جلسه نقد،پرسش و پاسخ نمایش «مثل آب برای
شکلات» با حضور ابراهیم پشت کوهی (کارگردان ) و رویا نونهالی (بازیگر)
برگزار شد. منتقد این جلسه علیرضا بهنام (شاعر ، مترجم ومنتقد معاصر) با
بررسی وجوه اقتباسی این نمایش از رمان پست مدرن لورا اسکوئیل،آن را اثری
قابل قبول در اجرا ارزیابی کرد.
به گفته این منتقد ادبی و تئاتر ، نمایش
«مثل آب برای شکلات»، یکی از رمان های کلیدی جریان پست مدرن را به تصویر
می کشد که به دلیل تمهیدات مختلف نوشتاری از جمله روایت با استفاده از
ارجاع به دستور غذا ساخته می شود ، اهمیت پیدا کرده است.
او گفت:«ابراهیم پشت کوهی در جریان
تبدیل این رمان به نمایش موفق شده ، ایده های نمایشی خوبی برای جایگزین
کردن ارجاع های رمان اصلی به متن خودش پیدا کند.از آن جمله می توان به پخش
کردن غذاهای پخته شده بین تماشاگران و برگزاری لاتاری مابین اجرا اشاره
کرد.»
بهنام افرود:« با مطالعه دفترچه
دراماتورژی کار که در قالب برشوری دراختیار تماشاگران قرار می گیرد،مشخص می
شود که در ابتدا تمام بخش های روایت اصلی رمان به شکل ایده های نمایشی شکل
گرفته و به متن تبدیل شده اند اما در اجرا پاره هایی از این روایت حذف یا
کمرنگ شده اند که این موضوع موجب می شود گاهی ارتباط مخاطب با نمایش آسیب
ببیند.»
این منتقد با اشاره به این که این
نمایش از چند جهت واجد اهمیت است، گفت:« این اجرا جزو معدود مواردی است که
نوشتن متنش در فرایند دراماتورژی و در جریان تمرین شکل گرفته اتفاقی که
زیاد در تئاتر معمول نیست درحالی که در تئاتر جهان در دو دهه اخیر جریانی
شکل گرفته است که نقش نمایشنامه نویس را در شکل سنتی کمرنگ تر شده و نقش
دراماتورژ وکارگردان را در شکل گیری یک تئاتر بیشتر است. »
به
گفته بهنام ،یکی از ویژگی های قابل توجه نمایش ،موسیقی خاص آن است که از
تلفیق تم های آوازی محلی و گیتار فلامینکو تشکیل شده و به نوعی در خدمت
برجسته کردن نزدیکی دو فرهنگ آمریکای لاتین و جنوب ایران بوده است.
اوادامه
داد:« این موسیقی یکی از ایده های اصلی اجرای «مثل آب برای شکلات» را
برجسته می کند که بومی کردن یک حکایت برآمده از دل فرهنگی دیگر است. »
همچنین دربخش دیگری از این جلسه به صورت پرسش و پاسخ با ابراهیم پشت کوهی ،کارگردان و رویا نونهالی برگزار شد.
که
رویا نونهالی نیز در بخشی از صحبتهای خود گفت:«من رمان «مثل آب برای
شکلات» را سالها پیش خوانده بودم و به آن علاقه داشتم . وقتی آقای پشت کوهی
به من پیشنهاد بازی در این نمایش رادادند، خیلی تعجب کردم که چطور این کار
می تواند نمایش شود اما متن را که خواندم وبعد ها در طول تمرین متوجه شدم
این امکان پذیراست و آقای پشت کوهی به خوبی از عهده این کار بر آمده است.»
این بازیگر همچنین با ازائه توضیحاتی
درباره نقش خود ،ماما النا، افزود:«برای من این تجربه مهم بود که نقشی را
بازی می کردم که پیش از من بازیگر دیگری آن را کار می کرد و هیچ اصراری
نداشتم آثار حضور آن بازیگر را در فضای اجرا از بین ببرم اما در نهایت موفق
شدم با کارگردانی خوب ابراهیم پشت کوهی بدون ازبین بردن ایده های بازیگر
قبلی نقش را مال خودم کنم.»
ابراهیم پشت کوهی نیز درباره چگونگی
روند نوشتن متن «مثل برای شکلات» در طول تمرین توضیح داد:«من معتقدم متن
نمایشنامه باید با حضور بازیگر شکل بگیرد و کامل شود و نقش باید مناسب
بازیگر باشد .وقتی کاری با روح بازیگران آمیخته شود، زنده تر می شود.»
اوگفت:«
سعی من این بود که بازیگران در صحنه ترسی نداشته باشند بنابراین با حضور
خودشان دیالوگ ها را شب به شب در تمرین نوشتم به طوری که بازیگران متوجه
نشود خودشان گفتند یا واقعا نوشته شده است.»
این کارگردان همچنین تصریح کرد:«دراین
نمایش ما نه به دنبال تئاتر رسمی بودیم و نه تئاترتجربی که مخاطب نتواند
دریافت زیادی از آن داشته باشد.»
پشت کوهی با بیان این که تئاتر یک
موجود زنده است و می تواند درهراجرا اتفاق تازه ای برایش بیافتد، گفت :«تا
روزی که تئاتر اجراشود ابایی ندارم که هر روز یک چیز تازه ای رخ دهد.»
این جلسه نقد و بررسی با حضور عوامل نمایش و برخی از تماشاگران آن شنبه شب گذشته درکافه گالری «مارکوف» موزه زندان قصر برگزارشد.
نمایش
«مثل آب برای شکلات» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی تا نیمه دوم مردادماه
،هر روز به جز شنبه ها ساعت 21 در تالار چهارسو به صحنه می رود..... / inn.ir