کد خبر: ۱۵۰۹۳۸
زمان انتشار: ۰۴:۰۰     ۰۱ مرداد ۱۳۹۲
هاشم رسایی فر: هر باشگاهی که قرار است در فعالیت های ورزشی فعال باشد عنوانی دهان پر کن با ترکیبی فرهنگی - ورزشی با خود یدک می کشد که عنوان فرهنگی آن با اینکه مقدم بر ورزشی بودن آن است ...

اما متأسفانه کمتر موردی را می توان یافت که بی اخلاقی های ورزشی دور و بر باشگاه وجود نداشته باشد! از درگیری‌هایی که قالبا بین مدیران با زیر مجموعه هایشان پیش می آید گرفته تا اصطکاک هایی که به وفور می توان بین مربیان و بازیکنان یافت هر کدام سرمنشأیی در بی اخلاقی‌هایی دارد که متأسفانه روز به روز در ورزش در حال گسترش است! البته نباید فراموش کرد که خواسته یا نخواسته هیچ گاه اقدام درست و مؤثری برای از بین بردن این کج رفتاری های ورزشی صورت نگرفته است! که این خود می تواند لطماتی بیش آنچه که وجود دارد در آینده بر پیکره ورزش ما وارد کند.


سه ضلع بی اخلاقی!
واضح ترین نمونه ای که همین چند وقت گذشته در رسانه های استان نمود پیدا کرد درگیری های لفظی به وجود آمده بین 2 سرمربی تیم های ابومسلم و سیاه جامگان بود که هر کدام از این 2 طرف با مطرح کردن برخی مسایل سعی در تخریب طرف مقابل داشتند! سید مهدی قیاسی از مربیان و پیشکسوتان فوتبال خراسان در خصوص برخی از اتفاقاتی که پیرامون ورزش اتفاق می افتد می گوید: من از برخی موارد و مطالبی که قالبا در رسانه ها مطرح می شود نارحت می شوم چرا که میدان ورزش را مقدس می دانم و بروز این موارد در ورزش را به هیچ عنوان برازنده نمی دانم. اعتقادم این است که فوتبال ورزشی فراگیر و جهانی است و در جامعه ما نیز همانند تمام دنیا جای خود را باز کرده است. تیم هایی مثل ابومسلم و سیاه جامگان در حال حاضر گل سرسبد فوتبال استان ما هستند و هر اتفاقی که پیرامون این 2 باشگاه بیفتد تأثیری مستقیم در آینده فوتبال استان خواهد داشت که اگر حساسیت های لازم در این مبحث وجود نداشته باشد همه چیز را خواهیم باخت.
قیاسی در ادامه اظهار داشت: من به اینکه چه اتفاقاتی در جنگ رسانه ای که بین 2 مربی سرشناس استانمان پیش آمده کاری ندارم فقط این را باید بگویم اگر امروز این گونه موارد در فوتبال ما به جریانی کاملا طبیعی تبدیل شده است ریشه در اقدامات 3 گروه دارد . ابتدا مدیران ورزشی که تمامی اتفاقاتی که در زیر مجموعه آن رخ می دهد مستقیم با غیر مستقیم به خود آنها برمی گردد پس مدیران ورزشی می بایست در این مورد وسواس بیشتری به خرج دهند. مربیان ظلع دوم این مثلث را تشکیل می‌دهند که با توجه به جایگاه مهمی که دارند و تمامی رفتار و کردار ورزشکاران زیر نظر آنها صورت می گیرد نمی شود نقش آنها را نادیده گرفت.
ظلع سوم این مثلث بی شک رسانه ها هستند که نقش هدایت کننده در این بین دارند که ارتباط آنها با مدیران و مربیان می بایست قدری حساب شده تر باشد.
در کنار این موضوع مدیران و مربیان نیز باید اخلاق حرفه ای در نحوه مواجه با رسانه ها را نیز رعایت کنند.آنها باید طوری با رسانه ها و مردم صحبت کنند که بدآموزی در آن نباشد. قطعا 1000 مربی کارت داری که در استان داریم چشمشان به 2 مربی سرشناس استان است . قطعا حرکات و صحبت های این 2 مربی تأثیر بسزایی در نحوه شکل گیری شخصیت حرفه ای این 1000 نفر خواهد داشت پس باید دوستان ما حساسیت بیشتری در این بین از خود نشان دهند. رسانه ها نیز نباید اجازه دهند این مربیان هرچیز که دوست دارند عنوان کنند ضمن اینکه مدیران باشگاه ها نیز نباید اجازه دهند مربیانشان در رسانه ها هر مطلبی را بیان کنند.
وی همچنین افزود: کاری کنیم تخم نفاق از ورزش بیرون رود. در میدان ورزش اگر رقیب هستیم بیرون میدان ورزش رفاقتمان پا برجا باشد و تیم ها برای موفقیت یکدیگر تعاملات خوبی با هم برقرار کنند.


در گیری های بی وقفه
دیگر موردی که طی یکی دو هفته گذشته از بی اخلاقی های ورزش می توان به آن اشاره کرد در گیری هایی بود که بین ورزشکاران کبدی باز استان اتفاق افتاد! این درگیری ها متأسفانه از مرزهای استان فراتر رفت و حتی در رقابت های دستجات آزاد کشور به اوج خود رسید.اتفاقی که تنها تیم های رقیب سود آن را بردند و رو سیاهی اش برای کبدی کاران خراسان ماند!
حسین فیضی سرپرست هیأت کبدی خراسان رضوی در خصوص اینکه چه باید کرد که اتفاقاتی از این دست را دیگر شاهد نباشیم می گوید: مشکل جایی است که متأسفانه هیچ مرجع رسیدگی در ورزش برای سرو سامان دادن به این کج خلقی‌ها وجود ندارد. به نظر من بایستی مثل فوتبال که کمیته انضباطی کار آمدی دارد کمیته یا تشکلی قاطع در ورزش استان وجود داشته باشد که به مواردی این چنینی به راحتی رسیدگی کند. در این شرایط است که از رئیس هیأت گرفته تا ورزشکار و مربی هیچ کدام راهی برای فرار و گریز ندارند و باید پاسخگوی اقدامات خود باشند. یکی دیگر از مباحثی که باید مد نظر قرار بگیرد بحث حمایت مالی از رشته های مختلف است. متأسفانه طی سال های اخیر حمایت مالی آنچنان از ورزشی ها نمی شود و وقتی منابع مالی وجود نداشته باشد کمبودها بیشتر نمایان می شود و گله و شکایت ها بیشتر می شود و درنهایت کار به جاهای باریک می کشد.
سرپرست هیأت کبدی خراسان رضوی همچنین در خصوص دلایل درگیری های به وجود آمده در بین ورزشکاران این رشته اظهار داشت: 4 سال است که تیم های ما در مسابقات مختلف کشوری شرکت می کنند که متأسفانه عین 4 سال آن را درگیری داشتیم! دلیل اصلی آن هم این است که هرکدام از ورزشکاران کبدی استان قبل از اینکه به این رشته وارد شوند در رشته های دیگری همچون کشتی چوخه ، کشتی آزاد و فرنگی ،راگبی و ... فعالیت داشتند و وقتی به کبدی وارد می شوند هیچ کدام همدیگر را قبول ندارند! تیم هایی هم که با حضور این ورزشکاران و یک شبه بسته می شوند مشکلاتی از این دست برایشان به وجود می آید و در نهایت به اختلافات منتهی می شود.


سوء استفاده های مالی عجیب
بی اخلاقی ها ورزشی تنها به حیطه میادین ورزشی ختم نمی شود. بعضا مواردی پیش می آید که دست اندرکاران ورزش به آن دامن زدند و باعث مشکلاتی برای برخی دیگر شدند! نمونه آن را می توان در بعضی از ضمانت هایی یافت که مدیران ورزشی برای برخی از افراد زیر مجموعه خودشان درست کردند. حسین واقعی سرپرست سابق تیم فوتبال پیام که از پیشکسوتان داوری استان نیز به شمار می آید یکی از افرادیست که قربانی بی اخلاقی ورزشی مدیران وقت باشگاه پیام شده است. واقعی در خصوص جریاناتی که برای او و 2 نفر دیگر اتفاق افتاده است می گوید: در سال 86 زمانی که سردار صلاحی و شاکری مدیریت باشگاه پیام را بر عهده گرفتند این 2 نفر از موسسه مالی مهر درخواست 500 میلیون تومان وام برای اداره باشگاه کردند که این موسسه با 50 میلیون تومان آن موافقت کرد اما از این مبلغ 20 میلیون آن به حساب شخصی آقای صلاحی واریز شد ضمن اینکه قبل از این از من ، رضا بیانی و حسین روحی که در آن زمان با باشگاه همکاری داشتیم درخواست شد 3 عدد چک به رسم امانت بدون تاریخ و مبلغ در اختیار یک موسسه مالی قرار دهیم تا وقتی که آقای شاکری اسنادی برای پشتوانه در اختیار موسسه قرار دهد. بعد از 9 ماه که قرار بود اقساط وام پرداخت شود این کار صورت نگرفت و در نهایت این موسسه چک ما را اقدام کرد و دادگاه تشکیل شد تا اینکه آقای شاکری اسنادی در اختیار موسسه قرار داد و این قضیه برای مدتی مسکوت باقی ماند.
اما این ماجرا به اینجا ختم نشد و چند روز پیش از سوی دادگاه حکم جلب من و 2 نفر دیگر از دوستانمان صادر شد مبنی بر اینکه اسناد در اختیار گذاشته شده شاکری معتبر نبوده و باید ما پول وام و دیرکرد آن را پرداخت کنیم ! در حال حاضر با رفتاری که دوستان ما در آن زمان با ما داشتند و از همکاری ما سواستفاده کردند شرایطی به وجود آمده که برای یک وام 20 میلیونی که همه اش را دوستان برداشت کردند با چیزی در حدود 213 میلیون پرداخت کنیم (هر نفر 71 میلیون تومان). این تمام ماجرایی بود که برای ما اتفاق افتاد و تا کنون هیچ کس اقدامی برای رفع این مشکل و بد اخلاقی که مدیران ورزشی وقت باشگاه پیام در حق ما داشتند کاری صورت نداده است!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها