کد خبر: ۱۵۱۰۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۶     ۱۱ تير ۱۳۹۰
امامزاده سيد‌ابوطالب(ع) يكي از امامزاده‌هاي مدفون در استان قم است كه مزار اين امامزاده در روستاي كاسواي قم واقع شده و پذيراي عاشقان و شيفتگان اهل بيت(ع) است
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، بيش از 440 امامزاده در استان قم به خاك سپرده شده‌اند كه امامزاده سيد‌ابوطالب يكي از اين امامزادگان محسوب مي‌شود.
نسب شريف امامزاده سيد‌ابوطالب(ع) در روستاي كاسواي در بخش خلجستان شهرستان قم با هفت واسطه به امام حسن مجتبي(ع) منتهي مي‌شود.
وي سيدي جليل‌القدر، عظيم‌الشان و بزرگوار بود و ابوالحسن عمري نسابه از واردين به قم درباره وي مي‌نويسد: «او در اين شهر داراي فرزنداني است، سيد‌ابوطالب علي پس از ناآرامي‌هاي موجود در طبرستان به قم مهاجرت كرد و در روستاي كاسوا سكونت و در همانجا در حدود سال 390 ه.ق وفات پيدا كرد».
دو برادر او به اسامي سيد‌علي الاكبر المكاري و احمد اميركا از بزرگان سادات دينور از توابع كرمانشاه به شمار مي‌آيند كه از طبرستان به قم مهاجرت كرده و منشا آثار و بركاتي براي آن منطقه شده‌اند.
اكثر پسر عموهاي سيد‌ابوطالب در طبرستان، جرجان، ساري و آمل مشاغل مهم سياسي و اجتماعي مانند قضاوت، نقابت، سرپرستي سادات علوي، امامت جماعت و وزارت دولت علويان را به عهده داشته‌اند كه به طور ظاهري پس از سقوط دولت مذكور و اختلاف بين سادات مناطق ديگر از جمله قم، ري و دينور مهاجرت كرده‌اند.
علي‌اكبر يكي از برادران امامزاده سيد‌ابوطالب به دينور كرمانشاه مهاجرت كرده و سبب تشيع اهالي آن مناطق شده و اكنون آرامگاه او در روستاي بدره‌اي اسلام‌آباد غرب است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها