کد خبر: ۱۴۸۸۰۵
زمان انتشار: ۱۷:۲۷     ۲۴ تير ۱۳۹۲
به منظور دریافت درکی درست از بازار تولید داخلی خودرو و توان درک چشم انداز آینده آن نیاز به یک نگاه جامع به پارامتر های موثر بر صنعت خودرو، نوع تولیدات داخلی خودرو و تغییرات آن، آمار های متعدد نسبت به تولید، واردات و صادرات خودرو و  هم چنین رویکردهای کلی سیاست تولید داخلی خودرو می باشد، در اینفو گرافی زیر به بررسی این موارد و موارد دیگر موثر بر خودرو سازی داخلی پرداخته شده است:


برای مشاهده اینفوگرافی در سایز بزرگ بر روی عکس زیر کلیک کنید.



پارامترهاي موثر بر صنعت خودرو

مردم:  به عنوان نيرو​کار و خريدار در اين صنعت تاثيرگذار هستند

دولت: نحوه حمايت، انتخاب مدير عامل گروه​هاي خودرو سازي

خودروسازان:ميزان توليد، ميزان عرضه به بازار، بهره​وري،

بازارهای جهانی خودرو : رقابت خودرو خارجي با خودرو داخلي در کيفيت و قيمت، موثر در انتخاب مردم و ميزان فروش خودرو در داخل 

بازارهای مواد اولیه :با افزايش قيمت در مواد اوليه خودرو توليدي با قيمت بيشتري عرضه خواهد شد 

اسناد بالادستی :مشخص کردن خط مشي کلي براي حرکت رو​به​جلو

 

تغییرات قیمت خودرو

خودرو

خرداد 89

اسفند 90

اردیبهشت 91

پراید 132 SX

8 میلیون و 400 هزار

16 میلیون و 250 هزار

15​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ میلیون و 82 هزار

پژو پارس معمولی دوگانه‌سوز

18 میلیون و 700 هزار

30 میلیون و 700 هزار

28 میلیون و 280 هزار

سمند ال‌ایکس سال دوگانه‌سوز

16 میلیون  و 200

26 میلیون

24 میلیون و 850 هزار

پژو 405 دوگانه‌سوز جی‌ال‌ایکس

14 میلیون و 250 هزار

24 میلیون و 500 هزار

23 میلیون و 660 هزار

 

خودروهای تولیدی در شرکت ایران خودرو

1)     پیکان: (با همکاری شرکت تالبوت انگلستان) استيشن، دولوکس، کار، جوانان، کرايسلر

2)     سمند: ال‌ایکس، سریر، سورن

3)     رانا

4)     تندر ۹۰

5)     پژو (با همکاری شرکتپژو فرانسه) ۲۰۵، ۴۰۵ در دو مدل GLX و SLX، ۲۰۶ ،    ۲۰۷آی، پارس، پارس ELX، آردیRD؛

6)     روآ

7)     مرسدس بنز ای-۳۵۰

8)     دنا

 

خودروهای تولیدی در شرکت سایپا

1)     ژیان

2)     پیکاپ

3)     آهو

4)     رنو "2 و4 درب"، رنو-21

5)     پراید (با همکاری شرکت "کیا‌موتور" کره جنوبی)

6)     زانتیا

7)     ریو

8)     تیبا

9)     سایپا 151(کارا)

 

 

خودروهای تولیدی در شرکت پارس خودرو

1)     جیپ

2)     آریا

3)     شاهین

4)     شورولت (با همکاری شرکت جنرال موتورز آمریکا)

5)     بیوک (با همکاری شرکت جنرال موتورز آمریکا)

6)     کادیلاک (با همکاری شرکت جنرال موتورز آمریکا)

7)     نیسان پاترول

8)     رنو-5

 

 

شرکتهای خودروسازی خارجی که با شرکتهای داخلی همکاری داشته اند

1)     تالبوت انگلستان

2)     جنرال موتورز امریکا

3)     ماک آمریکا(خوروی سنگین)

4)     ایویکو ایتالیا(اتوبوس و مینی بوس)

5)     ولوو سوئد(خودرو سنگین)

6)     کیاموتورز کره جنوبی

7)     پژو فرانسه

8)     رنو فرانسه

 

سال شمار توليد انواع سواري در ایران خودرو

1346: سواري پيکان در مدلهاي دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان و

1369:سواري پژو 405 در مدلهاي جي ال، جي ال اکس

1374: سواري پژو 405 در دو مدل دنده اي و اتوماتيک 

1374: سواري پژو 205 مدل Gr

1376: سواري پژو Rd

1377: سواري استيشن پژو 405 

1378:پژو پارس 

1379: توليد آزمايشي سمند (پروژهx7

1380:پژو 206

1380: افتتاح خط توليد سمند 

1383:توليد سومين مدل سمند." سمند سرير"

1384:پرده برداري از اولين پژو فرانسوي , ايراني .پژو آريان و توليد آخرين پيکان !

1385: افتتاج خط تولید تندر 90 و موتور ملی

1386: افتتاح خط تولید سمند سورن

1387: طراحی دومین خودرو ملی ايران‌خودرو با نام رانا

1390: رونمایی از خودرو دنا

 

سال شمار توليد انواع سواري در سایپا

۱۳۴۴: تاسیس شرکت به نام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران

۱۳۴۷: بهره برداری و شروع فعالیت با تولید انواع مدل‌های خودرو ژیان (۱۳۵۹-۱۳۴۷)

۱۳۵۴: تغییر نام شرکت به «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» و تبدیل شدن به شرکت سهامی عام

۱۳۵۵: تولید رنو ۵ در مدل‌های سه درب و ۵ درب (۱۳۷۲-۱۳۵۵)

۱۳۶۲: تولید «وانت نیسان» زامیاد

۱۳۷۱: تولید رنو ۲۱

۱۳۷۲: تولید پراید

۱۳۸۰: تولیدزانتیا

۱۳۸۳: تولیدریو

۱۳۸۹: تولید تیبا

۱۳۸۹: تولید محصولات پراید با پلتفرم X۱۰۰(سایپا ۱۴۱،۱۳۲،۱۳۱،۱۱۱)

۱۳۹۱ : تولید سایپا ۱۵۱(کارا)

 

اهمیت صنعت خودرو سازی در جهان

Ø     دومین صنعت جهان از نظر  گردش مالی

Ø     اشتغال بیش از پنح درصدی در این صنعت

Ø     بیشترین حجم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه این صنعت

Ø     یکی از مهم ترین منابع درآمد مالیاتی دولت ها

 

رويکرد اصلي صنعت خودرو ايران طي چهار دوره

دوره حمايت ناتمام

1348 تا 1357

تلاش براي بقاء

1358 تا 1368

فرصت از دست رفته

1369 تا 1372

تولد مجدد صنعت خودرو

1373 به بعد

تاکيد بر استراتژي جايگزيني واردات

1373 تا 1382

تاکيد بر استراتژي توسعه صادرات

1382 به بعد

 

وجود تقاضاي موثر  بالا در بازار خودرو داخلي

Ø     تقاضاي سالانه بيش از يك ميليون دستگاه خودرو

Ø     افزايش سريع تقاضا در آينده ناشي از جوان بودن جمعيت

Ø     ضرورت جايگزيني خودروهاي فرسوده

Ø     پايين بودن سرانه مالكيت خودرو در ايران در قياس با ساير کشورها

 


چشم انداز ده سال آينده صنعت خودرو

نوع سناریو

اشتغال

واردات

صادرات

تولید داخلی خودرو

سناريوي خوشبينانه

۳,۵ ميليون نفر (۱ميليون نفرمستقيم و

۲,۵ ميليون نفرغيرمستقيم)

 

۱۵۰ هزاردستگاه خودر و

۵۰ هزاردستگاه خودرو

افزايش توليد به سقف ۲ ميليون خودرو

سناريوي بدبينانه

۲,۵ ميليون نفر (500 هزارنفرمستقيم ۲ ميليون نفرغيرمستقيم)

 

۲۵۰ هزاردستگاه خودر و

۵۰ هزاردستگاه خودرو

توليد درسطح 1 ميليون خودرو

سناريوي محتمل

۳ ميليون نفر (750هزارنفرمستقيم،

۲ميليون و ۲۵۰ هزارنفرغيرمستقيم)

 

۲۰۰ هزاردستگاه خودر و

۱۵۰ هزاردستگاه خودرو

افزايش توليد به 1 ميليون خودرو


مشکلات و نقاط ضعف صنعت خودرو

Ø     نبود نقشه راه و استراتزی بلند مدت

Ø     وابستگی به واردات مواد اولیه

Ø     وابستگی به دولت

Ø     عدم رعایت شایسته سالاری در عزل و نصب مدیران

Ø     سوء مدیریت مدیران

Ø     حمایت نامحدود و طولانی مدت دولت

Ø     نبود فضای رقابتی در صنعت

Ø     ضعیف بودن بخش تحقیق و توسعه شرکتها

آثار فعال شدن صنعت خودرو

Ø     افزایش تولید ملی

Ø     افزایش رشد اقتصادی

Ø     اشتعال زایی

Ø     فعال شدن دیگر بخش های اقتصادی

Ø     جلوگیری از خروج  ارز

Ø     خودکفایی و استقلال اقتصادی

میزان تولید خودرو ایران و درصد رشد آن

 

2003

1383

2004

1384

2005

1385

2006

1386

2007

1387

2008

1388

2009

1387

2010

1389

2011

1390

2012

1391

تعداد خودرو

582

789

817

904

997

1.051

1.394

1.599

1.648

989

رشد نسبت به سال قبل

 

28.8

35.5

3.6

10.7

10.3

5.4

9.4

14.7

3.1

40-

میانگین رشد جهانی

2.8

6.3

3.1

4.1

5.8

3.7-

10.4-

25.9

3.1

5.3

تعداد خودرو به هزار دستگاه می باشد

سال میلادی از اواسط دی شروع میشه بنابراین فقط دو ماه از سال میلادی خارج از سال شمسی ست به عنوان مثال ده ماه از سال 2013 در سال 92 قرار دارد. به همین شکل تاریخهای میلادی رو به شمسی تبدیل کردم

میزان فروش خودرو در ایران

سال

کل فروش

رتبه جهان

2011

یک میلیون و 630 هزار دستگاه

13

2012

989 هزار و 110 دستگاه

18

فروش خودرو در ایران در سال 2012 نسبت به سال 2011 با کاهش نزدیک به 38.6 درصدی به یک میلیون دستگاه رسید.

منبع: انجمن جهانی خودروسازان

پیش بینی تولید خودرو ایران

سال 2013: 8.1 درصد کاهش تولید نسبت به سال 2012

سال 2014 تا 2017: میانگین رشد سالانه 5.1

 

 

آمار تعداد کل خودروهای تولیدی در صنعت خودروسازی ایران

سواری (از سال 47 تا پایان 9 ماهه سال89 - دستگاه

ردیف

تعداد کل

آمار تولید

خودرو

10,744,539

3615401

خانواده پراید

1

2062611

پیکان

2

1131960

پژو 405

3

489808

پژو پارس

4

670811

آردی و روآ

5

677763

خانواده سمند

6

752014

خانواده 206

7

251476

رنو5،سپند و پی کی

8

123059

ژیان

9

 

وضعیت تولید خودرو در سال 91

نصف شدن تولید خودرو نسبت به سال 90(افت 649 هزار و 402 دستگاهی در مقایسه با سال 90 (47درصد)

تعداد: 733 هزار و 995 دستگاه

ااز 12 مدل خودرو تولید شده ، 10 مدل با افت تولید و تنها مگان و رانا با رشد تیراژ روبه‌رو شده‌اند

 

 

وضعبت صادرات خودرو در سال 91

تعداد: 55 هزار و 231 دستگاه(رشد 127 درصد نسبت به سال 90 )

حجم: 325 میلیون دلار(رشدی 152 درصدی نسبت به سال 90)

سهم 1 درصدی از کل صادرات کشور(3درصد کاهش نسبت به سال 90)

میانگین قیمت خودروها:  پنج هزار و 900 دلار

افزایش 2/38 درصدی نسبت به سال قبل

بیشترین حجم صادرات به عراق (94درصد کل صادرات)

 

برنامه صادرات ایران خودرو در سال 92

میزان صادرات: 50 هزار دستگاه

مقصد صادرات: عراق، روسیه، ترکیه و اوکراین و بازارهای آفریقا


صادرات خودروسازان در نخستین ماه سال ۹۲

کاهش 5/68 درصدی   نسبت به مدت مشابه یعنی فروردین 91

تعداد خودرو صادراتی : 898 خودرو

حجم کل صادرات: هفت میلیون دلار

 

 

وضعبت واردات خودرو در سال 91

تعداد: 44هزار و 341 دستگاه(رشد 3/11 درصدی)

حجم واردات: یک میلیارد و 84 میلیون دلار(رشد 31 درصدی)

میانگین قیمت خودروها: 24 هزار و 441 دلار

 

 

گران‌قیمت‌ترین خودروهای وارداتی به کشور در سال 91

1)   سواری مرسدس بنز S500L  مدل 2012 با قیمت 320 هزار و 604 دلار

2)     پورشه پانامرا توربو رنگ سفید ساخت 2012 مدل 2013 با قیمت 211 هزار و 934 دلار

3)   پورشه 8 سیلندر سفید 2012 پانامرا توربو با با قیمت 210  هزار و 603 دلار

منبع: گمرک جمهوری اسلامی

 

هزینه ایرانی ها برای خرید خودرو : 23 هزار میلیارد تومان در سال 91

منبع انجمن خودروسازان ایران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها