کد خبر: ۱۵۱۰۶۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۰۱ مرداد ۱۳۹۲
فدراسيون كوهنوردي و صعودهاي ورزشي در خصوص حادثه برودپيك پاكستان كه براي سه كوهنورد كشورمان رخ داده است، بيانيه اي صادر كرد.
به گزارش ايرنا، بيانيه فدراسيون كوهنوردي و صعودهاي ورزشي كه روز دوشنبه روي سايت رسمي اين فدراسيون قرار گرفت، به شرح زير است:
نظر به حادثه‌ تلخ پيش آمده براي تيم كوهنوردي باشگاه آرش در قله برودپيك پاكستان كه قلب همه‌ ايرانيان را به درد آورد و با توجه به تماس‌ ها و پيگيري ‌هاي مكرر رسانه‌ هاي گروهي و همچنين
تعدادي از هموطنان عزيز در چند روز گذشته از فدراسيون كوهنوردي و همچنين اخبار ضد و نقيض و كذب در خصوص رويكرد اين فدراسيون و انفعال در باره عمليات جستجوي كوهنوردان مفقود شده، به اين وسيله مواردي در راستاي تنوير افكار عمومي به اين شرح اعلام مي شود:
۱ - با توجه به موج فراگير هيماليانوردي در كشور، فدراسيون كوهنوردي و صعودهاي ورزشي به متقاضيان و درخواست‌ هاي مربوط به صعودهاي برون مرزي، بر اساس آيين ‌نامه ‌هاي موجود، مستندات لازم و بررسي فاكتورهاي مختلفي چون مهارت ‌هاي فني، سوابق تجربي و توانايي هاي نفرات، اقدام به صدور مجوز شوراي برون مرزي وزارت ورزش و جوانان مي كند.
بر اساس آمار موجود، صعودها و اعزام‌ هاي صورت گرفته كه از طريق فدراسيون كوهنوردي و با مجوز شوراي برون مرزي صورت مي‌ گيرد، در شرايط ايمن‌ تر صورت گرفته و پشتيباني كامل ‌تري را نيز به همراه داشته است.
۲ - تيم كوهنوردي باشگاه آرش به دليل انجام نشدن كامل امور و سلسله مراتب لازم، از منظر اين فدراسيون حائز شرايط لازم براي
بررسي و اخذ مجوز شوراي برون مرزي نشد. با اين وجود و بنا بر تصميمات متوليان آن باشگاه، تيمي پنج نفره در برنامه‌ اي شخصي و مستقل عازم اين صعود شد.
۳ - شايان ذكر است، پس از حمله تروريستي اخير به كوهنوردان
خارجي در پاكستان، فدراسيون كوهنوردي كشورمان ضمن محكوم كردن اين حادثه با توجه به حضور كوهنوردان ايراني (تيم باشگاه آرش) از نهادها و فدراسيون كوهنوردي پاكستان، خواستار حفاظت و تامين امنيت كوهنوردان كشورمان شد كه اين تضمين از طريق مقامات پاكستاني به فدراسيون كوهنوردي اعلام شد.
۴ - پس از تلاش قابل توجه اعضاي اين تيم در مرحله صعود، به محض اطلاع از حادثه پيش آمده در مرحله فرود، فدراسيون‌ كوهنوردي و صعودهاي ورزشي به رغم اينكه نقشي در سازماندهي و اعزام اين تيم نداشته است، با عنايت به جايگاه خود و مقتضيات اخلاقي و انساني و نياز كوهنوردان كشورمان به پشتيباني، با تمام توان، ظرفيت‌ ها و ارتباطات خود در راستاي پيشبرد امور مربوط به جستجو، امداد و نجات اعضاي اين تيم اقدام كرده كه مشروح آن در پايگاه خبري اين فدراسيون در روزهاي گذشته منعكس شده است.
از جمله:
- تماس هاي مستمر و مكاتبه با شركت پاكستاني طرف قرارداد تيم باشگاه «آرش» و درخواست به منظور امداد و تسريع در انتقال توسط بالگرد و يا امداد زميني با آمادگي فدراسيون كوهنوردي براي پشتيباني هاي لازم. (متن تمامي مكاتبات موجود است)
- تداوم تلاش براي برقراري تماس با ساير كوهنوردان خارجي مستقر در منطقه براي مساعدت در عمليات جستجو و امداد، از جمله، فدراسيون كوهنوردي و تيم مغولستان و «مايك هورن» سرپرست تيم سوييس
- تماس‌ هاي مستمر با «منظور حسين» رييس فدراسيون كوهنوردي پاكستان و درخواست مكرر نسبت به اقدامات عاجل در زمينه‌ امداد رساني.
لازم به ذكر است، اين پيگيري ‌ها كماكان ادامه دارد و فدراسيون كوهنوردي از هيچ مساعدتي فروگذار نخواهد كرد.
۵ - ضمن ابراز تاسف از حادثه پيش ‌آمده و ابراز همدردي با خانواده ‌هاي كوهنوردان حادثه ديده و همچنين جامعه كوهنوردي
و صعودهاي ورزشي، برخود لازم مي‌ دانيم بار ديگر بر اين نكته مهم تصريح و تاكيد كرده و كوهنوردان گرامي و حتي خانواده‌ هاي آنان را مطلع كنيم تشكل‌ ها و افراد در خصوص صعودهاي برون مرزي خود ترجيحا با مشاوره، راهنمايي و هماهنگي فدراسيون كوهنوردي و يا اخذ مجوز شوراي برون مرزي اقدام به اجراي برنامه ‌هاي خود كنند تا ايمن تر و با پشتيباني كامل تر، حتي المقدور كمتر شاهد حوادث تلخ در اين رشته‌ ورزشي باشيم.
۶ - واكاوي، ريشه‌ يابي و بررسي اين حادثه از زواياي مختلف (به خصوص از مسوولان باشگاه آرش و سرپرست تيم اعزامي نسبت به جوانب امر و امكان سنجي‌ هاي لازم كه به عنوان يك باشگاه ورزشي بايد در اين زمينه به دستگاه ورزش كشور پاسخگو باشند)، امري ضروري است كه در زمان مقتضي مي‌ تواند جنبه ‌هاي تجربي و آموزشي را براي جامعه‌ كوهنوردي نيز به همراه داشته باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها