کد خبر: ۱۴۸۵۳۸
زمان انتشار: ۲۲:۵۱     ۲۳ تير ۱۳۹۲
سرهنگ بازنشسته و کارشناس امور نظامی سوریه تاکید کرد که نیروهای ارتش سوریه در استان‌های حمص در مرکز و ریف‌دمشق در جنوب سوریه به پایان نبردها رسیده و نتیجه قطعی این نبردها به سود ارتش سوریه است.

«الیاس ابراهیم»، سرهنگ بازنشسته و کارشناس امور نظامی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق تاکید کرد که اوضاع میدانی منطقه «القابون» در دمشق به پایان خود رسیده تا به این طریق وضعیت خطرناک حاکم بر محور دمشق – حمص نیز پایان یافته و منطقه اطراف این محور منطقه امن اعلام شود که شهروندان سوری بتوانند به راحتی و در امنیت تمام در آن تردد کنند.

الیاس تاکید کرد که عملیات ارتش سوریه در این مناطق با روندی بسیار خوب و عالی تا این لحظه و با قدرت و توانمندی بسیار بالا آتش ارتش سوریه در جریان است و این امر بیانگر آن است که برنامه‌های ارتش با دقت و با سرعت اطراف دمشق و غوطه دمشق در جریان است تا پس از آن نبردها از این مناطق به حلب منتقل شود.

وی همچنین تأکید کرد با پاکسازی منطقه غوطه دمشق که در کنار حمص قرار دارد، موجب می‌شود تا پاکسازی حمص نیز موفقیت آمیز و سریع پیش رود و نبرد نهایی در هر دو منطقه خیلی زود آغاز شود تا پس از آن ارتش وارد مرحله نهایی نبردها در حلب شود.

سرهنگ الیاس در بخش دیگری از این گفتگو درباره راه‌های ارتباط افراد مسلح بعد از نبرد القصیر چنین گفت: هم اکنون تقریبا تمام خطوط امداد و کمک رسانی برای افراد مسلح بسته است و درحال حاضر تنها نقاط بسیار محدودی وجود دارد که گروه‌های مسلح از آن برای نقل و انتقال سلاح و افراد مسلح مورد استفاده قرار می‌گیرند.

****متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است****

فارس: به نظر شما عملیات القابون و برزه با تامین امنیت مسیر دمشق – حمص در ارتباط بوده و دارای بازتاب‌های نظامی در حمص به عنوان گام مقدماتی و اولیه برای اجرای یک اقدام نظامی دیگر به شمار می‌آید؟

الیاس: عملیات نظامی ارتش سوریه در دمشق بسیار مهم و حساس است و بازتاب‌های آن تنها حمص را در برنمی‌گیرد. این درحالی است که باید توجه عملیات ارتش سوریه در دمشق مستقل از عملیات حمص در جریان است.

در واقع هریک از این دو عملیات‌ به طور مستقل و چارچوب جغرافیایی کاملا جدا از یکدیگر در جریان است، اما هر دو آنها یک هدف را دنبال می‌کنند که پایان دادن به بحران در دو استان حمص و ریف دمشق است و صاحبنظران و کارشناسان امر بر این باورند که منطقه جنوب سوریه و نیروهای نظامی موجود در این مناطق برای اجرای نقشه‌های مورد نظر ارتش سوریه کافی و در عین حال لایق و شایسته هستند.

فارس: درباره خطوط نقل و انتقال بین استان‌های سوریه و ویژگی خاص حاکم بر منطقه حمص لطفا توضیح دهید و اینکه ماهیت و نوع عملیات نظامی که در این استان به اجرا گذاشته می‌شود، چیست؟

الیاس: کسانی‌که به خوبی و به طور دقیق به دو منطقه باب هود و الخالدیه آشنا هستند، به خوبی می‌دانند که ساختار این دو منطقه به‌گونه‌ای است که مناطق مسکونی و خانه‌ها در آن از سنگ و همه در کنار یکدیگر بنا شده‌اند، به نحوی که فاصله هر خانه با خانه دیگر و هر منطقه مسکونی به منطقه دیگر تنها چند متر بیشتر فاصله ندارد و کوچه‌ها و خیابان‌ها در آنها پیچ در پیچ است. 

به همین دلیل طی کردن یک نقطه از هریک از این دو منطقه برای دست یافتن به نقطه دیگر و طی کردن یک خیابان برای رسیدن به خیابان دیگر زمان بسیاری صرف و نبرد در چنین مناطقی برای نیروهای پیاده نظام در صورتی‌که از سوی یگان توپخانه و زره پوش حمایت نشوند، بسیار سخت است.

بنابراین اگر عملیات نظامی که ارتش سوریه در این مناطق به اجرا می‌گذارد، آمیزه‌ای از عملیات نیروی پیاده نظام و تانک‌ها باشد، به دلیل بافت حاکم بر این مناطق بسیار سخت است و هر کوچه و خیابان مانع و چالشی بزرگ برسر راه ارتش تشکیل می‌دهد و این موجب می‌شود تنها یک راه پیش روی ارتش باقی بماند و آن استفاده از تک تیر اندازان است که با روحیه و برنامه‌ها و نقشه‌های ارتش سوریه در تعارض است، به همین دلیل ارتش سوریه تصمیم گرفت، عملیاتی که در این منطقه به اجرا می‌گذارد، بر پایه انتخاب دقیق اهداف و نزدیکی آنها به یکدیگر باشد تا با ایجاد فضای لازم زمینه ورود نیروهای زره پوش ارتش را فراهم کند، به همین دلیل است که گفته می‌شود، عملیات نظامی میدانی در این منطقه بسیار سخت است.

فارس: به این ترتیب باید گفت که اگرچه زمان آغاز عملیات نظامی در این منطقه مشخص است، اما زمان پایان آن را نمی‌توان مشخص کرد؟

الیاس: هرچه هست این‌که زمان طولانی برای پایان دادن به نبردها مورد نیاز خواهد بود، چون ساختار و بافت منطقه و اراضی این مناطق بالاجبار زمان عملیات ارتش سوریه در این مناطق را افزایش خواهد داد.

اما هرچه هست آنکه نتیجه نهایی مشخص و به سود ارتش سوریه است که همواره تلاش داشته تا جای ممکن میزان خسارت‌ها و زیان‌های وارده به اهالی این مناطق را کاهش دهد، به ویژه آنکه افراد مسلح در این مناطق از اهالی به عنوان سپر انسانی برای مقابله با پیشروی ارتش سوریه استفاده می‌کنند.

اگرچه در این راه ارتش تلاش کرده منطقه را از اهالی و ساکنان غیر نظامی تخلیه شوند، اما برخی از آنها امکان تخلیه مناطق را نیافتند وهمین موجب شده تا گروه‌های مسلح از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

فارس: پس از نبرد القصیر و همچنین قطع راه دمشق تا حمص، آیا هم اکنون راه‌های امداد و کمک رسانی برای گروه‌های مسلح در این مناطق و به طور مشخص به سمت حمص قطع است؟

الیاس: درباره موقعیت استراتژیک منطقه برای گروه‌های مسلح باید گفت که هم اکنون تقریبا تمام خطوط امداد و کمک رسانی برای افراد مسلح بسته است.

درحال حاضر تنها نقاط بسیار محدودی وجود دارد که گروه‌های مسلح از آن برای نقل و انتقال سلاح و افراد مسلح مورد استفاده قرار می‌گیرند و سلاح‌ها و افراد مسلح نقل و انتقال داده شده از آنها بسیار اندک و محدود است و رساندن و انتقال آنها به محص که در محاصره کامل ارتش سوریه است، بسیار سخت است.

 در این میان تنها تونل‌ها باقی می‌مانند که برخی از عناصر مسلح برای نقل و انتقال تجهیزات نظامی و افراد مسلح از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر از آن استفاده می‌کنند که آن هم آن اندازه نیست که بتواند نیازهای گروه‌های مسلح مستقر در این مناطق را فراهم کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها