پیش از این 32 مقام ایرانی را به بهانه آنچه نقض حقوق بشر می خواند، تحت تحریم مسافرتی و مالی قرار داده بود اما خبرگزاری رویترز روز شنبه 18 تیر گزارش داد که نام این 50 نفر، به 32 نفر قبلی اضافه خواهد شد. تحریم‌های مسافرتی یا بلوکه کردن اموال در حالی هر چند ماه یک‌بار علیه تعدادی از مقام‌های کشورمان اعمال می‌شود که این تحریم‌ها عمدتاً جنبه نمادین دارد و به‌ویژه در میان افراد تحریم شده که عمدتاً مقام‌های نظامی یا قضایی بوده‌اند، شاید حتی یک مورد نیز وجود نداشته باشد که حساب بانکی خارجی یا علاقه‌ای برای سفر به امریکا داشته باشد. بنابراین، تحریم های فعلی با توجه به فضای سیاست داخلی در ایران اعمال می‌شود و به نظر می‌رسد تحلیل غربی ها اکنون این است که در حالی که جریان مخالف در ایران پشتوانه مردمی خود را از دست داده، اگر پشتوانه حمایت خارجی را هم از دست بدهد، قطعا به سرعت دچار مرگ سیاسی خواهد شد.

 این موضوعی است که هیلاری کلینتون هم در بیانیه خود به آن اشاره کرده است: «اقدامات امروز، گوشزد مهمی برای ایران است که جامعه جهانی به تلاش خود ادامه خواهد داد تا آن مقام‌هایی را که آمال دموکراتیک هموطنان خود را سرکوب و حقوق بشر را نقض می‌کنند، پاسخگو گرداند». سال گذشته نیز پس از آنکه امریکا و برخی از کشورهای اروپایی از ادامه آشوب‌ها پس از 9 دی 88 ناامید شدند و تنها امید آن‌ها به ناآرامی در 22 خرداد 89 نیز بر باد رفت، بلافاصله تحریم‌هایی علیه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل و سپس اتحادیه اروپایی و کنگره امریکا تصویب کردند. این حدس وجود دارد که با نزدیک شدن به انتخابات مجلس اقدامات ایذایی از این دست از جانب کشورهای غربی شدت بگیرد. اما آنچنان که سایت ایران هسته‌ای گزارش داده، در مورد اجرایی بودن این تحریم ها نیز تردیدهایی جدی وجد دارد. علی اکبر صالحی رییس پیشین سامان انرژی اتمی و وزیر خارجه فعالی ایران هم توسط اروپا و امریکا تحریم شده بود اما از وقتی که وی به سمت وزیر خارجه منصوب شده، غربی ها این تحریم را رسما لغو کرده اند و وی در مقام وزیر خارجه ایران به برخی کشورهای اروپایی سفر کرده است.

به‌عنوان نمونه وی فردا در قالب دور جدیدی از سفرهای اروپایی‌اش به اسلوونی و اتریش سفر خواهد کرد. همچنین فریدون عباسی دوانی هم در قطعنامه 1747 شورای امنیت تحریم شده بود اما وی که اکنون رییس سازمان انرژی اتمی ایران است، آخر خرداد به وین سفر کرد. این موارد نشان دهنده آن است که این تحریم ها حتی از حداقل ارزش هم برخوردار نیست. سعید کمال دهقان روز 18 تیر 1390 در این باره در گاردین نوشت: «اگر کسانی که نام‌شان در فهرست قرار دارد، هنوز بتوانند سفر کنند (اشاره به صالحی) و به علت سمت‌شان مستثنی شوند به منزله به سخره گرفتن کلی مجازات منع سفر خواهد بود. راه دور زدن این تحریم ها برای جمهوری اسلامی این خواهد بود که افرادی که مشمول منع سفر هستند، ترفیع سمت دهد! برخی معتقد هستند که منع سفر در مورد فریدون عباسی دوانی که اخیرا به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران منصوب شد، به علت ارتقای سمتش لغو شود».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها