کد خبر: ۱۴۴۴۵
زمان انتشار: ۱۴:۲۰     ۳۰ خرداد ۱۳۹۰

گروه فرهنگي رجانيوز - رضا زاده‎محمدي: شنیده‎ها از دبیران خبر صدا و سیما حاکی است مديران عالي صداوسيما طي جلسه ای از سردبیران رسانه خواسته اند كه انتقاد از دولت را گسترش دهند. ظاهرا این اجازه مرتبط با اتفاقات اخیر در دولت است. تحلیل خوشبینانه می تواند آن باشد که صداوسيما خواسته است بر سیاست بنیادی خود یعنی نقد سازنده –حال که فضا فراهم است- بيشتر پای بفشارد. تحلیل بدبینانه که بر اساس قرائن به واقعیت نزدیک است آن است که این یک حرکت تاکتیکی است برای کسب وجهه و منتقدنمایی و مستقل نمایی یا حتی حرکتی است سیاسی برای تضعیف دولت در راستای بعضی اهداف سیاسی.

اینکه باید از دولت انتقاد کرد و رسانه ملی باید در این امر پیشتاز باشد از مسلمات است. انتقاد سازنده و حتی سوزنده در جهت مصالح مردم و کشور وظیفه رسانه است اما بازیهای تاکتیکی و سیاسی با بحث انتقاد و شل کن و سفت کن‎های برهه ای این هدف را تامین نمی کند.

چندی پیش هم در سالن همایش‎های صدا و سیما جلسه ای با حضور آقای فروزنده معاونت منابع انسانی رئیس جمهور و معاونان اداری مالی نهادها و ارگانهای دولتی برگزار شده بود. اواخر جلسه مهندس ضرغامی حاضر شد و ضمن قطع روند کاری جلسه به سخنرانی مبسوطي پرداخت. قسمتی از سخنرانی ایشان مربوط می شد به برنامه‎های انتقادی صدا و سیما. چکیده حرفها این بود: صدا و سیما بنایش انتقاد نیست، اما اگر هیچ انتقادی هم نکند مردم بی اعتماد می شوند. اما شاهد دیگر انتقاد ناپذیری شخص آقای ضرغامی است. با کوچکترين انتقادی مجری حزب اللهی را محروم کردن، نشان نمی دهد که ایشان طرفدار اصولی باز شدن فضای نقد و انتقاد است.

اینگونه نوسان‎ها كه روزی سیاست سانسور و روز دیگر سیاست انتقاد؛ جایگاه صدا و سیما را تنزل می دهد؛ بگونه‎ای که رئیس آن در فلان جلسه نامرتبط اداری بیاید توضیح بدهد که هدف ما انتقاد از شما نیست و نرنجید. در عین حال اگر در پس این سیاست جدید، هدفی سیاسی وجود داشته باشد حتی می تواند اقدامی در جهت لطمه زدن به دولت تلقی شود. مگر انحراف دولت و گروه انحرافی چیزی جز مجموعه ای از بازیها، باندبازی‎ها و سیاسی کاری‎ها و حرکات تاکتیکی است؟ مگر «انحراف» فقط اعتقاد به اسلام ایرانی است؟ وقتی یامین پور را بیرون کنند و شب تحویل سال، فرزاد حسنی را نمایش دهند، این هم اختصاصی کردن رسانه است. هر گونه استفاده از یک نهاد عمومی در جهت اهداف سخیف سیاسی یا شخصی انحراف است؛ چه رئيس دفتر باشد چه رئيس رسانه ملي.

در مجموع نمی توان به رویکرد جدید رئیس صدا و سیما نگاهی خوشبینانه داشت. هم از نظر هدف و هم از نظر زمان و هم از نظر رسالت انتقادی صدا و سیما، اين رويكرد مورد سوال و خدشه است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها