کد خبر: ۱۴۵۰۴۶
زمان انتشار: ۲۰:۱۰     ۱۰ تير ۱۳۹۲
بدنبال تصویب لایحه تعطیلی پایگاه ماناس در سال 2014 از سوی پارلمان قرقیزستان، آمریکا تلاش جدیدی برای حفظ پایگاه نظامی خود در فرودگاه ماناس را آغاز کرده است.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در دوشنبه، سامانه خبری بخش قرقیزی رادیو «سوابادا» در مطلبی امروز آورده است،  آمریکا با توجه به روابط حسنه قرقیزستان طی بیش از 10 سال گذشته و همکاری گسترده «بیشکک» در زمینه اجرای طرح مبارزه با تروریسم در افغانستان امیدوار ادامه حضور نظامی در ماناس است.

این منبع با استناد به اطلاعیه سفارت آمریکا در قرقیزستان تصریح کرده که همکاری دوجانبه و منطقه‌ای «واشنگتن» و «بیشکک» در بخش امنیتی ادامه خواهد یافت.

بنا به گفته این منبع با این حال، در مدت 20 سال مناسبات دوستانه و دو جانبه آمریکا و قرقیزستان، روابط بطور طبیعی فراتر از دامنه همکاری‌ها در مسائل مربوط به امنیت منطقه‌ای است و آمریکا به شریک با اعتماد قرقیزستان در امر اجرای طرح‌های دولت در زمینه آموزش و پرورش، بهداشت، توسعه اقتصادی و بهبود ساختار و زیربنای حکومت تبدیل شده و همزمان کمک‌هایی چشم‌گیری‌ را در جهت بهبود زندگی مردم قرقیز در سراسر کشور کرده‌ است.

در اطلاعیه تاکید شده که حمایت قرقیزستان از طرح ایجاد پایگاه نظامی در فرودگاه «ماناس» و از این طریق اجرای طرح امنیتی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برای ارائه کمک های نظامی و نظامی فنی به افغانستان تنها طرح امن و پایدار برای ماموریت این مرکز حمل‌ونقل بین‌المللی است.

در اطلاعیه سفارت آمریکا همچنین آمده است: شرایط توافقنامه میان ایالات متحده و جمهوری قرقیزستان در رابطه با مرکز ترانزیت و توافقنامه همکاری برای استفاده مشترک از بخشی از فرودگاه «ماناس» در جولای 2014 به پایان می‌رسد.

به گفته این منبع دیپلماتیک، صرف نظر از این که پایان این توافق‌نامه 27 جولای سال 2014 اعلام شده است اما «الماسبیک آتامبایف» رئیس جمهوری قرقیزستان بارها گفته که او شرایط قرارداد فعلی را تا زمان لازم حفظ می‌کند و در مورد آینده مرکز حمل و نقل پس از جولای 2014 دولت قرقیزستان مستقیم تصمیم می‌گیرد.

در اطلاعیه همچنین اشاره شده است که تصمیم دولت قرقیزستان باید بر اساس محاسبات خود این کشور و با توجه به منافع ملی قرقیزها، از جمله تمایل برای کمک به ثبات افغانستان و تاثیر اقتصادی ادامه کار مرکز حمل و نقل در اقتصاد ملی باید اتخاذ شود.

اطاعیه سفارت آمریکا در حالی منتشر می‌شود که پس از تصویب لایحه تعطیلی پایگاه ماناس در سال 2014، رئیس جمهور قرقیزستان نیز با امضا این سند، لزوم ترک نظامیان آمریکایی از پایگاه هوایی ماناس را تایید کرد.

پایگاه هوایی ایالات متحده در ماناس قرقیزستان که در زمان « باقی‌اف» رئیس جمهور سابق این کشور به مرکز حمل و نقل، تغییر نام یافت در دسامبر سال 2001 ایجاد شد.

این مرکز یکی از مراکز عمده تدارکاتی برای حمل و نقل کالا و انتقال نیروهای ائتلاف ضد تروریستی در افغانستان محسوب می‌شود.

مقامات قرقیزستان بر این باورند که توافق‌نامه استقرار نیروهای آمریکایی در کشور که در اواسط سال 2014 منقضی می‌شود، دیگر نیازی به تمدید ندارد، زیرا آمریکا تصمیم گرفته که تا سال 2014 نیروهای خود را از افغانستان خارج و مسائل امنیتی را بر عهده نهادهای انتظامی این کشور قرار دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها