ابنا: شكي نيست در اينكه بدبختي و خوشبختي
در اختيار خود ماست، آدمي مي تواند از راه معصيت و سركشي و طغيان و ظلم و
ستم به جايي برسد كه او را اشقي الاولين گويند، چنانكه پيامبر اكرم(ص) در
باره ابن ملجم مرادي چنين تعبيري فرموده و امثال نمرود و فرعون و كساني كه
راه آنها را رفته و طريق آنها را پيموده اند نیز از مصاديق آدم مي باشند.
همچنین انسان مي تواند از راه بندگي و
اطاعت به جاي رسد كه از اولياي خدا گردد و همچون سلمان فارسي شود كه رسول
خدا(ص) در حقش چنين بفرمايد "سلمانُِ منّا اهل البيت" و يا آنكه
خداوند،پيامبرخود را مامور كند كه آنها را دوست بدارد، همان طوري كه روايت
شده كه آن حضرت فرمود: خداوند مرا فرمان داده به دوستي چهار نفر، از او
پرسيدند آنها چه کسانی هستند. حضرت فرمود: علي، سلمان، ابوذر و مقداد.
ماه مبارك رمضان ماهي است كه هر انساني
بايد ازآن بهره مند گردد و تا فرصت دارد از وقت استفاده كرده و تنبلي و بي
تفاوتي را كنار گذارده، به سوي نيكبختي خود حركت كند و از بدبختي بگريزد و
با كوشش هر چه تمام تر، آمرزش الهي را كسب نمايد تا مشمول سخن پيامبر (ص)
نگردد كه فرمود: همانا بدبخت كسي است كه در اين ماه بزرگ، ازآمرزش خدا
محروم بماند.
نقل شده كه آن حضرت روزي بر منبر رفت،
چون از پله اول بالا رفت، گفت: آمين! آنگاه به پله دوم قدم نهاد و گفت:
آمين! به پله سوم پا گذارد، گفت: آمين! بعد روي منبر نشست. اصحاب پرسيدند
براي چه آمين گفتي؟ فرمود: جبرئيل نزد من آمد و گفت: بيني كسي بر خاك
ماليده شود كه در نزد او نام تو برده شود، پس بر تو صلوات نفرستد، من گفتم:
آمين! آنگاه گفت: بيني كسي بر خاك ماليده شود كه پدر و مادر را درك كند،
پس داخل بهشت نگردد، من گفتم: آمين! سپس گفت: بيني آن كسي بر خاك ماليده
شود كه ماه رمضان را درك كند وآمرزيده نشود.من گفتم،آمين!.
"بيني به خاك ماليدن" كنايه از بدبختي و
ذلت و خواري و مردن و روي زمين كشيده شدن است و لفظ "آمين" كه در دعاها
ديده مي شود به معني"خدايا به جا آور" است، چنانكه از امام صادق(ع) نقل شده
كه آمين به معني "ربّ افعل" است و يا اسمي است از نام هاي خدا.
ممكن است كسي سوال كند مگر امكان دارد
كه شخصي در اين ماه بزرگ كه ماه رحمت و بركت و مغفرت است آمرزيده نشود؟
پاسخ مي دهيم آري زيرا اين نعمت و اين فضيلت، ازآن كساني است كه قدر اين
ماه را بداند و براستي به سوي خدا بروند.
اما كساني كه اين ماه را ماه سورچراني و
قمار و شراب و خوشگذراني و عيش و نوش و توطئه عليه مسلمانان قرار مي دهند،
مسلما بدبخت و دور از رحمت خواهند بود و به عنوان مثال بايد گفت آبي كه
حيات بخش و سرچشمه حيات است، همان آب براي عده اي سبب قطع حيات خواهد شد.
يكي از وظايف روزه دار، يادآوري روز
قيامت است و اينكه بداند همچنانكه در اينجا به سبب روزه، گرسنه و تشنه
خواهد شد، همچنين روزي در پيش رو خواهد داشت كه گرسنگي و تشنگي آن
بسيارشديد است و لذا بايد خود را براي چنان روزي، بسازد.
موضوع ذكر و تذكر در قرآن و روايات
بسيار ديده مي شود و جدا قابل توجه بوده و سفارش فراوان نسبت به آن گرديده و
اتفاقا در بسياري از موضوعات به كار برده شده است.
-در خداشناسي و عظمت پروردگار چنانكه در آيات بسياري دارد که پروردگار خود را به يادآور. (آيه 45 سوره انفال)
- در نعمتهاي الهي، چنانكه دارد نعمت هاي خدا را ياد كنيد. (آيه 231 سوره بقره)
-درباره آفرينش خود انسان. (آيه 67 سوره مريم)
- درباره يادآوري بندگان خالص، پيامبران و.. (آيه 16 سوره مريم)
-درباره آنچه در كتاب هاي آسماي است،چنانكه فرموده؛بياد آوريد آنچه را كه در تورت است. (آيه 24 سوره ص)
-درباره خلقت موجودات،از طريق زوجيت و طريق ديگر فرود آمدن باران ازآسمان. (آيه 49 سوره الذاريات)
- درموضوع تقوا، زنده كردن مردگان، بهشت و جهنم، و اصل مردن و صدها موضوع ديگر. (آيه 80 سوره انعام)
امام عسكري(ع) فرموده است: احتضار خود
را در نزد زن و بچه ات به يادآور كه نه طبیبی هست كه ترا از مرگ باز دارد و
نه دوستي كه ترا نفع دهد. همچنين حضرت علي(ع) فرموده است: هر كه دوري
سفرآخرت را به ياد آوردآماده گردد، يعني به واجبات پرداخته و از محرمات
دوري نمايد و به طور خلاصه براي آخرت خود توشه بر گيرد.