کد خبر: ۱۴۳۲۶۳
زمان انتشار: ۱۹:۵۷     ۰۴ تير ۱۳۹۲
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تأکید کرد علیرغم محروم‌ کردن برخی بانک‌های ایران از استفاده از سامانه بین بانکی «سوئیفت»، همچنان پول ایران در بخش بین‌المللی در جریان است.

به گزارش 598، خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، آمریکا و اروپا نتوانستند از ابزاری که در مالکیت آنها است و آن سامانه «سوئیفت» است برای وارد کردن ضربه مهلک به برنامه هسته‌ای ایران استفاده کنند.

اتحادیه اروپا، 14 بانک از 30 بانک ایران را متهم به فعالیت غیرقانونی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران کردند و در لیست سیاه قرار داد و آمریکا نیز این 14 بانک با 6 بانک دیگر ایران را به دلیل حمایت در برنامه هسته‌ای ایران در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

سامانه سوئیفت 14 بانک ایرانی که در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار گرفته بودند، قطع شدند و این در حالی است که دیگر بانک‌های ایران که در لیست سیاه آمریکا و اروپا قرار داشتند، به صورت آزادانه با این سامانه مالی جهانی کار می‌کنند.

سوئیفت یک نهاد بلژیکی متعلق به بانک های بزرگ بین المللی است که زیر نظر بانک مرکزی اتحادیه اروپا، خزانه داری آمریکا و بانک‌های مرکزی چند قدرت اقتصادی دیگر کار می‌کند و تقریباً تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.

سوئیفت سال گذشته میلادی اعلام کرد که آمادگی دارد تا همزمان با عملی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، بانک‌های ایرانی تحت تحریم را از دسترسی به خدمات خود محروم کند.

روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود اینگونه نوشت در اروپا، سوئیفت 14 بانک ایرانی تحت تحریم را از دسترسی به خدمات خود محروم کرد اما تأثیر این نوع تحریم کند بود زیرا بسیاری از بانک‌های ایرانی از شبکه سوئیفت بهره می‌برند و به دیگر بانک‌های محروم از دسترسی به سامانه سوئیفت کمک می‌کردند تا به سامانه مالی بین‌المللی از طریق خدمات سازگار وارد شوند.

آمریکا و کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در صدد دستیابی به سلاح‌های هسته ای است و ایران همواره این اتهامات را رد می‌کند و تأکید دارد که برنامه هسته‌ای کاملاً‌صلح آمیز دارد و گزارش‌های آژانس هیچ گونه شواهدی از انحراف هسته‌ای ایران نشان نمی‌دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها