کد خبر: ۱۵۵۵۳۴
زمان انتشار: ۱۱:۵۱     ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
کابینه روحانی را شاید بتوان کابینه ژنرال‌ها عنوان کرد اما ژنرال‌های روحانی شاید بیش از اندازه به سن بازنشستگی نزدیک شده باشند.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، کابینه پیشنهادی حسن روحانی را می‌توان کابینه‌ای دهه هفتادی با تلاش برای انطباق با واقعیت‌های سال‌های جدید انقلاب عنوان کرد.

در حقیقت روحانی برای اداره امور کشور به دوستان قدیمی خود اطمینان کرده است. با این حال برخی از وزرای وی افرادی هستند که می‌توانند تا حدودی سن بالای وزرای پیشنهادی را جبران کند.

کابینه روحانی را شاید بتوان کابینه ژنرال‌ها عنوان کرد اما ژنرال‌های روحانی شاید بیش از اندازه به سن بازنشستگی نزدیک شده باشند.

*وزیر فرهنگ دانش‌آموخته‌ای از مدرسه حقانی

 علی جنتی وزیر 64 ساله پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی است که فرزند آیت‌الله احمد جنتی است. که در مصاحبه‌های خود به وضوح تاکید کرده است که ارادت خاصی به آقای هاشمی‌رفسنجانی دارد.

وی در مدرسه حقانی تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد و به مدت 10 سال در زمینه ادبیات عرب، منطق، ‌فلسفه، اقتصاد اسلامی و فقه و اصول نزد استادان حوزه دانش‌ اندوخت. جنتی پس از پایان سطح، دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آیات شبیری زنجانی، یوسف صانعی و آذری قمی ‌گذراند.

جنتی سمت‌های گوناگونی همچون قائم مقام سازمان صدا و سیما و استانداری استان خوزستان، ریاست دفتر هاشمی‌رفسنجانی در زمان مجلس شورای اسلامی، معاون بین‌الملل وزارت ارشاد و همچنین سفیر ایران در کشور کویت و معاونت بین‌الملل وزارت ارشاد داشته است.

*ژنرالی که به دنبال اخراج ‌کردن گروهبان‌هاست

 بیژن نامدار زنگنه با 61 سال سن را می‌توان شیخ‌ الوزرای دولت یازدهم عنوان کرد.

زنگنه سابقه‌ای بیش از 22 سال تصدی وزارتخانه‌های گوناگون را به عهده دارد. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه فنی تهران است و به جز دو کابینه محمود احمدی‌نژاد در تمام دولت‌ها وزیر بوده است و مسئولیت وزارتخانه‌هایی همچون جهاد سازندگی، نیرو و نفت را بر عهده داشته است.

زنگنه در روزهای پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92به صراحت به این نکته اشاره کرد که باید گروهبان‌های دوره احمدی نژاد از وزارت نفت کنار بروند و جای خود را به ژنرال‌ها بدهند که در آن زمان از این موضوع به عنوان زمینه‌ای برای خرج افراد ناکارآمد از وزارت نفت و جایگزین شدن با متخصصان در این صنعت عنوان شد.

ا*نجفی پر سابقه ترین وزیر آموزش و پرورش

محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی 62 ساله آموزش و پرورش نیز از پرسابقه‌ترین وزاری پیشنهادی کابینه حسن روحانی است. نجفی فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف است.

وی حداقل سابقه 16 سال وزارت آموزش و پرورش و 8 سال ریاست سازمان برنامه و بودجه را در کارنامه خود دارد و البته در کنار آن عضویت در شورای شهر که همواره از اعضای شاخص آن نیز بوده است.

نجفی در انتخابات سال 92 از مشاوران حسن روحانی بود و هم‌اکنون نیز نامزد پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

*آخوندی نامزد پیشنهادی وزارت راه و پیشنهادی

عباس آخوندی نامزد پیشنهادی وزیر 58 ساله پیشنهادی دولت برای وزارت راه و شهرسازی است.

وزارتخانه‌ای که شاید نتیجه تلاش مجلس برای برکناری بهبهانی باشد و احمدی‌نژاد به همین دلیل دو وزارتخانه مسکن و شهر سازی و راه و ترابری را ادغام و وزارت راه و شهرسازی را ایجاد کرد.

آخوندی فارغ‌التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه تهران است و در دوران وزارت کشور ناطق نوری که باجناق وی نیز محسوب می‌شود معاون سیاسی وی بود.

وی در دوران ریاست اکبر هاشمی‌رفسنجانی نیز وزیر مسکن بود و البته باید به این لیست طولانی قائم‌مقامی صدا و سیما را اضافه کرد.

*رحمانی فضلی نامزد پیشنهادی وزارت کشور

رحمانی فضلی با 54 سال سن نامزد پیشنهادی روحانی برای وزارت کشور محسوب می‌شود و هم‌اکنون نیز رئیس دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی است.

وی تحصیلات خود را در رشته دکترای زمین شناسی به پایان رسانده است.

حضور در سازمان صدا و سیما در زمان ریاست علی لاریجانی و شورای عالی امنیت ملی جزو مهمترین سمت‌های وی بوده است.

*وزیری بدون سابقه قضایی و اطلاعاتی

حجت‌الاسلام سید محمود علوی نیز نامزد پیشنهادی 59 ساله روحانی برای وزارت اطلاعات محسوب می‌شود و دارای مدرک اجتهاد است.

حضور در راس ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران از مهمترین سمت‌های علوی محسوب می‌شود. البته از مهمترین انتقاداتی که به علوی وارد است عدم سابقه در پست‌های قضایی و امنیتی است.

*نعمت‌زاده پیرترین وزیر اقتصاد

محمدرضا نعمت‌زاده را می‌توان پیرترین و سن ‌و سال‌دار ترین وزیر دولت روحانی نامید.

نعمت‌زاده متولد سال 1324 است و تحصیلات خود را در رشته مدیرت صنعتی در دانشگاه کالیفرنیا به پایان رسانه است و در کابینه اول دولت هاشمی‌رفسنجانی وزیر صنایع و در دولت خاتمی و کابینه اول احمدی‌نژاد معاون وزیر نفت بود.

نعمت‌ زاده ریاست ستاد انتخاباتی روحانی را بر عهده داشت و همواره از منتقدین سیاست‌های اقتصادی احمدی نژاد محسوب می‌شد.

*بازگشت به وزارتخانه سابق

محمدجواد حجتی با 56 سال سن فارغ التحصیل رشته عمران است و از معدود وزرایی در دولت روحانی است که در همان زمینه فعالیت تخصصی خود به کار وزارت برمی‌گردد.

زمانی که در دولت اول و دوم خاتمی با ادغام وزارتخانه‌های جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی وزارتخانه جهاد کشاورزی ایجاد شد وی به سمت ریاست این وزارتخانه منصوب شد. فعالیت در استانداری سیستان و بلوچستان و همچنین مدیر اجرایی سد کرخه از مهمترین سوابق محمدجواد حجتی محسوب می‌شود.

*از سیاست خارجی به مخابرات

محمود واعظی 61 ساله است و دارای مدرک دکترای روابط بین‌الملل است که روحانی وی را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاد داده است. هر چند وی مدیر عاملی شرکت مخابرات را بر عهده داشته است، اما بیشتر سوابق وی در وزارت امور خارجه است.

واعظی در دوران ریاست جمهوری هاشمی معاونت سیاسی اروپا و آمریکای این وزارتخانه را بر عهده داشت و در زمان ریاست روحانی بر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی را هدایت می‌کرد.

*چشم پزشکی از مشهد

حسن قاضی‌زاده هاشمی  متولد سال 1338، چشم‌پزشکی است که قرار است سکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بر عهده بگیرد.

وی در زمان هشت سال دفاع مقدس از مسئولان جهاد سازندگی بود و فرماندهی قرارگاه‌های رزمی مهندسی را در جنگ بر عهده داشت.

همچنین ریاست دانشکده پزشکی علوم پزشکی تهران نیز از جمله سوابق هاشمی محسوب می‌شود.

هاشمی یک پزشک مشهدی است که از دانشگاه علوم پزشکی همین شهر نیز فارغ‌التحصیل شده است.

*ظریفی در وزارت امور خارجه

 محمدجواد ظریف 54 ساله قرار است یکی از مهمترین وزارتخانه‌های روحانی را بر عهده بگیرد.

وی که از باسابقه‌ترین دیپلمات‌های ایرانی محسوب می‌شود فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه سانفرانسیسکو است.

ظریف کارش را با فعالیت در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل آغاز کرد و البته به مدت دوسال نیز جزو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران محسوب می‌شد. تدریس در رشته حقوق بین‌الملل نیز جزو سوابق دیگر کاری وی محسوب می‌شود.

*سهم اصولگرایان از کابینه

مصطفی پورمحمدی متولد سال 1338 شاید تنها وزیری است که از جریان اصولگرا در این کابینه حضور دارد دارای درجه اجتهاد در علوم حوزوی است. وی در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد وزارت کشور را بر عهده داشت و البته پیش از آن و در دوران دولت هاشمی از معاونین وزارت اطلاعات و در دوره کوتاه نیز جانشین وزیر اطلاعات بود. 

پورمحمدی و جنتی هر دو از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی از مهم‌ترین مدارس علوم حوزوی، محسوب می‌شوند.

*یک اطلاعاتی در مقامی کارگری

علی ربیعی با 56 سال سن وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و البته بیشتر در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی فعالیت کرده و  دکترای خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی گرفته است.

ربیعی سابقه حضور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت وزارت اطلاعات و ریاست دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را بر عهده دارد.

ربیعی در دهه 60 از معاونان وزارت اطلاعات بود و پس از خروج از وزارت اطلاعات در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام مستقر شد.

یکی از چالش‌برانگیزترین سمت‌های ربیعی عضویت در کمیته رسیدگی به پرونده قتل‌های زنجیره‌ای در دولت سیدمحمد خاتمی بود.

*جانشینی برای وحیدی

حسین دهقان با 56 سال سن نامزد پیشنهادی روحانی برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح محسوب می‌شد گرچه پیش از این نام احمد وحیدی برای ریاست این وزارتخانه شنیده می‌شد.

دهقان در زمان وزارت علی شمخانی وزیر دفاع خاتمی جانشین وی در این وزارتخانه بود در دولت اول محمود احمدی‌نژاد ریاست بنیاد شهید و ایثارگران بر عهده داشت .

فعالیت در سمت دبیری کمیسیون سیاسی دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله مهمترین فعالیت‌های دهقان محسوب می‌شود.

*جوانترین وزیر برای وزارت اقتصاد

علی طیب‌نیا 52 ساله از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران گزینه پیشنهادی برای وزارت اقتصاد و دارایی محسوب می‌شود و دکترای خود را در رشته اقتصاد از مدرسه اقتصاد لندن دریافت کرده است.

طیب‌نیا فعالیت در سمت معاونت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را در کارنامه خود دارد و همچنین در زمان ریاست جمهوری خاتمی به مدت چهار سال معاونت طرح و بررسی نهاد ریاست جمهوری را بر عهده داشته است.

*چیت‌چیان وزیر پیشنهادی نیرو

حمید چیت‌چیان متولد 1336 و دارای مدرک دکتری در رشته مدیریت از مرکز آموزش مدیریت دولتی وزیر پیشنهادی نیرو برای وزارت نیرو محسوب می‌شود.

چیت‌چیان نیز سابقه حضور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشته است.

چیت‌چیان از سال 1371 در این وزارتخانه فعالیت داشته است و 6 سال نیز قائم‌مقام این وزارتخانه محسوب می‌شود.

*وزیری بدون لباس ورزشی

مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی کابینه روحانی با 58 سال سن، فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی برای وزارت ورزش و جوانان است.

شاید سلطانی‌فر از معدود وزرایی باشد که به تعبیر برخی حتی یک عکس هم با لباس ورزشی ندارد.

وی سال‌ها به عنوان عضویت شورای عالی اداری و همچنین شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور فعالیت داشته است و 12 سال نیز استاندار گیلان، زنجان و مرکزی بوده است.

*وزیری از پلی تکنیک

جعفر میلی‌منفرد با 64 سال سن وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و در مدت کوتاهی پس از استعفای مصطفی معین سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بر عهده داشته است.

رشته تخصصی میلی‌منفرد فعالیت در رشته برق، گرایش قدرت است و در سمت‌های گوناگونی همچون رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعال بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها