به گزارش 598 به نقل از فارس، سینمای ایران در طول
چهار سال اخیر با سیاست مدیران فرهنگی، که در ابتدای ورود به این عرصه
افزایش تولید را یکی از سیاستهای فرهنگی خود دانستند. دچار آسیب های جدی
شد. سینما با حجم زیادی از فیلمهایی مواجه شد که در صف اکران باقی
ماندهاند. در این شرایط تعدادی از تهیهکنندگان از سالهای گذشته فیلمهای
اکران نشده دارند و بیش از 130 فیلم پشت خط اکران باقی مانده است و
نمیدانند باید با سرمایه مسکوت مانده خود چه کنند.وضعیت اکران فیلم ها به
دلیل نبودن سالنهای کافی به شدت برای تهیهکنندگان آزار دهنده است.
شرایط سخت در سینما
سینمای ایران روزهای سختی را سپری
میکند هزینه تولید به مراتب بالا رفته است، تهیهکننده با مشکلات فراوان
برای ساخت فیلم دست و پنجه نرم میکند و فیلم را در شرایط سخت به سرانجام
می رساند. اما تهیه کننده با گذراندن تمام سختیهای تولید باید بتواند
فیلمش را اکران کند. اکران فیلم از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا
تهیهکننده را تشویق به سرمایه گذاری مجدد در عرصه فیلمسازی میکند و ازسوی
دیگر تهیه کننده و فیلمساز خود را در بوته آزمایش قرار می دهند و منتقدان و
کارشناسان اثر را به نقد می نشینند.
باشرایطی که در بالا ذکر آن رفت،
«گذشته» فیلم جدید اصغر فرهادی با سرمایهگذار شرکت خارجی ساخته شد و از
همان زمان که اعلام شد فیلم در بخش اصلی جشنواره کن مورد رقابت قرار
میگیرد، زمزمههای پخش فیلم در ایران نیز آغاز شد. دفتر پخش از همان ابتدا
به گونهای عمل کرد که در رسانههای مختلف سرتیتر اخبار به فیلم «گذشته»
اختصاص داشت به گونهای که این فیلم بتواند همه توجهها را به خود جلب کند و
در نهایت آنگونه که مد نظر دارد بدون هیچ مشکلی در شرایطی که اکثر فیلمها
پشت صف اکران باقی مانده است اکرانی بدون دردسر و در تابستان بهترین فصل
سال را به خود اختصاص دهد. در شرایطی فیلم خارجی در ایران اکران شده است که
اکثر تهیه کنندگان با اکران فیلم خارجی با توجه به کمبود سالن مخالف
هستند.
پیش از نمایش فیلم «گذشته» نیز شورای
صنفی نمایش موقعیتی را فراهم کرد که فیلمهای اکران نوروز (با توجه به
پتانسیل فروش و جذب مخاطب) از اکران برداشته شد تا شرایط برای حضور فیلم
«گذشته» آماده شود. حمایت رسانه ها نیز به گونه ای برنامه ریزی شد که فیلم
«گذشته» بتواند موفق عمل کند. رئیس شورای صنفی نمایش هم همگام با ایجاد
شرایط مناسب برای اکران فیلم در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: به
عقیده من موقعیت خوبی برای سینمای ایران ایجاد میشود که فیلمی که سازنده
آن ایرانی است بتواند امکان نمایش همزمان در ایران و جهان را داشته باشد.
تجربه بسیار خوبی است که فیلمی ایرانی و خارجی همزمان در دنیا نمایش داده
شود
فیلم «گذشته» که با سرمایه خارجی ساخته
شده است،در شرایط سخت و طاقت فرسای سینما و در حالی که فیلمهای ایرانی
اکران شده فروش مناسبی ندارد بدون هیچ مشکلی در سرگروه سینمایی آفریقا قرار
گرفت. فیلم پروانه مالکیت نداشت اما با این شرایط تمام تلاشها انجام گرفت
تا با آزاد نگاهداشتن یک هفتهای سرگروه افریقا مشکل پروانه حل و فیلم
اکران شود و در برنامه هفت هم آیتمی ویژه را به خود اختصاص دهد.
اکرانهای طلایی و لابی های موجود
با پایانیافتن جشنواره فیلم فجر کار
تهیهکنندهها آغاز میشود اکثر آنها تلاش میکنند تا برای فیلمهای موفقی
که تهیه کردهاند و آن فیلمها نظر مخاطب خاص و عام را جلب کردهاند اجازه
اکران در نوروز و عیدفطر که بهترین اکرانهای سینمای ایران به شمار می آید
را بگیرند. اما این شرایط برای فیلم هایی که می توانند موفق عمل کنند
یکسان فراهم نمیشود. دلایل آن را باید در کجا جست و جو کرد؟ عدهای
معتقدند اکران با حضور دفاتر پخش و ظرفیت مناسب فیلم به درستی در اختیار
صاحبان آثار قرار میگیرد اما عدهای دیگر بر مافیای اکران تاکید دارند. پس
از اکران نوروز فیلمهای سینمایی «هیس دخترها فریاد نمیزنند» و «دهلیز»
دو فیلمی است که اکران عید فطر آنها قطعی شد اما فیلم «دربند» که یکی از
فیلمهای موفق در جشنواره فیلم فجر بود نتوانست این اکران را از آن خود
نماید.
رقابت میان «دهلیز» و «دربند»
فیلم سینمایی «دهلیز» اولین ساخته بلند
سینمایی شعیبی توانست نظر مخاطب را به سوی خود جلب کند . این فیلم به تهیه
کنندگی محمود رضوی موفق شد دو جایزه بهترین بازیگری و بهترین فیلم را در
جشنواره فیلم فجر از آن خود کند و سرگروه سینما آزادی در اکران عید فطر
شود . بسیاری معتقدند اکران فیلم «دهلیز» در شرایطی رخ داده است که فیلم
مربوط به محمود رضوی و نزدیکان دکتر قالیباف است از سوی دیگر سینما آزادی
توسط حوزه هنری اداره میشود اما این بار گویا سینما آزادی مستقیما با
توصیه شهرداری به فیلم «دهلیز» اختصاص یافته است.
اما این در شرایطی است که فیلم «دربند» برای اکران عید فطر مطرح بود اما موفق به اکران عید فطر نشد.
فیلم «دربند» سه جایزه بهترین
کارگردانی، بهترین مدیر فیلمبرداری و بهترین بازیگر نقش اول زن را به خود
اختصاص داد این فیلم مورد توجه منتقدان و کارشناسان قرار گرفت و توانست
موفق عمل کند فیلمی که معضلی اجتماعی را با ظرافت و دقت بدون آن که مخاطب
را دچار تنش و نگرانی نماید، مطرح میکند اما به نظر میرسد در حالحاضر
مافیای اکران اجازه اکران به موقع و عید فطر را به فیلم نداده و یا عامل
دیگری موجب این اتفاق شدهاست و این فیلم اکران دوم عید فطر سینما آزادی (3
مهر) را از آن خود کردهاست.
به هر روی اگرچه حمایت دولت در تولید
مشخص و معمول است اما این حامی هیچ گاه نتوانسته در حوزه اکران موفق عمل
کند و اکران مناسب برای فیلمهایی که حمایت کرده است را دریافت کند .نمونه و
سند این مدعا هم «دربند» است که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته
شد اما نتوانست با توجه به امتیازات متعدد، اکران خوب عید فطر را از آن خود
کند .اگرچه عده ای معتقدند مافیای اکران اجازه ورود به دفاتر پخش و حمایت
دولت را نمیدهد اما این اعتقاد هنوز به اثبات نرسیده است.