کد خبر: ۱۴۶۲۸۰
زمان انتشار: ۱۰:۲۹     ۱۵ تير ۱۳۹۲
گزارش شوراي آتلانتيک؛
يک انديشکده آمريکايي خواستار ديپلماسي مردمي با ملت ايران شد اما تاکيد کرد اعمال تحريم‌هاي ضد ايراني مانع از هرگونه ديپلماسي اين‌چنيني است.
کیهان: به گزارش فارين پاليسي شوراي آتلانتيک در گزارشي خواستار پرکردن خلأ روابط سياسي با روابط فرهنگي بين ملت‌ها شده و مي‌نويسد: مبادلات فرهنگي و دانشگاهي بين ايران و آمريکا سرمايه‌گذاري کم‌هزينه با سودآوري بالا خواهد بود و مي‌تواند در آينده زمينه را براي روابط عادي تهران- واشنگتن، فراهم کند.

 همچنين آمريکا مي‌تواند کار گروهي براي بررسي تعاملات دانشگاهي، هنري، ورزشي، علمي و تکنولوژيکي با ايران راه‌اندازي کند. رضا اصلان، از فعالان شوراي روابط خارجي آمريکا مي‌گويد، زماني که دو کشور هيچ کانالي براي روابط ديپلماتيک ندارند، مانند آنچه در روابط ايران و آمريکا به چشم مي‌خورد، «ديپلماسي مردم با مردم» تنها راه پيش رو به شمار مي‌رود.

شوراي آتلانتيک در عين حال افزود: البته اين راه نيز دشواري‌هاي خود را دارد. براي مثال زماني که آمريکا قصد داشت از اين طريق روابط خود را با جماهير شوروي سابق بهبود ببخشد، با موانعي مواجه شد. ديپلماسي فرهنگي روش خوبي است و در گذشته نيز در دوران رياست‌جمهوري محمد خاتمي آزمايش شده و نتايجي نيز به همراه داشته است. اما بايد توجه داشت اکنون ايالات متحده تحريم‌هاي سنگيني را عليه ايران اعمال مي‌کند که به نوبه خود راه تعامل فرهنگي را نيز دشوار مي‌کند.

در اين گزارش با اشاره به اينکه از طريق جلب نظر مردم ايران مي‌توان به تغيير رفتار دولت ايران پرداخت، به تحريم به عنوان يک مانع جدي اشاره شده و آمده است: تا زماني که واشنگتن رويکرد کلي خود در اين باره را تغيير ندهد، مردم ايران نسبت به موضوع تعامل با بدبيني و سوءظن خواهند نگريست. از جمله دولت آمريکا از روز دوشنبه تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران اعمال کرد و مجلس نمايندگان نيز همزمان با روي کارآمدن رئيس‌جمهور جديد، درصدد تشديد فشارها به ايران است.

يادآور مي‌شود مقامات آمريکايي در ادبيات دو سال اخير خود از تعابيري مانند فلج کردن و به زانو درآوردن مردم ايران براي تسليم در برابر توقعات غرب سخن رانده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها