کد خبر: ۱۴۸۲۱
زمان انتشار: ۱۲:۴۸     ۰۶ تير ۱۳۹۰
وزير امور خارجه كشورمان زمان رسيدن قدرت نيروگاه اتمي بوشهر به 40 درصد را اواخر مرداد و برگزاري جشن اتصال برق آن به شبكه سراسري را در دهه اول شهريور اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان يكشنبه شب در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما، فرآيند هسته‌اي را روندي آرام توصيف كرد و گفت: اين فرآيند از ابتدا تا توليد برق به 9 ماه تا يك سال زمان نياز دارد.

وي افزود: آخرين مشكلي كه موجب تاخير دو ماهه در فرآيندها شد، مربوط به يكي از پمپ‌هاي نيروگاه بود و اگر چه ما همچنان امكان ادامه كار داشتيم ولي به علت اولويت ايمني بر راه‌اندازي، ترجيح داديم كه قلب رآكتور دوباره باز و سوخت‌ها خارج شود.

صالحي تصريح كرد: سوخت‌ها براي اطمينان از خروج براده‌هاي فلزي شسته و دوباره بارگيري شد.

وزير امور خارجه كشورمان رآكتور اتمي بوشهر را در حال توليد بخار ذكر كرد و گفت: اين رآكتور در اواسط ماه رمضان به 40 درصد قدرت مي‌رسد و در همين ماه به شبكه متصل خواهد شد ولي جشن اين اتصال در اواخر ماه مبارك رمضان (دهه اول شهريور) برگزار مي‌شود.

* سال آينده نشست حقوق‌بشر برگزار شود

وزير امور خارجه كشورمان در اين گفت‌‌وگو، بر شركت فعال در سازمان‌هاي بين‌المللي براي تدوين مقررات حقوقي دربرگيرنده منافع كشورهاي در حال توسعه و محدودكننده كشورهاي سلطه‌جو تأكيد كرد.

به گزارش فارس به نقل از واحد مركزي خبر، صالحي با اشاره به استفاده غرب از مفاهيم زيبايي مانند دموكراسي، حقوق بشر، مبارزه با سلاح‌هاي كشتار جمعي و مبارزه با تروريسم، گفت: اينها كلمه‌هاي حقي است كه از آنها اهداف باطلي دنبال مي‌شود.

وي افزود: بايد دست آنها را رو كنيم و بگوييم كه اگر آنها كلام زيبايي مي‌گويند ولي در طلب باطل هستند، همان گونه كه در پيام مقام معظم رهبري به اجلاس بين‌المللي مبارزه جهاني با تروريسم هم به اعمال منافقانه آنها در انجام دادن اعمال تروريستي از يك طرف و برداشتن پرچم مبارزه با تروريسم از طرف ديگر و حمايت از ديكتاتورها از يك سو و برداشتن پرچم دموكراسي‌خواهي از سوي ديگر اشاره شده بود.

وزير امور خارجه در ادامه گفت:‌ بايد روشنگري كنيم و جا دارد كه سال آينده درباره حقوق بشر همچنين اجلاسي برگزار كنيم و به مسائلي بپردازيم كه از آنها سوء‌استفاده مي‌كنند.

صالحي تروريسم را داراي پيشينه‌اي برابر با تاريخ بشر برشمرد و از حشاشين به عنوان فرقه‌اي كه ترور را با اهداف سياسي انجام مي‌دادند و همچنين از به شهادت رساندن حضرت علي (ع)‌ و امام حسين (ع) به عنوان ديگر ترورهاي با مقصود سياسي ياد كرد.

وي گفت: بيشترين تأكيد ما در اين اجلاس ساختن افكار عمومي و توجه دادن به مفهوم ترور سياسي است و اينكه آن را از دفاع مشروع جدا كنيم.

صالحي اظهار داشت: هدفمان از برگزاري اجلاس اولاً به چالش كشيدن اين ادعاي غربي‌هاست كه خود را مدعي مبارزه با تروريسم مي‌دانند و حضورشان در افغانستان و عراق و كشتار در ليبي را بر همين مبنا توجيه كرده‌اند.

وزير امور خارجه با تأكيد بر لزوم روشنگري جامعه جهاني گفت: بايد جامعه جهاني را آگاه كنيم كه روش ديگري براي نگاه كردن به تحولات امروز جهاني هست و اينكه اجازه ندهيم غربي‌ها از مفاهيم مورد تأييد همگان مانند آزادي و دموكراسي، استفاده نامناسبي كنند.

وي افزود: با تكرار اين كنفرانس‌ها مي‌توان وجدان عمومي را بيدار كرد، از اين رو تصميم گرفته شد تا اجلاس بعدي در بغداد باشد و دبيرخانه دائم هم در تهران براي پيگيري اين امر تشكيل شود.

رئيس دستگاه ديپلماسي دشمني با مسلمانان را به علت تفاوت نگاه و همسو نبودن با منافع غرب، داراي سابقه ديرينه دانست و گفت: اين دشمني گاهي به صورت پنهان و گاهي آشكار بوده است، از جمله اسائه ادب به اسلام در هلند و قرآن‌سوزي در آمريكا نشانه‌هايي از تعصب كور، جهان‌بيني ساختگي و رواج اسلام‌هراسي ازجانب آنهاست با اين اميد كه بتوانند بار ديگر به جهان اسلام ورود پيدا كنند و سلطه خود را به گونه ديگري برقرار نگه دارند.

وي شرق و خاورميانه را منطقه‌اي داراي منابع انرژي، توليدكننده علم و فرهنگ و مهد پيامبران الهي ذكر كرد و افزود: شرق منطقه‌اي بسيار مهم و قلب جهان تلقي مي‌شود و كسي آقاي جهان مي‌شود كه بتواند بر شرق تسلط پيدا كند.

* راه فراري كه براي غرب باز گذاشته شده است

وزير امور خارجه در ادامه گفت: بحث مبارزه با تروريسم از جهت تذكر به دنياست كه غرب و در رأس آن آمريكا و رژيم صهيونيستي واقعاً در پي چه اهدافي هستند نه اينكه دنبال مبارزه با تروريسم باشند و ما فكر مي‌كنيم اين اجلاس مي‌تواند قدمي در راستاي روشنگري و باز كردن دست فريبكارانه آنها در انظار جهاني باشد.

وي با اشاره به استقبال كشورهاي مختلف از اجلاس مبارزه جهاني با تروريسم افزود: پنج رئيس جمهور، يك معاون رئيس جمهور، نخست وزير، حدود 17 وزير، معاونان وزرا و تعدادي مشاوران خاص رؤساي جمهور مرتبط با اين موضوع را پذيرا بوديم كه جمعاً حدود 50 هيئت از كشورهاي مختلف مي‌شد.

وزير امور خارجه اضافه كرد: از آن گذشته، نمايندگان حدود 10 سازمان بين‌المللي و منطقه‌اي مانند سازمان ملل متحد، سازمان كنفرانس اسلامي، اكو، سيكا، اتحاديه آفريقا، نم، فائو و سازمان شانگهاي نيز در اجلاس حضور داشتند.

صالحي اجلاس بين‌المللي مبارزه جهاني با تروريسم را دربرگيرنده 31 سخنراني ارزشمند و جامع درباره روش‌هايي كه براي مبارزه با تروريسم در كشورها به كار برده مي‌شود و نيز سه پيام از مقام معظم رهبري، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي و دبيركل سازمان ملل متحد ذكر كرد و گفت: در بيانيه نهايي كه دوازده بند داشت، بين دفاع مشروع و ايجاد رعب و وحشت براي مقاصد سياسي تمايز قائل شديم و نيز اشغالگري، امري تروريستي تلقي شد.

وي با اشاره به نگاشته شدن كنوانسيون‌هاي مختلف بين‌المللي به گونه‌اي كه راه فرار را براي غربي‌ها باز گذاشته است، افزود: كشورهاي در حال توسعه اين فرصت را نداشتند كه در تدوين مقررات بين‌المللي به گونه‌اي عمل كنند كه ضامن حقوق اين كشورها باشد.

وزير خارجه صالحي گفت: انتظار اين است كه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد و نيز سازمان كنفرانس اسلامي از راه مشاركت در تدوين مقررات حقوقي، كاري كنند كه جلو رفتارهاي دوگانه غربي‌ها گرفته شود، از اين رو بايد در سازمان‌هاي بين‌المللي براي تدوين مقررات حقوقي به صورت فعال شركت كنيم.

* رژيم صهيونيستي نمادي از تروريسم دولتي

وي رژيم صهيونيستي را نمادي از تروريسم دولتي برشمرد و افزود: آنها خيلي راحت اعلام مي‌كنند كه مي‌خواهند فلان شخص را بكشند و بعد وي و خانواده‌اش را هدف ترور قرار مي‌دهند يا در مورد كشتي كمك‌رساني كه عازم غزه بود آنها حمله كردند و تعدادي را كشتند، در حالي كه اگر كسان ديگري اين كار را كرده بودند موضوع شكل ديگري پيدا مي‌كرد.

صالحي حركت‌هاي مردمي منطقه را بي‌ترديد ناشي از حركت‌ مردمي در كشورمان دانست و گفت: تقريباً همه شعارهاي آنها اسلامي است و دنيا شكل جديدي مي‌گيرد به گونه‌اي كه از اين به بعد در منطقه، حكومت‌هاي تحميلي به حكومت‌هاي منبعث از اراده مردم تبديل مي‌شود،‌ هر چه هم غربي‌ها بخواهند مديريت كنند ولي همين غربي‌ها سرانجام بايد به حكومتي تن بدهند كه ناشي از اراده مردم باشد.

وي افزود: وضع آينده در جهت منافع امت اسلامي به پيش مي‌رود و از آنجا كه خاورميانه قلب تپنده دنياست، يقينا اين وضع در ديگر مناطق جهان نيز اثرگذار خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها