کد خبر: ۱۵۱۵۲۴
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۰۲ مرداد ۱۳۹۲
دیوان اروپایی حقوق بشر طی حکمی انگلیس را به نقض حقوق بشر در پرونده قتل دو تن از رهبران ارتش آزادی‌خواه ایرلند محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیوان اروپایی حقوق بشر در استراسبورگ اعلام کرد انگلیس بدلیل عدم رسیدگی به حادثه قتل دو تن از رهبران ارتش آزادی‌خواه ایرلند (IRA) توسط ارتش انگلیس در سال 1990 و ضرب و شتم یک مرد ایرلندی توسط نیروهای پلیس این کشور،‌ حقوق بشر را نقض کرده است.

در اکتبر 1990 دو تن از اعضای ارتش آزادی‌خواه ایرلند در ساختمان محل فعالیتشان که مدت‌ها بود تحت کنترل قرار داشت به ضرب گلوله نیروهای ارتش انگلیس کشته شدند. اما دولت انگلیس هیچ‌گاه به درستی در مورد این حادثه پر سر و صدا و مهم تحقیق نکرد.

قاضی این پرونده گفت: تاخیرهای مکرر برای رسیدگی به این پرونده برخلاف تعهدات بین‌المللی این کشور مبنی بر حق حیات است. حق بر حیات دولت‌ها را موظف می‌کند در مورد موثر بودن روند تحقیقات در مورد یک مرگ مشکوک اطمینان حاصل کنند.

پرونده دیگری که مربوط به ایرلند شمالی است و انتقادات مشابه قضات دیوان را برانگیخته بود، مربوط به حادثه مرگ یک شهروند از ایرلند شمالی است که در ژوئیه 1997 در اثر ضرب و شتم نیروهای پلیس انگلیس مجروح شد و سپس بدلیل خونریزی مغزی در بیمارستان جان خود را از دست داد.

قضات در مورد این پرونده نیز گفتند که عدم رسیدگی به پرونده مذکور برای مدت‌های طولانی، نقض حق حیات این قربانی است.

به نوشته روزنامه گاردین،‌ ارتش آزادی‌خواه ایرلند، یک سازمان انقلابی و نظامی بود که برای بازپس ‌گیری ایرلند از بریتانیا و اتحاد دو ایرلند شمالی و جنوبی تشکیل شد که اعضای آن را اغلب نیروهای سازمان داوطلبان ایرلندی تشکیل می‌دادند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها