کد خبر: ۱۴۸۳۸
زمان انتشار: ۱۳:۴۰     ۰۶ تير ۱۳۹۰
سعید ابوطالب تهیه کننده و کارگردان مستند مسابقه «سرزمین دانایی» درباره این برنامه به خبرنگار تلویزیون برنا گفت: مستند مسابقه ژانر تازه‌ای است که تاکنون تجربه نشده و افراد شرکت‌کننده در «سرزمین دانایی» نیز تعدادی از دانشجویان بالاتر از کارشناسی هستند که همراه چندین هزار نفر دیگر به صورت گروه‌های سه نفره در سایت برنامه ثبت نام کرده و از میان آن‌ها انتخاب شده‌اند.

وی افزود: برای افراد منتخب کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که به آن‌ها در این مسابقه کاوش‌گری کمک می‌کند. در «سرزمین دانایی» افراد در مدت زمان 30 تا 40 ساعت در منطقه ناشناخته‌ای همچون شبه جزیره یا جنگلی که شناختی از آن ندارند، رها می‌شوند و باید در فرصت معینی نقطه پایانی را پیدا کنند که در این میان شرکت کنندگانی بوده‌اند که مسیر را ناتمام کنارگذاشته‌اند.



ابوطالب با اشاره به ابزار اولیه‌ای که در اختیار افراد قرار می‌گیرد، ادامه داد: نقشه نما و میزان محدودی آب و غذا در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود و افراد باید در مدت زمان بعدی آب و غذایشان را با شکار یا ماهیگیری تهیه‌ کرده، با آردی که از پیش به آن‌ها داده شده نان بپزند یا خوراکشان را از میوه‌های درختی منطقه تامین کنند.

کارگردان مستند مسابقه «سرزمین دانایی» با بیان این مطلب که شرکت‌کنندگان به انجام تعدادی فعالیت‌های علمی نیز می‌پردازند، اظهارکرد: وظیفه درست کردن آتش بدون کبریت و فندک، مثلا با روش‌های بقا در محیط و استفاده از سنگ چخماق، تهیه غذا، ساختن جان پناه در شب و تولید الکتریسیته با استفاده از توربین بادی یا آبی به افراد محول می‌شود. همچنین آن‌ها باید لوح‌های راهنمایی که بالای درخت یا در مناطق دیگری استتار شده است را پیدا کرده، خط میخی آن را ترجمه کنند و از اطلاعاتش کمک بگیرند.



وی به مسیرهای صعب العبور اشاره کرد و گفت: افراد باید مسیرهایی را با طناب پشت سر بگذارند یا برای عبور از رودخانه قایق بسازند تا بتوانند گنج را پیدا کنند. ساخت بالن، فلزیاب، صابون و الکل جامد با استفاده از مواد شیمیایی نیز از دیگر بخش‌های مسابقه است. در برخی مسابقات نیز عضوی از گروه همراهشان نیست و دو نفر دیگر با ساخت موشک آبی باید وی را پیدا کنند، پدیده‌های علمی را انجام دهند و با ساخت قایق به مراحل پایانی که آن سوی خلیج یا دریاچه است برسند.

ابوطالب درباره شیوه داوری این مستند مسابقه تصریح کرد: هر گروه یک تصویربردار، صدابردار و فردی به عنوان پشتیبان با بی‌سیم را درکنار خود دارد. همزمان با طی مسیر گزارش صحنه نوشته می‌شود و داوری نیز زمان تدوین تصاویر به انجام می‌رسد.

مستند مسابقه «سرزمین دانایی» پنجشنبه شب‌ها از شبکه تهران به روی آنتن می‌رود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها