کد خبر: ۱۴۴۲۴۰
زمان انتشار: ۱۴:۱۴     ۰۸ تير ۱۳۹۲
پس از گذشت بيش از دو هفته از انتخاب حسن روحاني به رياست جمهوري آينده ايران، اظهار نظرها در باره اين انتخابات و پيش بيني ها درباره عملكرد او و نيز كاهش بهاي ارز و طلا، مهمترين محورهاي رسانه هاي بيگانه درباره ايران در هفته گذشته بود.
به گزارش 598 به نقل از ایرنا، بيشتر محورهايي كه رسانه هاي عمدتا دولتي بيگانه در هفته بين يكم تا هفتم تيرماه درباره ايران پي گرفتند، بدين شرح است:

* روسيه اعلام كرده كه گروه ۱+۵، اندكي پس از تحليف حسن روحاني رييس جمهور منتخب ايران، پيشنهاد برگزاري نشست ديگر اين گروه با ايران را مطرح خواهد كرد.

* از قول يك اقتصاددان و استاد دانشگاه: روحاني قصد ادامه برنامه هاي پوپوليستي را ندارد و با سياست‌هاي اصلاح ‌طلبانه اقتصادي خود به فكر تغيير است.

* از قول فردي به عنوان تحليلگر مسائل سياسي: حسن روحاني رئيس جمهوري منتخب ايران پس از پيروزي در انتخابات تأكيد كرد كه آماده شفاف سازي در پرونده هسته‌اي ايران و ارتقاي سطح مذاكرات با كشورهاي ۱+۵ است و بنابراين برخي از كشورهاي جهان و منطقه درباره انتخاب او ابراز خوشبيني مي كنند.

* يك كارشناس و استاد اقتصاد در فرانسه: كتاب امنيت ملي و نظام اقتصادي ايران، نوشته حسن روحاني رييس جمهوري منتخب ايران، كتابي بنيادي است و همه كساني كه به اقتصاد و ژئوپليتيك و ژئواكونومي ايران علاقه دارند، بايد آن را بخوانند.

* از قول همين شخص: مبارزه با تورم مهمترين چالش اقتصادي دولت حسن روحاني خواهد بود و به همين دليل مردم شخصيت هايي را كه او براي اداره اقتصاد ايران به مجلس معرفي مي كند، دقيقا زير نظر خواهند داشت.

* از زبان استاد روابط بين الملل در دانشگاههاي تهران: خواست اكثريت مردم ايران با انتخاب روحاني، اين بوده كه براي خروج از تنگناها، بن‌بست‌ها، نابساماني‌ها و برخي نارضايي‌ها بايد خط مشي جديدي در جهت منافع مردم ايران در پيش گرفته شود.

* از قول يك استاد علوم سياسي مقيم خارج: روحاني بايد نگراني‌هاي آمريكا و اروپا را درباره برنامه هسته اي ايران رفع كند و دستيابي به اين هدف نياز به مذاكره مستقيم بين ايران و آمريكا دارد و مذاكرات براي نتيجه بخش بودن بايد محرمانه باشد.

* از قول يك استاد علوم سياسي ديگر در آمريكا: هر دو طرف (۵ + ۱ و ايران)‌ آماده اند مذاكرات را هر چه زودتر آغاز كنند و ببينند روحاني به قول هايي كه داده مي‌تواند عمل كند.

* برخي از كارشناسان اقتصادي در ايران كاهش قيمت ارز را ناشي از فزوني گرفتن قابل توجه عرضه ارز و كاهش تقاضا مي دانند. وجود يك چشم انداز مثبت در زمينه سياست خارجي جمهوري اسلامي و امكان سبك شدن تحريم هاي جهاني عليه ايران، بسياري را واداشته كه ارزهاي ذخيره خود را پيش از آنكه بهاي آن به مقدار زيادي كاهش يابد به فروش برسانند.

* از قول يك عضو شوراي پول و اعتبار ايران: در چند روز گذشته تقاضاي واسطه‌گري و دلالي در زمينه ارز كاهش يافته كه علت اصلي اين اتفاق پيش‌بيني عدم تحقق سود مورد انتظار در اين بازارها است. در كوتاه مدت روند كاهشي قيمت‌ها وجود دارد اما در بلندمدت به عوامل متعددي بستگي دارد.
* از قول فردي به عنوان كارشناس اقتصادي - سياسي (مقيم خارج): افزايش۱۰درصدي ارزش ريال در مقابل دلار به عامل رواني پيروزي مردم در انتخابات ايران بستگي دارد.

* از قول كارشناس اقتصادي و استاد دانشگاه: با انتخابات اميدواركننده اخير، نرخ ارز پايين آمده است ولي چون در داده هاي بنيادي اقتصادي و فضاي بين المللي كشور تغييري اتفاق نيفتاده، دوباره وضع به قبل برمي گردد و تنها مبالغ كلاني پول جابجا مي شود.

* نزديك به دوماه ديگر تا مراسم تحليف و تشكيل دولت جديد در ايران باقي مانده و گمانه زني ها درباره وزير فرهنگ و ارشاد آينده ادامه دارد و هواداران روحاني از كساني چون علي مطهري تا حجت الاسلام زم را نام مي برند.

* به باور برخي از كارشناسان امور كارگري شايد بتوان اميدوار بود كه دولت آينده برخورد مثبتي در قبال فعاليت ها و تشكل هاي كارگري داشته باشند.

* يك اقتصاددان: افزايش شمار خودروها و بازي بازار و قيمت ها، به عنوان عوامل اصلي در كنار پديده هاي مقطعي و موقت بر بالا رفتن ميزان مصرف بنزين در كشور تاثيرگذار هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها