کد خبر: ۱۵۱۴۳۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۷     ۰۲ مرداد ۱۳۹۲
گروهی از ناشران در نامه‌ای به رییس‌جمهور منتخب پیشنهادهایی را مطرح کردند.

به گزارش بخش کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گروهی از ناشران کشور در نامه‌ای مشترک به دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب ایران، ضمن ارائه پیشنهادهایی، خواستار آموزش و پژوهش سیستماتیک، تقویت نهاد‌های صنفی و مدنی نشر و واگذاری امور نشر به کارگزاران آن، تدوین‌ ساز و کار‌های اقتصادی نشر از جمله تسهیلات مالی و بانکی، افزایش توان فنی برای تولید، تدوین قوانین و مقررات و تنظیم ساز و کار‌های حقوقی و به‌روزرسانی این قوانین، اطلاع‌رسانی بر مبنای داده‌های واقعی جامعه‌ آماری نشر و به ‌وجود آوردن فضای رقابتی سالم به دور از نابرابری در استفاده از زیرساخت‌ها شدند.

همچنین ضمن تشریح راه‌کارهای اجرایی برای حل نابسامانی‌های حوزه نشر کشور به طور مشخص خواستار راه‌اندازی «سازمان صنفی» منسجمی برای ناشران عمومی و تخصصی بویژه در زمینه‌های فرهنگی، هنری و علمی شدند تا ساز و کار نشر به طور کامل به همان سازمان واگذار شود.

متن کامل نامه مشترک گروهی از ناشران به دکتر حسن روحانی در ادامه می‌آید:

«به‌نام خداوند جان و خرد

جناب آقای دکتر حسن روحانی

رییس‌جمهور گرامی و منتخب ملت ایران

سلام. ضمن عرض تبریک برای برگزیده شدن شما به ریاست ‌جمهوری ایران و آرزوی کامیابی در رسیدن به آرمان‌هایتان، زمان را مغتنم دانسته و از سوی گروهی از ناشران کشور، مهم‌ترین درخواست‌های خود را به‌کوتاهی خدمت‌تان عرض می‌کنیم.

آسیب‌شناسی وضع موجود، سپس ارائه و اجرای راهکار‌ها و چاره‌اندیشی برای برون‌رفت از آن‌چه که امروز مسأله‌ی کتاب‌خوانی قلمداد می‌شود، گامی اساسی برای نزدیک شدن و دست یافتن به استاندارد‌های جهانی نشر است.

پرسش اساسی این است که چرا وضعیت فرهنگی جامعه‌ی ما به این وخامت گراییده است؟

در کشوری که پاره‌های‌ گوناگون فرهنگی - اقتصادی، دولتی اداره می‌شوند، مدیریت دولتی در تیررس نگاه هر پژوهنده‌ای است و سخن گفتن از سیاست‌های کارگزاران دولتی شالوده‌ی هر تحلیلی خواهد بود.

دولت در نگاه کلان در حوزه‌ی نشر می‌باید به زیرساخت‌های زیر بپردازد:

1- آینده‌نگری با ترسیم سند چشم‌انداز.

2- آموزش و پژوهش سیستماتیک برای برون‌رفت از نشر سنتی.

3- تقویت نهاد‌های صنفی و مدنی نشر و واگذاری امور نشر به کارگزاران آن.

4- تدوین ساز و کار‌های اقتصادی نشر از جمله تسهیلات مالی و بانکی.

5- افزایش توان فنی برای تولید در حوزه‌ی نشر.

6- تدوین قوانین و مقررات، تنظیم ساز و کار‌های حقوقی و به‌روزرسانی این قوانین.

7- اطلاع‌رسانی بر مبنای داده‌های واقعی جامعه‌ی آماری نشر.

8- به ‌وجود آوردن فضای رقابتی سالم به دور از نابرابری در استفاده از زیرساخت‌ها.

برای تدوین سیاست‌های این نگاه کلان باید اصول زیر را مورد توجه قرار داد:

1- بستر‌سازی برای ایجاد انگیزه و نیاز در همه‌ی اقشار اجتماعی برای افزایش و ارتقا‌ی مطالعه.

2- افزایش توان نشر با اصلاح ساختاری در آن، ایجاد زیرساخت‌ها، کاهش تصدی‌گری دولت و روی آوردن به خصوصی‌سازی.

۳- پدیدآوردن گردش آزاد اطلاعات برای عرضه‌ی تفکرات گوناگون به جامعه.

بر این باوریم که برخورد دولت در سال‌های گذشته با حوزه‌ی کتاب، نشر و پدیدآور سطحی و البته حذفی بوده است و کم‌تر مبتنی بر پژوهش و کار کارشناسانه. فرصت‌های حمایتی به تحدید، یک‌سویه‌نگری و ایجاد رانت انجامیده است. کمیت تولید بسیار پایین آمده و به پیروی از آن اقتصاد در گردش این حوزه تا مرز بحران پیش رفته است. در نبود ساز و کار مناسب برای ممیزی، انگیزه‌ی تولید کتاب خدشه‌دار شده است؛ همچنان‌که وضع پخش کتاب در کشور نابسامان است و روند کسب و کار فرهنگی با آن همه مانع و مشکل روز به روز سخت‌تر می‌شود که نمونه‌ای از آن مسأله‌ی نبود اعمال معافیت مالیاتی برای ناشران و کتاب‌فروشان است.

در این نوشتار تلاش کرده‌ایم تا کم‌تر وارد مصداق‌ها شویم. اگر فرصتی فراهم آید، بیان و عرضه‌ی آن‌ها در نشست‌های تخصصی با حضور شما و همراهان‌تان شدنی است.

هرچند دغدغه‌های‌مان را تنها در حوزه‌ی نشر کتاب بیان داشته‌ایم، نیک می‌دانیم که بسیاری از این مطالبات در بخش‌های گوناگون حوزه‌ی فرهنگ و هنر دارای همپوشانی‌اند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باید پی‌گیر درخواست‌ها و نیازهای همه‌ی اهل فرهنگ و هنر و رسانه باشد، با این همه امیدواریم فردی را به مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بگمارید تا با تجربه در اداره‌ی این نهاد و به کار گماردن مدیران توانمند، بتواند سازمان صنفی منسجمی برای ناشران عمومی و تخصصی بویژه در زمینه‌های فرهنگی، هنری و علمی راه‌اندازی کند و ساز و کار نشر را به همان سازمان واگذار کند.

به باور ما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران باید:

1- حوزه‌ی نشر را به مدار اعتدال و تدبیر ببرد.

2- خواست و انتظارات فرهنگی - آموزشی همه‌ی جامعه مبنای عمل او باشد.

3- سرمایه‌ی اجتماعی توانمند را به همکاری بگیرد و از تجربه و دانش‌شان پیوسته بهره گیرد.

4- نظام پیشنهادها را در وزارتخانه‌ی زیر نظر خویش طرح‌ریزی کند.

5- به دور از انحصارطلبی و با تفکر تیمی مدیریت حوزه‌ی فرهنگ کشور را به پیش ببرد.

6- رویکرد وی به همه‌ی مسائل جاری علمی، پژوهشی و کارشناسانه باشد.

7- در اعمال ممیزی رویکرد همگانی جامعه را با دو شاخصه‌ی اخلاق و خرد مبنای کار مجموعه‌ی زیر نظر خود قرار دهد.

در پایان یادآور می‌شویم که در راه سختی که برای اعتدال و تدبیر و اصلاح و اعتلای نام میهن می‌پیمایید در کنارتان خواهیم ماند.

از سوی گروهی از ناشران کشور

نشر رتمیس، نشر آرمان‌رشد، نشر افکار، نشر ایرانبان، نشر باد، نشر پازینه، نشر تلاش، نشر توکا، نشر تیرگان، نشر چرخ و فلک، نشر روزنه، نشر سایه‌سخن، نشر سفیر اردهال، نشر سمام، نشر شورآفرین، نشر شیرازه، نشر طلایه، نشر فائق، نشر قصیده، نشر لوح‌زرین، نشر لیوسا، نشر مروارید، نشر موج، نشر مولی، نشر نسل‌نواندیش، نشر نگاه، نشر نوید شیراز، نشر ورجاوند، نشر هیرمند و بنیاد فردوسی.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها