کد خبر: ۱۵۱۰۵۵
زمان انتشار: ۱۲:۵۰     ۰۱ مرداد ۱۳۹۲
انتخاب جراردو مارتینو به عنوان سرمربی جدید بارسلونا باعث شد تا در گزارشی نگاهی به زندگی و کارنامه فوتبالی این مربی باتجربه بیندازیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استعفای غیرمنتظره تیتو ویلانووا از هدایت آبی‌-اناری‌ها باعث شد تا سران این تیم تمام توان خود را صرف انتخاب سرمربی جدید کنند. آنها خیلی زود به جمع‌بندی رسیدند و جراردو مارتینو را به عنوان مرد اول نیمکت خود انتخاب کردند؛ انتخابی که همچون استعفای ویلانووا غیرمنتظره بود؛ چرا که کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که این مربی آرژانتینی با وجود مربیان سرشناس و با کارنامه اروپایی جانشین ویلانووا شود.

جراردو دانیل مارتینو ملقب به "تاتا" مردی از دیار آلبی‌سلسته که به عنوان بازیکن و مربی صاحب سبک به شمار می‌آید و فوتبال آرژانتین خود را مدیون او می‌داند و اگر کمی اغراق کنیم، شاید بتوان ادعای خود را فراگیر کنیم و فوتبال جهان را مدیون فلسفه تاتا و هم‌کیشان او، افرادی چون پپ گوآردیولا و مارچلو بیلسا بدانیم. نام این دو را ذکر کردیم؛ چرا که تاتا از علاقمندان به فلسفه این دو مربی بزرگ است و تلاش می‌کند تا در تیم‌های خود رویه آنها را در دستور کار خود قرار دهد.

تاتا مردی با موهایی به سبک کلاسیک‌های دهه 60 میلادی با عینک‌های پزشکی که به چهره او جذابیت می‌بخشد. او همچون استاد و اسوه‌اش، بیلسا گاهی به غایت "دیوانه‌وار" رفتار می‌کند و حرکات غیرمنتظره‌ای از او دیده می‌شود. او در کنار خط آرام و قرار ندارد و پیوسته در حال انتقال نکات تاکتیکی به بازیکنانش است. تاتا با آب و تاب وصف ناشدنی با بازیکنانش سخن می‌گوید؛ انگار که مخاطب او یک صخره است و او می‌خواهد به درونش نفوذ کند. بدون شک چنین مربی‌ای با این خصوصیات و فاکتورها مورد توجه تیم‌های بزرگ قرار می‌گیرد که در نهایت این گونه هم شد و بارسلونا، یکی از آماده‌ترین تیم‌های کنونی فوتبال جهان با این مربی آرژانتینی قرارداد امضا کرد.

شناخت این مربی 50 ساله کار سختی نیست. با یک بار دیدن و هم‌کلامی با او می‌توان پی برد که مربی صاحب سبک با فلسفه خاص خود است. فشار غیرطبیعی، بازی مستقیم و هماهنگ، دستیابی به توپ، تمرکز بالا در کنار زمین، عدم پایبندی به پست‌های بازیکنان و ... از شاخصه‌های این مربی آرژانتینی است؛ شاخصه‌هایی که بدون شک ما را به این نتیجه می‌رساند که تاتا، بیلسای جدید فوتبال آرژانتین و یا به تعبیر دیگر دیوانه جدید آلبی‌سلسته است.

مارتینو تاتا در سال 1962 در روساریوی آرژانتین به دنیا آمد. از همان کودکی همچون دیگر همسن و سال‌هایش به توپ علاقمند شد. او با همان سبک فطری آلبی‌سلسته خیلی زود همخو شد و تا الان هم به آن پایبند مانده و اصلا رمز موفقیتش همین نکته بوده است. تاتا فوتبال حرفه‌ای خود را در اولد بویز آرژانتین در دهه هشتاد شروع کرد و چند بار از این تیم جدا شد اما هر بار یاد یار سابق افتاد و دوباره پیمان آشتی و رفاقت بست.

بدون شک اوج دوران فوتبالی تاتا به دهه 90 برمی‌گردد؛ زمانی که در اولد بویز شاگرد مارچلو بیلسا، مرد دیوانه آلبی‌سلسته بود. اولد بویز در آن زمان با هدایت بیلسا در فوتبال آرژانتین آقایی می‌کرد و توانست علاوه بر قهرمانی در لیگ، به فینال لیبرتادورس هم صعود کند که این برای چنین تیم جوان و نوساخته‌ای دستاورد بزرگی به شمار می‌آید. تاتا یکی از مهره‌های اصلی و قابل اعتماد بیلسا در اولد بویز بود. او هافبکی توانا و باهوش بود که در کارهای هجومی زیاد شرکت می‌کرد. هوش ذاتی، رویکرد متفاوت و روحیه جنگندگی بالا از تاتا یک ستاره ساخت. همین شاخصه‌ها است که امروز تاتا را مربی سرشناس و موفقی کرده. بیلسا در وصف شاگرد سابق و همکار کنونی خود گفت: او بازیکنی استثنایی و متفاوت بود که همواره به فوتبال فکر می‌کرد. او با وجود سن کم یک رهبر واقعی بود که بازیکنان را با همان شخصیت کاریزماتیکش در زمین تحریک می‌کرد. او به هنگام پیروزی غلو نمی‌کرد اما به هنگام شکست به همتیم‌هایش دلداری می‌داد و بار سنگین شکست را از روی دوش آنها برمی‌داشت.

کارنامه مربی‌گری

تاتا بعد از خداحافظی از فوتبال به دنیای مربیگری روی آورد و هدایت آرسیمنس آرژانتین را در سال 1998 برعهده گرفت. اوج کار این مربی 50 ساله آرژانتینی به حضور در لیبرتاد پاراگوئه برمی‌گرد که موفق شد با این تیم 3 بار قهرمانی لیگ پاراگوئه در سال‌های 2002، 2003 و 2006 شود او در سال‌ 2004 هم هدایت سرو پورتنو را بر عهده گرفت و موفق شد این تیم را هم قهرمان لیگ پاراگوئه کند تا همگان به بزرگی او اذعان کنند.

تیم ملی پاراگوئه در جام‌جهانی 2006 آلمان با هدایت آنیبال روئیز عملکرد ضعیفی داشت و نتوانست از مرحله گروهی صعود کند. همین مسئله باعث شد تا سران فدراسیون فوتبال پاراگوئه دست به تغییر بزنند و جراردو مارتینیو را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کنند. مارتینو که به خوبی از فوتبال پاراگوئه شناخت داشت، خیلی زود در تیم ملی جا افتاد و فلسفه و افکار خود را پیاده کرد. او در سال 2007 به عنوان بهترین مربی آمریکای جنوبی انتخاب شد و این به خاطر بازی‌های زیبای تیمش بود.

مارتینو موفق شد در جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی پاراگوئه را تا مرحله یک چهارم نهایی برساند اما در این مرحله به تیم قدرتمند اسپانیا خورد و بازی را واگذار کرد. این مربی آرژانتینی پس از حذف پاراگوئه از جام‌جهانی از هدایت این تیم استعفا داد و به کشورش آرژانتین برگشت. او در فصل 2013 – 2012 هدایت اولد بویز را بر عهده گرفت؛ تیمی که بار دیگر او را به فوتبال بازگرداند یا بهتر بگویم این او بود که اولد بویز را بار دیگر به قدرت اول فوتبال آرژانتین تبدیل کرد.

تاتا در نخستین فصل حضورش در اولد بویز به عنوان سرمربی عملکرد خیره‌کننده‌ای داشت و موفق شد این تیم را قهرمان لیگ آرژانتین کند. او در جام لیبرتادورس هم خوب نتیجه گرفت و موفق شد تیمش را به مرحله نیمه نهایی برساند.

کارنامه درخشان این مربی آرژانتینی و فلسفه خاص او باعث شد تا سران آبی‌-اناری‌ها او را به عنوان جانشین ویلانووا انتخاب کنند؛ انتخابی که بسیاری معتقدند نقش اول را در آن لیونل مسی داشته است؛ چرا که رابطه بسیار خوبی با این مربی آرژانتینی دارد و با او رفت‌وآمد خانوادگی دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها