کد خبر: ۱۴۷۵۴۹
زمان انتشار: ۱۵:۳۰     ۱۹ تير ۱۳۹۲
رييس فدراسيون شطرنج، دليل از دست رفتن مدال مسلم اين رشته در بازي هاي داخل سالن آسيا را اشتباه مربي تيم ملي عنوان كرد و به نوبه خود بابت اين موضوع از اهالي ورزش و مردم پوزش خواست.
به گزارش ايرنا، ماجراي باخت فني چند روز قبل تيم ملي شطرنج ايران در كره جنوبي پس از آن آغازشد كه اين تيم متشكل ازاحسان قائم مقامي، پوريا دريني، اصغرگلي زاده، آتوساپوركاشيان، ميترا حجازي پور و سارا سادات خادم الشريعه در مسابقات تيمي بازيهاي داخل سالن اسيا پس از آنكه چهار دور بازي كرد، در دور پنجم مقابل ازبكستان قرار گرفت.
دراين مسابقه فهرست چهاربازيكني كه قرار بود مقابل اين تيم بازي كنند،در زمان مقرربه مسوولان برگزاري اعلام نشد و تيم با تركيب احسان قائم مقامي، اصغر گلي زاده، ميترا حجازي پور و سارا سادات خادم الشريعه به ميدان رفت و با نتيجه سه بر يك اين تيم را شكست داد، ولي وقتي تيم ازبكستان نسبت به تركيب ايران اعتراض كرد نتيجه ۴برصفر به نفع ازبك ها تغيير كرد.
براساس قوانين چنانچه تيمي فهرست بازيكنان خود را پيش از آغاز مسابقه به مسوولان برگزاري در زمان مقرر اعلام نكند بايد براساس فهرست اوليه در چيدمان قرار گيرد و فهرست اوليه احسان قائم مقامي، پوريا دريني، آتوسا پوركاشيان و ميترا حجازي پور بود.
محمد جعفر كامبوزيا در گفت وگو با ايرنا در خصوص اتفاق نادري كه براي تيم ملي كشورمان در بازي هاي داخل سالن آسيا به وجود آمد توضيحات كاملي داد.
وي افزود: اين كار برعهده مربي تيم بوده است و حتي من به عنوان رييس فدراسيون شطرنج ايران با وجودي كه در مسابقات حضور داشتم، حق انجام اين كار را نداشتم.
كامبوزيا افزود: مربي خارجي تيم ملي ايران فردي با تجربه و كار بلد است اما مشخص نيست كه چگونه فراموش كرده كه ارنج تغيير يافته ايران را به سر داور مسابقه در زمان مقرر اعلام نكند.
وي با بيان اينكه من در آن مسابقات، عضو هيات ژوري بودم، اظهار داشت: از مربي تيم ملي در اين خصوص سوال كردم و او گفت كه موضوع را به صورت شفاهي به اطلاع سرداور رسانده است.
كامبوزيا اظهارداشت: با توجه به مسووليتي كه داشتم، سرداور مسابقه را خواستم تادراين خصوص توضيح دهد و او به راست يا دروغ مدعي شد كه چيزي در اين خصوص به ياد نمي آورد.
كامبوزيا گفت: در اين شرايط مسوولان مسابقات طبق قوانين ايران را بازنده اعلام كردند حال آنكه ما شانس زيادي براي كسب مدال داشتيم.
وي در ادامه با بيان اينكه بدون شك مربي تيم ملي بايد دراين خصوص پاسخگوباشد،اظهار داشت: از مردم ، خانواده شطرنج و اهالي ورزش به دليل اين اشتباه پوزش مي خواهم.
رييس فدراسيون شطرنج در ادامه در خصوص اظهارات امير باقري استاد بزرگ شطرنج ايران و آخرين مديرفني تيم ملي در باره انحلال اين پست در تيم ملي و تاثير بر آن بر اين اشتباه بزرگ در اسيا، هم سخن گفت.
باقري مدعي شده بودكه حذف پست مديرفني درفدراسيون شطرنج باعث شده كه چنين مشكلي بوجود آيد و اگر فدراسيون فردي در اين جايگاه داشت هيچگاه اين اتفاق رخ نمي داد.
كامبوزيا كه نايب رييس فدراسيون بين المللي شطرنج هم هست، اظهار داشت: در شطرنج عنوان مدير فني يا سرمربي نداريم و در برگه ارنج تيم ها هم تنها نام ورزشكار و مربي قيد مي شود به همين دليل من پس از حضور دوباره در فدراسيون، اين عنوان را كه نادرست وارد شطرنج شده بود، برداشتم.
وي افزود: عنوان مدير فني در رشته هايي چون فوتبال شنيده مي شود چرا كه در اين رشته ها نياز است افرادي هماهنگي هاي لازم را بين كادر فني و مسوولان رده بالاي فدراسيون برقرار كنند.
كامبوزيا در ادامه گفت: البته در هر كشور با توجه به شرايط خاص، قوانين مختلفي وضع مي شود اما در اكثر كشورهاي توسعه يافته و پيشرو در شطرنج تا آنجا كه من مطلع هستم، پست مدير فني نداريم.
وي در ادامه به مشكل مالي فدراسيون هم اشاره كرد و گفت: وقتي از نظر مالي با مشكل مواجه هستيد، ناچاريد كه تعديل نيرو كنيد؛ هر چند كه هيچ فردي علاقه اي به اين كار ندارد.
كامبوزيا گفت:طبيعي است فردي كه ماهي يك باربه فدراسيون سرمي زد و مبلغ ۸۰۰ هزار تومان دريافت مي كرد، پس از بركناري، به منتقد من تبديل شود. من به افرادي كه به واسطه مشكلات مالي فدراسيون مجبوربه قطع همكاري با آنها شديم، حق مي دهم كه به منتقدان سرسخت تبديل شوند.
وي درادامه اظهار داشت: متاسفانه شرايط به گونه اي شده كه براساس سودومنافع خوددر خصوص آدم ها نظر مي دهيم و در بيشتر مواقع جانب حق و حقيقت را نمي گيريم.
وي درادامه گفت: وجود مخالف در شطرنج ايران نشانه اي بر فعاليت اين فدراسيون است چرا كه اگر مااقدامي انجام نمي داديم، ديگركسي نمي توانست به عنوان منتقددرخصوص عملكرد ما اظهار نظر كند.
كامبوزيا افزود: مخالفان دو دسته هستند، عده اي از سر دلسوزي انتقاد مي كنند و آينه عملكرد فدراسيون مي شوند و عده ديگر تنها با هدف تخريب و ضربه زدن، حتي عملكردهاي خوب را هم زير سوال مي برند، در مقابل چنين افرادي كه به ناحق سخن مي گويند نمي توان كاري انجام داد.
وي گفت: با اين وجود هيچگاه با منتقدان خود به صورت قهري برخورد نكرده ام و همواره آماده شنيدن انتقادهاي سازنده هستم و افرادي كه غرض ورزي مي كنند را به خدا مي سپارم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها