کد خبر: ۱۴۴۴۶۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۲     ۰۹ تير ۱۳۹۲
چه می شود که سایت سازمان تبلیغات اسلامی قبح شکنی را در دستور کار خود قرار می دهد؟
به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سالها پیش بود که احمدی نژاد در اظهار نظری اعلام کرد که زن ها می توانند در ورزشگاه های فوتبال حضور پیدا کنند و این صحبت باعث موضع گیری های تند مراجع شد. بیشترین دلایل عدم جواز مراجع به دلیل قبح شکنی و از بین رفتن حیا در جامعه بود.

وقتی استارت ورزش حرفه ای بانوان زده شد، یکی از شرایط اصلی برای این کار عدم حضور مردان در سالنهای ورزشی بانوان و پوشش کامل زنان در مکان های ورزشی بود؛ هر چند این نیز با مخالفت های برخی از مراجع مواجه بود اما این امر صورت گرفت و کم کم ورزش های قهرمانی در بخش بانوان قوت گرفت.

ورزشکاران زن در محیط های امن و به دور از چشم نامحرم به ورزش حرفه ای اقدام می کردند و سلامت رفتار در این موضوع حفظ می شد اما عیان کردن تصاویر ورزشی بانوان از سوی رسانه سازمان تبلیغات اسلامی که نیمی از مخاطبین آن را مردان تشکیل می دهند سوالات و ابهامات فراوانی را به همراه داشته است.

سال گذشته حجه السلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از اجرایی نشدن سند عفاف و حجاب توسط دولت انتقاد می کرد اما به نظر می رسد خبرگزاری "مهر" که خبرگزاری رسمی سازمان تبلیغات اسلامی است؛ روندی مغایر سخنان رئیس سازمان تبلیغات در خصوص حجاب پیش گرفته است.

سرویس عکس خبرگزاری "مهر" یکی از ویژگی های بارز این خبرگزاری است به نحوی که حتی شبکه های فارسی زبان مخالف نظام جمهوری اسلامی هم به دفعات عکس ها و گزارش های تصویری این خبرگزاری را پوشش می دهند.

اما با نگاه به تصاویر منتشر شده در قالب گزارش های تصویری این خبرگزاری، تصاویری در ضدیت با اصل وظیفه ذاتی یک خبرگزاری منتسب به سازمان بزرگ تبلیغات اسلامی دیده می شود.

یکی از مباحث مهم در علوم ارتباطات اجتماعی و روانشناسی اجتماعی شکل گیری و عادی سازی مسائل در ضمیر ناخودآگاه افراد است. به نمایش گذاشتن این تصاویر برای عموم باعث می شود این نوع پوشش زنانه در ضمیر ناخودآگاه افراد تثبیت شود و اگر زنانی در جامعه با وضعیت نامناسب پوشش دیده شوند؛ مردم با بی توجه و با کنار گذاشتن امربه معروف و نهی از منکر از کنار آن عبور کنند.

قطعا منتشر کردن تصاویر ورزشی بانوان چند مسئله اساسی را در جامعه بوجود خواهد آورد. اول آنکه چهارچوب های حیای و عفت اجتماعی را می درد و دیگر ورزشکاران زن کشور امنیت اجتماعی را نخواهند داشت. از سوی دیگر عادی سازی این تصاویر برای جامعه باعث می شود که دیگر نتوان مشکلات به حق وضعیت حجاب و عفاف را بیان کنیم و بی حجابی در جامعه را تئوریزه می کند. امر به معروف و نهی از منکر نیز در جامعه فراموش خواهد شد چرا که سازمانی که متولی این امر است در خلاف جهت آن رفتار می کند.

آقای خاموشی که پیش از این گفته بود ساخت و ساز به شکل غربی و تردد بی‌مورد زنان در خیابان‌ها باعث شده تا حدود زیادی فرهنگ عفاف و حجاب ما دچار آسیب شود گفته بود:« برخی تصور می‌کنند شمار زنان محجبه کم است در حالیکه تردد شهری زنان محجبه کمتر است نه تعداد آن‌ها.»

پیش از این نیز انتقادات زیادی به موضوع عکس های منتشره از سوی این خبرگزاری منتشر شده است اما این رسانه در مشی خود نسبت به انتشار این تصاویر تغییری نداده است.

 

البته و متاسفانه این رویه از سوی برخی دیگر از خبرگزاری ها تکرار می شود اما هیچ یک از آنها عنوان خبرگزاری سازمان تبلیغات اسلامی را ندارند و از این جهت عملکرد این خبرگزاری مهم تر می نماید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها