کد خبر: ۱۴۶۱۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۵     ۱۳ تير ۱۳۹۲
رقابت‌هاي جهاني وزنه‌برداري؛ يك طرف مي‌گويد مي‌درخشيم، يك طرف مي‌گويد عمرا
تيم‌ملي وزنه‌برداري ايران در حالي گام به مسابقات قهرماني آسيا در قزاقستان گذاشت که قهرمانان المپيکي خود را به همراه نداشت. وزنه‌برداران سرشناس ايران به خاطر اختلافات شخصي با سرمربي تيم‌ملي (کوروش باقري) و به تبعيت از بهداد سليمي از حضور در تيم‌ملي سرباز زدند و شايد گمان مي کردند ايران در غياب آنها با مشکلات زيادي مواجه خواهد شد اما ملي پوشان ايران با قهرماني در آسيا نشان دادند که قهرمان شدن آسان است اما قهرمان ماندن سخت! آنها اين پيام را دادند، اما در آنطرف ميدان هم المپيكي‌ها پيامي دارند و آنهم اينكه تيم‌ملي وزنه‌برداري ايران اگرچه توانست در رقابت‌هاي آسيايي به قهرماني برسد، اما رکوردهاي به ثبت رسيده در اين رقابت‌ها نشان مي دهد نفرات دعوت شده به تيم‌ملي، با ستاره‌هاي اصلي وزنه‌برداري ايران فاصله بسيار زيادي دارند و در صورت بازنگشتن آنها به اردوي تيم‌ملي براي حضور در رقابت‌هاي جهاني، فدراسيون وزنه‌برداري دست به ريسک بزرگي زده است. در حالي كه كل كل كردن‌هاي دوطرف ادامه دارد حسين رضازاده رئيس فدراسيون وزنه‌برداري معتقد است كه اگر پنج المپيکي به اردوي تيم‌ملي نيايند همانند مسابقات آسيايي، رقابت‌هاي جهاني را هم از دست مي‌دهند.
اين طور كه مشخص است اين 5 المپيكي خواستار تغيير سرمربي تيم‌ملي و جايگزيني شاهين نصيري‌نيا به جاي کوروش باقري هستند که اين کار براي رضازاده عملي نيست چراکه باقري عملکرد موفقي را از لحاظ تيم و رده ارائه کرده است. اما رضازاده خودش هم مي داند كه اگر بخواهد تيمي همچون المپيك لندن داشته باشد بايد زمان بسياري براي آن صرف كند. او مي گويد: «وزنه‌برداري يک رشته رکوردي است و موفقيت در آن زمان‌بر است و بايد اردوهاي تيم‌ملي در اين راستا به خوبي برگزار شود. ما با تيم جديد قهرمان آسيا شديم و در حال حاضر تمرينات با حضور تيم ادامه دارد و سعي داريم آنها را به خوبي آماده کنيم تا براي مسابقات جهاني و حتي المپيک آماده شده و بتوانند به مدال برسند.»
اين درست است كه تيم‌ملي قهرماني آسيا را كسب كرد، اما اگر بخواهيم نقد منصفانه اي داشته باشيم بايد بگوييم نخست آنكه کشورهاي قدرتمند و صاحب نام در وزنه‌برداري آسيا همچون چين، کره شمالي، کره جنوبي و ژاپن با نفرات برتر و قدرتمند خود قدم به ميدان رقابت‌ها نگذاشته بودند و نکته دوم که به منزله زنگ خطري براي تصميم گيرندگان وزنه‌برداري ايران است، اين است که وزنه‌برداراني که جاي ستارگان معترض را گرفته اند، به مراتب با نفرات اصلي فاصله دارند و اگر تيم ايران بخواهد با اين نفرات در رقابت‌هاي جهاني لهستان شرکت کند، شايد نتواند به مانند دوره گذشته بدرخشد.
بهداد سليمي قهرمان المپيك معتقد است اگرچه تيم‌ملي از نظر مدالي در آسيا خوب نتيجه گرفت و تقريبا تمام افراد به مدال دست يافته اند و از لحاظ رکورد در رنکينگ جهاني جايگاه مناسبي را کسب کردند اما در مسابقات جهاني تنها رسول تقيان شانس مدال آوري دارد و بس.
سعيد محمدپور هم معتقد است كه ركوردها نسبت به گذشته پايين است و مي گويد: «انوشيرواني سال قبل با 436 کيلوگرم برنز گرفت و رشيد شريفي امسال با 417 کيلوگرم طلا گرفت و 20 کيلو فاصله بين اين وزن‌ها است و اين نشان دهنده اين است که سطح مسابقات پايين آمده است. به جز رسول تقيان ساير وزنه‌برداران در مسابقات B جهاني هم جايي ندارند. براي مثال سهراب مرادي سال گذشته با 172 کيلوگرم يک ضرب و 216 کيلوگرم دو ضرب توانست طلاي مسابقات را کسب کند اما امسال با 157 کيلوگرم يک ضرب و 200 کيلوگرم دو ضرب وزنه زد و اين نشان دهنده افت وزنه‌برداران ملي پوش است.»
كوروش باقري سرمربي تيم ملي هم معتقد است كه در اين تيم جديد نقاط ضعفي وجود داد. او مي گويد: انکار نمي‌کنم که در برخي اوزان، ملي‌پوشان ما رکوردهايشان به اندازه‌اي نيست که بخواهيم با آن در قهرماني جهان مدال بگيريم و اصلا قرار هم نيست با چنين رکوردهايي راهي قهرماني جهان شويم. در آسيا هم لزومي نداشت که بيشتر از اينها وزنه زده شود. ضعف هم به خصوص در يکي دو وزن داشتيم که آنها هم طبيعي است و از لحاظ رکوردي به شرايطي که مدنظر من هست، در اين اوزان هنوز نرسيده‌ايم، اما يادمان نرود که قرار نيست ما با اين رکوردها به مسابقات جهاني اعزام شويم.
در حالي كه خيلي‌ها معتقدند اين تيم جديد نمي تواند در مسابقات جهاني لهستان بدرخشد اما كوروش باقري وعده مي‌دهد كه «در خصوص جهاني آقايان عجله نداشته باشند و کوروش باقري را قصاص قبل از جنايت نکنند و کمي صبر داشته باشند. شک نداشته باشيد تيم‌ملي وزنه‌برداري ايران در رقابت‌هاي وزنه‌برداري قهرماني جهان از لهستان با دست پر به ايران بازخواهد گشت. شک نکنيد که مدال طلا هم مي‌گيريم و بيشتر از يک نفر هم مدال خواهيم گرفت و در نهايت شک نکنيد که تيم‌ملي ايران جايگاه مناسبي را در اين رقابت‌ها پيدا خواهد کرد.»
جالب است باقري اعتقاد دارد در نهايت بدخواهان وزنه‌برداري ايران اين آرزو را به گور خواهند برد تا بخواهند عدم موفقيت اين تيم و اين گروه را ببينند.
به هر حال مثل هميشه اميدواريم قطار موفقيت وزنه‌برداري ايران همچنان به جلو حرکت کند چراكه خوابيدن در باد غفلت و غرور چيزي جز شکست در پي نخواهد داشت و اگر اين اتفاق براي رضازاده و تيم تحت رهبري اش بيفتد بايد جوابگو باشند چراكه سرمايه‌هاي ملي را رها كردند و نتوانستند مشكل پيش آمده را با كدخدامنشي حل كنند. اميدواريم كه منم منم‌هاي هر دو طرف دعوا در آخر ضرر ملي را در پي نداشته باشد و اين رشته هم متضرر نشود كه اگر اينگونه شود هر دو طرف بايد جوابگوي مردم ايران باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
یاابوالفضل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۲ - ۱۳ تير ۱۳۹۲
۰
۰
هرچی حاج حسین بگه. رده دهمی با این جدیدا شرافت داره بر قهرمانی با قدیمیای مغرور
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها