کد خبر: ۱۴۷۰۴۸
زمان انتشار: ۰۰:۵۸     ۱۸ تير ۱۳۹۲
محافل اقتصادي و مطبوعاتي فرانسه اميدوارند مبادلات تجاري اين کشور با ايران از سر گرفته شود.
روزنامه لوموند در گزارشي با انتقاد از کاهش مبادلات تجاري پاريس- تهران در اثر فشارهاي آمريکا نوشت: فرانسه که در سال 2000 ميلادي چهارمين شريک تجاري ايران به شمار مي‌رفت، از زمان اجرايي شدن تحريم‌ها به رده پانزدهم سقوط کرد زيرا بسياري از شرکت‌هاي فرانسوي با وجود سوابق قديمي حضور در ايران مجبور به خروج از اين کشور شدند.
لوموند مي‌نويسد: بسياري از منتقدان دولت فرانسه از مقامات کاخ اليزه انتقاد مي‌کنند و معتقدند حتي پاريس در تحريم‌ تهران گوي سبقت را از واشنگتن ربوده است و اين موضوع به زيان اقتصاد فرانسه تمام شده است. از هشت سال پيش تاکنون، صادرات فرانسه به ايران هفتاد درصد افت کرده و از دو ميليارد يورو به هشتصد ميليون يورو رسيده است.
«سباستين رينو» پژوهشگر مؤسسه ملي مطالعات راهبردي فرانسه مي‌گويد:‌«قبل از دوره پنج ساله رياست جمهوري نيکلا سارکوزي، فرانسه نخستين شريک صنعتي و تجاري ايران محسوب مي‌شد. در واقع مي‌توان گفت که اين فرانسه است که بار سنگين تحريم‌هاي ايران را به دوش مي‌کشد.
پيشي گرفتن پاريس از واشنگتن و حتي ساير کشورهاي اروپايي در ماجراي تحريم ايران در حالي است که ساير کشورها، در برابر تحريم‌ها مقاومت کرده و به اين حد از کل منافع اقتصادي خود صرف‌نظر نکردند.
در همين حال رئيس کميسيون مالي سناي فرانسه هفته گذشته با توصيف اينکه تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران براي بخش خودرو‌سازي فرانسه فاجعه‌انگيز است، از دولت اين کشور خواست تا به فوريت از رئيس‌جمهوري آمريکا بخواهد تا بخش صنعت خودروسازي فرانسه را از شمول تحريم‌ها عليه ايران معاف کند.
به گزارش راديو فرانسه «فيليپ ماريني» رئيس کميسيون مالي سناي فرانسه به متن تحريم‌هاي آمريکا اشاره کرد و گفت:‌«صنعت خودروسازي فرانسه با توجه به اهميت مناسباتي که با بخش صنعت خودروسازي ايران دارد، بزرگترين قرباني اين تحريم‌هاست». دهها شرکت فرانسوي فعال در بخش خودروسازي به لحاظ اين تحريم‌ها ضرر مي‌کنند.
وي افزود: تعطيل شدن سايت‌هاي متعلق به فرانسه در کوتاه مدت مي‌تواند نتايج فاجعه‌انگيزي براي صنايع خودروسازي فرانسه در برداشته باشند و اين موضوع، بيکاري گسترده‌اي را در بخش خودروسازي فرانسه به دنبال خواهد داشت.
ماريني، اين موضوع را يک اضطرار ملي دانست و از دولت سوسياليست فرانسه خواست تا بدون فوت وقت در جهت رفع اين تحريم‌ها و يا معاف کردن فوري فرانسه از شمول اين تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران اقدام کند چرا که به عنوان مثال، ايران دومين بازار عمده بين‌المللي براي شرکت ‌PSA فرانسه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها