کد خبر: ۱۴۴۷۵۲
زمان انتشار: ۰۹:۳۴     ۱۰ تير ۱۳۹۲
خاطره روز ۰۹ مرداد سال ۱۳۶۷

598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی: دکتر روحانی آمد و راجع به طرح ادغام نیروهای زمینی ارتش و سپاه مذاکره کردیم؛ وحدت نظر داشتیم. بنا شد بیشتر بحث شود. آقای محسن رضایی اطلاع داد که دشمن در غرب، تقریبا همه جا به مرزها برگشته است. اجازه عملیات انهدامی خواست که موافقت نکردم. آقای [حسین] پروین [رئیس ستاد ] لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع)، تلفنی گفت نیروهای اعزامی اکثراً پشتیبانی هستند که لشکر نیاز ندارد و نیروی رزمی مورد نیاز است. عصر هم در منزل مطالعه می کردم.
خبر رسید که عراق در منطقه شیلر برای گرفتن ارتفاعات مرزی ، تک کرده که رفع شده است. برای جواب دادن با یک عملیات انهدامی مشورت کردیم که نتیجه عدم اقدام بود.
[آقای محمدی ری شهری] وزیر اطلاعات خواست که سپاه، اطلاعات بدست آمده در سرکوب منافقین در باختران را در اختیار وزارت قرار دهند. مهدی و یاسر مشغول تدارک سفر به جبهه اند و اجازه تردد در منطقه برای مهدی خواستند که بتواند به محورها سر بزند و از نیازها و اوضاع نیروها مطلع شود و یاسر به عنوان رزمنده به لشکر ملحق شود.
شب، محسن گروه طراح و سازنده موشک سجیل را آورد. جمع کوچکی در حد دیپلم و بعضی لیسانس هستند و موشک یکصد و سی کیلومتری زمین به زمین با بدنه فایبرگلاس و سوخت جامد ساخته اند که از دیگران که گروه علمی با امکانات زیاد دارند، ساده تر و ارزان تر است . قرار شد تشویق و حمایت شوند. عفت و بچه ها به مهمانی رفته بودند و من تنها شام خوردم. آقای [سیروس] ناصری از وزارت خارجه اطلاع داد که گویا روز پنجشنبه بنا است . آتش بس اعلان شود. عراق هنوز بر مذاکره مستقیم با ایران قبل از هر چیز اصرار دارد ۱.

۱- رادیو بی بی سی اعلام کرد کشورهای غربی از فرصت استفاده کرده و مسئله ای را پیش کشیده اند که در پنج سال گذشته در سطح بین المللی، دردسر بزرگی بوجود آورده و این مسئله سرنوشت گروگان های غربی است که در لبنان در اسارت به سر می برند. پرز دوکوئیار، دبیرکل سازمان ملل متحد، نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد، نماینده آلمان و چندین نفر از مقامات آمریکا، درگیر این مسئله بوده اند . جان بولاک، گزارشگر روزنامه ایندیپندنت در گفتاری دلایل امیدواری این مقامات در مورد آزادی گروگا ن ها را بررسی کرده است و می گوید: «عل ی اکبرولایتی، وزیر خارجه ایران اظهار می دارد که مسئله گروگان های غربی مسئله ای است نه برای ایران، بلکه برای لبنان، اما می افزاید که ایران منتهای کوشش خود را برای آزادی آنها انجام خواهد داد و امیدوار است که همه افراد بیگناهی که در هر جای جهان به عنوان گروگان در اسارت به سر می‌برند، به زودی آزاد شوند.»
منبع متن روز شمار : کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۷ « پایان دفاع، آغاز بازسازی » – دفتر نشر معارف انقلاب

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها