کد خبر: ۱۴۶۴۳۴
زمان انتشار: ۰۱:۳۷     ۱۶ تير ۱۳۹۲
محمود احمدی نژاد برنامه های اقتصادی خود را بر اساس آنچه اقتصاد اسلامی عدالت محور می خواند اجرا کرد.

به گزارش 598 به نقل از رویداد، ارزیابی همه جانبه عملکرد دولت قطعا نیازمند بررسی ابعاد مختلف فعالیت های دولت است . در این میان عملکرد اقتصاد دولت نقش ویژه ای در کارنامه کلی  فعالیت های آن دارد ، چه اینکه اقتصاد مشخصا با اعداد و ارقام و زندگی روزمره مردم سرو کار داشته باشد و عامه مردم حتی اگر نتوانند به درستی در مورد سیاست های کلان دولت در حوزه های فرهنگی و دیپلماسی قضاوت کنند اما به خوبی قادرند بیان کنند که وضعیت اقتصادی آنها و خانواده هایشان در سالهای اخیر به چه سمت و سویی تغییر مسیر داده است.

محمود احمدی نژاد برنامه های اقتصادی خود را بر اساس آنچه اقتصاد اسلامی و اقتصاد عدالت محور می خواند اجرا کرد . وی با تمرکز بر شعارهای اقتصادی از جمله آوردن پول نفت بر سر سفره مردم و کاهش تورم در کنار افزایش تاریخی و بی سابقه درآمدهای نفتی توجه و انتظار بیشتری از دولت در عرصه اقتصادی در سطح کشور ایجاد کرد.

دولت احمدی نژاد در ابتدای کارطرح بنگاه های زود بازده را به اجرا گذاشت در این طرح بانک های دولتی مجبور شدند در اعطای تسهیلات، اولویت های دولت را در توسعه مناطق در نظر بگیرند.

هدفمند کردن یارانه ها از اهداف مهم تحول اقتصادی یکی دیگر از طرح هایی بود که  دولت مبالغ عظیمی از بودجه کشور را به پرداخت آن اختصاص داد.

از جمله اقدامات دیگر دولت احمدی نژاد انحلال شوراهای مختلف از جمله شورای پول و اعتبار بود. خصوصی سازی بانک ملت و آغاز واگذاری بانک تجارت از طریق بورس از دیگر اقدامات  وی بود.

به طور جامع می توان گفت فعالیتهای هشت ساله دولت احمدی نژاد چنین بوده است:

-سهمیه بندی بنزین :  قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها اجرای سهمیه بندی بنزین و سوخت از جمله اقدامات کلان و زیر ساختی دولت به شمار آورد.

-اجرای قانون هدفمندی یارانه ها:  عظیم ترین طرح تحول اقتصادی کشور محسوب می شود.

-توزیع سهام عدالت : نتایج آن تا پایان دوره هشت ساله به درستی جلوه گر نشد.

-پیشرفت های هسته ای: ایران در دوره  دولت نهم و دهم هسته ای شد و به جرگه ای کشورهای دارای سوخت هسته ای پیوست.

-مسکن مهر: از جمله فعالیت های مهم انجام شده در دولت بود که بسیاری از قشر های کم درآمد و فاقد مسکن از این طرح صاحب مسکن شدند. اما بسیاری از این مسکن­های مهر در پایان دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد به بهره برداری نرسید و ادامه این طرح به دولت بعدی با عنوان طرح های مهر ماندگار انتقال یافت.

-ایجاد طرح مهر ماندگار : دولت با ایجاد طرح مهر ماندگار رسمی در تمرکز بر پروژه های ناتمام به تکمیل آنها تا پایان دولت دهم بپردازد.

-دستیابی به فناوری فضایی: دولت نهم و دهم با تأکید به ایجاد فناوری های پیشرفته فضایی، زیستی و نانو داشته اند و اجرای آن را در دستور کار خود قرار داده اند.

-مقابله با تحریم ها : دولت احمدی نژاد مشکلاتی از جمله فشار بر بازار ارز، نفت و تحریم مبادلات خارجی و ایجاد جنگ روانی وجود داشت است که با اتخاذ راه کارهایی مانند ایجاد صندوق ارزی و کنترل بازار ارز و تغییر نحوه مبادلات بر این مشکلات غلبه نماید.

گرچه به طور کلی با توجه به اینکه در هر دوره دولت ها علاوه بر عملکردها و موفقیت های مثبت و کارآمدی که داشته اند مسلما ضعف هایی نیز دارند که در دولت نهم و دهم نیز وجود دارد، و این ضعف ها به خاطر عملکرد اقتصادی خود دولت نهم و دهم  و نه فقط شرایط بین المللی بلکه به خاطر تحقق نیافتن مصوبات زیادی که در برنامه دولت احمدی نژاد پیش بینی شده بود شد از مهمترین این ضعف ها را می توان بالا رفتن نرخ تورم و افزایش قیمت ها در کشور را نام برد. که این خود باعث شده فاصله طبقاتی بین مردم بیشتر شود. بالا رفتن قیمت ها و تورم بر زندگی اقتصادی، اجتماعی قشر متوسط و ضعیف جامعه فشارزیادی وارد کند.و در واقع کشور دچار بحران اقتصادی شود.

اما  برنامه های دولت فقط به این مسائل ختم نمی شود بلکه یکی از مهمترین ویژگی ها که از ابتدا فعالیت آقای احمدی نژاد در طول دوره ریاست جمهوری به چشم می خورد، مردم داری و مردم باوری وی بوده است. انجام حدود 100 سفر استانی در طول 8 سال  و دیدارهای قبلی به این نحو وجود نداشته است.

گرچه از همان ابتدا این سفرها با انتقادهای شدیدی روبرو شد و منتقدان معتقد بودند که این سفرها علاوه بر اینکه هزینه های هنگفتی را در بر خواهد داشت نیاز به بودجه بسیار زیادی نیز می­باشد. اما این انتقادات تأثیری بر روند سفرهای استانی رئیس جمهور نگذاشت.

امید می رود دولت بعدی بتواند با بهره برداری و به ارمغان رساندن  طرح های مهر ماندگار دولت نهم و دهم را  به سرانجام برساند.

در پایان می توان سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد را این چنین عنوان کرد که اقدامات و طرح های وی به خاطر عدم موفقیت کامل در روند طرح ها و برنامه های پیش بینی شده  و بالا رفتن نرخ تورم در کشور به طور متوسط عمل کرده و در سیاستهای داخلی خود به خصوص در زمینه اقتصاد کشور عملکردی نسبتاّ متوسطی داشته است.  

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها