کد خبر: ۱۴۵۸۸۷
زمان انتشار: ۲۲:۰۰     ۱۲ تير ۱۳۹۲
فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه اعلام کرد در حالیکه نشست ژنو 2 باید یک سال قبل برگزار می‌شد، اما این نشست تا پیش از پاییز آتی برگزار نخواهد شد

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، میخائیل بوگدانف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزیر امور خارجه این کشور روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگاران عنوان داشت: کنفرانس ژنو 2 باید یک سال قبل برگزار می‌شد، اما این نشست تا پیش از پاییز آتی برگزار نخواهد شد.

بوگدانف خاطرنشان کرد که تعیین زمان برگزاری نشست ژنو 2 در بسیاری از امور بستگی به مخالفان دارد.

وی با بیان اینکه آمادگی مخالفان مساله بسیار مهمی در خصوص برگزاری نشست ژنو 2 به شمار می‌آید، اعلام کرد: عدم آمادگی مخالفان مانع اصلی تعیین زمان برگزاری این نشست است.

بوگدانف عنوان داشت: زمان برگزاری نشست مهمترین مساله نیست، مساله نخست مشارکت مخالفان سوری در این نشست است.

همچنین یک دیپلمات اعلام کرد که نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل تماس تلفنی گرفت و مدعی شد که اقدامات خشونت‌آمیز نظام سوریه به منزله جنایت جنگی و کشتار جمعی است که نمی‌توان در مقابل آن سکوت کرده و باید عاملان آن را محاکمه کرد.

وی مدعی شد: تصمیم‌های شورای اتحادیه عرب در خصوص سوریه بر این مساله تاکید دارد که جنایت‌ها و اقدامات خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان در سوریه در چارچوب قوانین کیفری بین‌المللی قرار می‌گیرد و باید عاملان آن محاکمه شوند.

نبیل العربی و بان کی مون همچنین در خصوص اوضاع ناآرام سوریه به ویژه استان حمص بحث و مذاکره کرده و نتایج تماس‌ها جهت برگزاری نشست ژنو 2 را مورد بررسی قرار دادند.

از سوی دیگر، مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که بان کی مون از طرف‌های درگیر در سوریه خواست راه‌ها را مقابل 2500 غیرنظامی در حمص باز کنند تا این افراد بتوانند از این شهر خارج شده و کمک‌ دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: بان کی مون با نگرانی بسیار درگیری‌های سوریه به ویژه حمص را دنبال می‌کند.

نسیرکی تصریح کرد: بان کی مون تمام وظایف افراد مبارز در سوریه را به آنها یادآوری و تاکید کرده است که عاملان جنایت‌ها محاکمه خواهند شد.

بان کی مون خواهان پایان درگیری‌های مسلحانه شد و تاکید کرد که راه حل سیاسی تنها راه برای برون رفت از درگیری‌های سوریه به شمار می‌آید.

دبیرکل سازمان ملل نگرانی خود را نسبت به تهدیدهای گروه‌های مسلح برای تحت کنترل درآوردن دو روستای شیعه‌نشین در استان حلب اظهار کرد.

از سوی دیگر، عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در سخنرانی خود در همایش بین‌المللی در دانشگاه کمبریج در انگلیس اعلام کرد: بر اساس سیاست کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) باید به حاکمیت کشورهای همسایه در منطقه احترام گذاشته شود و در امور داخلی آنها مداخله نشود.

الزیانی خاطرنشان کرد: کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) از آغاز بحران سوریه یک موضع شفاف را همگام با اصول خود اتخاذ کردند و از نظام سوریه خواستند خشونت را کنار بگذارد و بر اساس حکمت و گفت‌وگو با مردم خود تعامل داشته باشد.

وی عنوان داشت: کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) از نظام سوریه خواستند کشتارهای خود را متوقف ساخته و دست به اصلاحات گسترده‌ای بزند که آرمان‌های مردم سوریه را برآورده ساخته و تمام بندهای طرح عربی شورای اتحادیه عرب را در سال 2011 اجرایی کند.

الزیانی گفت: شورای همکاری خلیج (فارس) از اقدامی حمایت می‌کند که به مخالفان سوری این امکان را بدهد تا به صورت کارآمدتری از خود دفاع کنند.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه الجزایری الخبر در خصوص خطر گروه‌های مسلح در سوریه علیه ثبات منطقه گفت: روسیه نسبت به افزایش هماهنگی میان گروه‌های مختلف حامی القاعده در سوریه نگران است، گروه‌هایی که می‌کوشند تمام تلاش برای بازگردانی صلح در سوریه را ناکام بگذارند و تنش‌های طایفه‌ای و دینی را به ویژه میان اهل تسنن و تشیع راه بیندازند.

از سوی دیگر، ائتلاف ملی مخالفان سوریه در روزهای چهارم و پنجم ماه جاری میلادی یعنی فردا (پنجشنبه) و جمعه جاری نشستی را در استانبول برگزار می‌کند تا به بررسی چندین مساله مهم در خصوص حمایت از مخالفان این کشور بپردازد.

مطبوعات ترکیه به نقل از منابعی در ائتلاف ملی مخالفان سوریه گزارش دادند که در این نشست دو روزه چندین مساله از جمله انتخاب رئیس جدید ائتلاف ملی مخالفان مورد بررسی قرار می‌گیرد و شرکت کنندگان در این نشست تصمیم خود را در خصوص مشارکت نشست ژنو 2 اتخاذ خواهند کرد.

مطبوعات ترکیه‌ای در ادامه اعلام کردند که نمایندگانی از ارتش آزاد سوریه در این نشست‌ها حضور به عمل خواهند آورد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها