کد خبر: ۱۴۹۸۶
زمان انتشار: ۱۲:۳۶     ۰۸ تير ۱۳۹۰
به گزارش خبرنگار سیاسی مشرق، مجلس شورای اسلامی در زمینه های مختلف داری اختیارات و حدود قانونی است که می تواند با استفاده از آنها نظرات خود را اعلام کند.

سوال از وزیران، استیضاح، انتشار بیانیه و حمایت نامه از این موارد است. این بیانیه ها معمولا با امضا نمایندگان مجلس ارزش و وجهه پیدا کرده و هرچه امضا تعداد بیشتری از نمایندگان، پای آن بیانیه باشد، اعتبار آن نیز بیشتر است. مجلس هشتم در طول دوران خود، نامه و بیانیه های بسیاری را در صادر کرده که با استقبال نمایندگان روبرو شده است.

با بررسی برخی نامه های نمایندگان مجلس در حمایت و همچنین علیه افراد و جریانات کشور به نکات جالبی پی می‌بریم.

 نمایندگان مجلس هشتم در جایی با 200 امضا از کاندیداتوری احمدی نژاد در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری حمایت کرده و از طرفی دیگر نامه برای محاکمه سران فتنه را با 177 امضا راهی دستگاه قضا کردند.

بنابر این گزارش این نوع موضع گیری ها و نامه ها نمونه دیگری نیز دارد. طرح شکایت از میر حسین موسوی در مجلس اصولگرا، 144 امضا را در پایین خود دید، ولی حمایت از جاسبی برای وقف غیر قانونی اموال دانشگاه آزاد امضا 253 نماینده مجلس را به خود اختصاص داد.

كريم زارع عضو هيئت امنا و معاون پارلماني دانشگاه آزاد در حاشيه جلسه علني 88/11/7 در گفتگو با خبرنگاران در خصوص جمع‌آوري امضاء از نمايندگان براي تقدير از آنچه وي موافقت رهبر انقلاب با وقف اموال دانشگاه آزاد مي‌خواند، ‌گفت: تا كنون ۲۱ صفحه امضاء براي تشكر از اقدام مقام معظم رهبري در موافقت با وقف اموال دانشگاه آزاد جمع شده و تنها در صفحه اول آن ۵۰ امضاي نماينده ديده مي‌شود و تا كنون امضاي نمايندگان مجلس براي تقدير از اين اقدام رهبر انقلاب به ۲۵۳ نفر رسيده است.

نمایندگان مجلس هشتم همچنین در موارد دیگری ماننده اعتراض به مشایی جهت اظهاراتش مبنی بر اینکه «ما با ملت اسراییل دوست هستیم » وارد عمل شده و در بیانیه ای با 200 امضا  سخنان او را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده بود: زماني كه براي اولين بار اين سخن عجيب و مغاير با سياست‌هاي اصولي جمهوري اسلامي و مخالف صريح مواضع امام عظيم القدر و مقام معظم رهبري را معاون رئيس جمهور آقاي رحيم مشايي عنوان كرد، اين تصور ايجاد شد كه ايشان مرتكب يك اشتباه سياسي شده است كه با تسامح قابل اغماض است، ولي هنگامي‌كه اين موضوع با اين جمله تكرار گرديد كه «براي هزارمين بار و قوي‌تر از گذشته اعلام مي‌كنم» يك زنگ خطر جدي در اين مقطع در نظام به صدا درآمده كه نشان از يك انحراف غير قابل بخشش در زمينه يكي از مهمترين مسائل سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طول این مدت از افراد خاصی نیز حمایت هایی با تعداد امضا بالا داشته اند. منوچهر متکی چهره ای است که بعد عزل ناگهانی توسط رییس جمهور مورد حمایت شدید نمایندگان قرار گرفت و با امضا 260 نفر از بهارستان نشینان، رکود امضای حمایتی نمایندگان را که در اختیار جاسبی بود از او ربود و در صدر افراد حمایت شده توسط مجلسی ها قرار گرفت.

نمایندگان مجلس در نامه حمایتی خود برای متکی آورده اند:
« شخصيت انقلابي، تدين و تعهد جناب آقاي منوچهر متكي بر كسي پوشيده نيست و سوابق درخشان مديريت ايشان در پست‌هاي گوناگون داخل و خارج از كشور گواه اين مطلب است، بويژه تصدي وزارت امور خارجه كه در دولت‌هاي نهم و دهم توانمندي ايشان را در عرصه سياست خارجي بر همگان آشكار كرده است.

بدين وسيله اينجانبان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از زحمات و تلاش‌هاي طاقت‌فرسا و شبانه روزي جناب آقاي منوچهر متكي تشكر و قدرداني مي‌كنيم و از درگاه احديت سلامتي و توفيق روز افزون ايشان را خواهانيم.»

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه های دیگری از ابقا حیدر مصلحی وزیر اطلاعات با 216 امضا حمایت کردند. در این بیانیه نمایندگان تغییر در دستگاه اطلاعاتی را کاری نادرست خوانده و خطاب به رییس جمهور آورده اند:

« تغییر وزیر اطلاعات که در طول کوتاه مسئولیت خویش از عهده انجام وظایف خود برآمده است در وضعیت حساس کنونی به هیچ وجه به مصلحت کشور نبود. به حمدالله رهبر انقلاب با تدبیر خویش به رفع مشکل اقدام فرمودند.

از نظر مجلس شورای اسلامی جناب آقای مصلحی همچنان وزیر است و انتظار آن است که حضرتعالی در تبعیت از رهبر معظم انقلاب با موضع گری صریح و حمایت از وزیر اطلاعات به شائبه سازی دشمنان خاتمه دهید.»

در ادامه این گزارش به تعدادی دیگر از نامه ها و بیانیه پر طرفدار از سوی نمایندگان مجلس اشاره می کنیم. گفتنی است این نامه ها و بیانیه ها، امضا بیش از 200 نماینده مجلس را به خود اختصاص داده اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم در مقابل کشتار مردم مسلمان در بحرین و لیبی واکش نشان داده و با انتشار بیانیه ای این اقدامات را محکوم کردند. این بیانیه با امضا 200 نفر از نمایندگان مجلس انتشار یافت. همچنین نمایندگان مجلس در بیانیه ای با 214 امضا حمایت خود را از انقلاب مردم مصر ابراز داشته اند.

همچنین نمایندگان در سال 88 و در نامه ای با 250 امضا، کشتار فجیع مسلمانان در یمن را محکوم کردند که در بخشی از آن بیانیه مجلسی ها حوادثی یمن را مایه تاسف دانسته و آن را حادثه ای تلخ و ناگوار خواندند.

بر اساس این گزارش حمایت از سخنان رهبر فرزانه انقلاب در سالگرد ارتحال امام در 14 خرداد 88 با 247 امضا،  بیانیه محکومیت هتک حرمت به تمثال امام (ره) درجریان فتنه 88، با 232 امضا، نامه تقدیر از صداسیما بدلیل عملکرد خوب در ماه رمضان سال 87 با 250 امضا و نامه در خواست اشد مجازات برای اغتشاش گران 25 بهمن 89 و موسوی کروبی با 232 امضا، موارد دیگری است که نمایندگان مجلس نسبت به امضا آن علاقه نشان داده اند.

با بررسی این نامه ها و تعداد امضا ها به نکته های جالبی می توان پی برد، سوال اینجاست که نمایندگان مجلس حامی احمدی نژاد هستند یا جاسبی؟ چرا طرح محکومیت موسوی 144 امضا دارد ولی تشکر از صدا سیما 250 رای؟ مطمئنا امضا نمایندگان پای نامه ها و بیانیه های مختلف دارای پیام های مختلفی است که باید ریشه آنرا در جریان های حاضر در مجلس پیدا کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها