کد خبر: ۱۵۱۳۷۲
زمان انتشار: ۰۹:۲۲     ۰۲ مرداد ۱۳۹۲
عناصر القاعده حدود 20 تن مواد منفجره وارد اراضی لبنان کرده ‌اند تا به بمب گذاری علیه اهداف وابسته به حزب الله و دولت لبنان بپردازند. انفجار دو هفته پیش در منطقه «بئر العبد» نخستین زنگ هشدار آغاز این حملات در لبنان بود.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله حدود یک ماه پیش نسبت به سرایت فتنه به لبنان و نیز صعود القاعده در منطقه و به ویژه سوریه و لبنان هشدار داده و تاکید کرده بود جبهه ضد مقاومت (متشکل از غرب و رژیم های سازشکار عربی و ترکیه) القاعده و سازمان‌های تکفیری را وارد معرکه کرده و پول و امکانات از همه‌ جهان در اختیار آن ‌ها قرار داده اند.به دنبال سخنان دبیر کل حزب الله، منابع منطقه ای گزارش هایی از دور تازه فعالیت های القاعده در لبنان منتشر کردند.

برای نمونه روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت: شبکه القاعده نیروهای خود را با هدف جنگ با اردوی لبنان و سوریه در مناطق مختلف لبنان از جمله اردوگاه نهر البارد در شمال و عین الحلوه در جنوب لبنان آموزش می دهد و آن ها را سازمان دهی می کند. این روزنامه همچنین از فعالیت مجدد گروه سلفی فتح الاسلام وابسته به القاعده در لبنان خبر داد.

تمرکز اصلی سازمان القاعده در حال حاضر در لبنان بر منطقه بقاع غربی است که به مرزهای سوریه نزدیک بوده و هر روز خبرهایی مبنی بر ورود عناصر سلفی از سوریه به این منطقه از راه‌ های غیر قانونی شنیده می شود. این گروه‌ها وابسته به سازمان تروریستی جبهه النصره هستند که در سلسله کوه ‌های شرقی بقاع از شهرک الرتید تا منطقه مجدل عنجر استقرار یافته اند.

در حال حاضر این گروه‌های تروریستی مسلح تهدیدی برای امنیت لبنان به شمار می‌آیند، به ویژه آنکه برخی اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که عناصر القاعده حدود 20 تن مواد منفجره وارد اراضی لبنان کرده ‌اند تا به بمبگذاری علیه اهداف وابسته به حزب الله و دولت لبنان بپردازند. انفجار دو هفته پیش در منطقه «بئر العبد» در حومه جنوبی بیروت نخستین زنگ هشدار آغاز این حملات در لبنان بود.

ورود القاعده به لبنان اما بدون مقدمه نبوده است؛ از یک سو حضور حزب الله و نبرد با شورشیان مسلح در سوریه و از جمله جبهه النصره، عامل مهمی است که عناصر القاعده را به منظور انتقام جویی از حزب الله، به سوی لبنان سوق داده است. جبهه النصره که در برابر حزب الله در مناطق القصیر و اطراف حمص و حلب شکست های سختی را متحمل شده است، اکنون تلاش دارد مطابق شیوه های ناجوانمردانه خود، امنیت لبنان و به ویژه مناطق شیعه نشین را هدف قرار دهد.

از دیگر سو گروه‌های سلفی جهادی لبنانی که با سازمان القاعده همسویی دارند و در عین حال با حزب الله به عنوان یک تشکل شیعی تعارض جدی دارند، بستر مناسبی را برای فعالیت القاعده در لبنان فراهم کرده اند. در این راستا سلفی‌های جهادی در شهرهای صیدا، طرابلس و بقاع پذیرای آن دسته از عناصر مسلح جهادی بودند که از نبرد با ارتش سوریه و حزب الله گریخته و روی به لبنان آورده بودند تا در آنجا ضمن بهره مند شدن از حمایت‌های سلفی‌های لبنانی، خود را برای نبردهای نوار مرزی سوریه – لبنان به ویژه مناطق القصیر، تلکلخ و القلمون بازسازی کنند.

در این میان علمای سلفی از جمله شیخ احمد الاسیر (موسوم به شیخ فتنه) در صیدا با صدور فتوای جهاد علیه سوریه و حزب الله به تحریک جوانان سلفی و پیوستن آن ها به القاعده پرداختند. این فتنه در حدی بود که منطقه صیدا تبدیل به معرکه درگیری مسلحانه میان هواداران شیخ فتنه با ارتش لبنان گردید. در سطح منطقه ای و بین المللی انتقال عملیات‌های تروریستی القاعده از سوریه به لبنان در کنار افزایش درگیری‌های مسلحانه گروه‌های وابسته به این سازمان در سوریه، حاکی از شکست پروژه ضد مقاومت است که با هدایت آمریکا و همکاری رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس علیه سوریه به اجرا گذاشته شده است.

لبنان به عنوان یک حلقه ضعیف در منطقه همواره عرصه هماوردخواهی قدرت های بزرگ بوده و به همین دلیل است که آمریکا به هیچ وجه مایل به تقویت لبنان نیست و علاوه بر تاکید بر خلع سلاح مقاومت، حتی مانع تسلیح ارتش این کشور می شود. آن گونه که روزنامه الدیار لبنان گزارش داده است روس ها که چندین قرارداد تسلیحاتی با دولت لبنان منعقد کرده اند در ارائه سلاح به لبنان، همواره با اعتراض واشنگتن مواجه می شوند.

برای نمونه روسیه هنوز نتوانسته است جنگنده های میگ 29 به همراه 100 دستگاه تانک از نوع تی 72 را به لبنان بفروشد. دلیل ممانعت آمریکا کاملا آشکار است، زیرا امنیت رژیم اسراییل همواره یکی از دغدغه های مهم آمریکا محسوب می شود.با این حال لبنان به رغم کوچک بودن و ضعیف بودن، از نقطه قوت بزرگی به نام مقاومت اسلامی برخوردار است.

در این میان حزب الله لبنان نقش بسزایی در آرامش این کشور داشته است و با کمک جریانات همسو (8 مارس) توانسته است ضمن جلوگیری از فتنه مذهبی، نوعی وفاق نسبت به سوریه و عدم تأثیرپذیری از بحران این کشور ایجاد کند.البته در مقابل،‌ جریان رقیب یعنی 14 مارس که با رژیم سوریه مشکل دارد،‌ از ابتدا سعی کرد لبنان را وارد این بحران کند و در راستای همراهی با کشورهای عربی همچون عربستان و قطر به حمایت از معارضان سوری برخاست.

ورود القاعده به لبنان پرده دیگری از سناریوی ناامن سازی لبنان است که با طراحی خارجی و بسترسازی داخلی (به ویژه جریان المستقبل و سلفی ها) در حال انجام است. هوشیاری لبنانی ها و حضور مقتدرانه حزب الله در صحنه داخلی این کشور قطعا بار دیگر مانع تحقق این توطئه ها خواهد شد و سازمان القاعده همان گونه که در سوریه در حال افول است در لبنان نیز محکوم به شکست خواهد شد.

فرزان شهیدی

منبع: بصیرت

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها