کد خبر: ۱۴۵۵۶۰
زمان انتشار: ۱۰:۰۷     ۱۲ تير ۱۳۹۲
یکی از رهبران بلند پایه حزب دموکرات کردستان عراق فاش کرد که کردها قصد دارند مسعود بارزانی را برای به دست گرفتن سمت ریاست جمهوری عراق، معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، یکی از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد که این حزب قصد دارد مسعود بارزانی،‌ رئیس منطقه کردستان عراق را برای سمت ریاست جمهوری عراق نامزد کند.

وی دلیل این کار را احتمال تغییر قانون اساسی منطقه کردستان عراق و تشریفاتی شدن پست ریاست این منطقه دانست.

این منبع ادامه داد: در هر حال بارزانی نمی‌تواند بدون داشتن اختیارات مطلق حکومت کند. لذا به خوبی می‌داند که با تغییر قانون اساسی منطقه کردستان عراق و تغییر نظام سیاسی از نظام ریاستی به نظام پارلمانی، رئیس منطقه کردستان از همه اختیاراتش محروم می‌شود، به همین دلیل بارزانی نمی‌خواهد تحت فرمان پارلمان بوده و اختیاراتش را از دست دهد.

این مسئول اقلیم کردستان عراق افزود: بارزانی سمت تشریفاتی ریاست منطقه کردستان را در مرحله آینده به یک شورای ملی تحویل خواهد داد چرا که این سمت یک منصب درجه 2 به حساب آمده واهمیتی برای وی ندارد لذا بارزانی برای به دست گرفتن سکان ریاست جمهوری عراق، نامزد خواهد شد.

پارلمان منطقه کردستان عراق اخیرا پس از روزها کشمکش سیاسی، مدت ریاست بارزانی بر این منطقه را دو سال دیگر تمدید کرد. دوره ریاست بارزانی به پایان رسیده است و بر اساس قانون وی نمی‌توانست برای یک دوره دیگر این پست را در اختیار داشته باشد.

پارلمان قصد دارد نظام حاکم در این منطقه را از ریاستی مطلق خارج کند و اختیارات رئیس منطقه را به نخست وزیری که پارلمان وی را انتخاب کرده بسپارد و به این ترتیب پست ریاست اقلیم کردستان به یک سمت تشریفاتی تبدیل خواهد شد.

پیشتر شایعاتی مبنی بر اینکه کردهای عراق قصد دارند بارزانی را به جای جلال طالبانی، رئیس جمهوری کنونی عراق معرفی کنند، در فضای رسانه‌ای عراق پخش شده بود اما بارزانی این شایعات را تکذیب کرد.

جلال طالبانی که رهبر، حزب اتحادیه میهنی کردستان، یکی از دو حزب اصلی کردهای عراق است، به دلیل سکته مغزی هم اکنون در بیمارستان بستری است و کردها در صدد هستند تا فرد دیگری را به جای وی برای به دست گرفتن ریاست جمهوری عراق معرفی کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها