کد خبر: ۱۴۲۹۲۰
زمان انتشار: ۱۸:۱۴     ۰۳ تير ۱۳۹۲
یک کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد که هدف ناآرامی‌ها در صیدا در جنوب لبنان فشار بر مقاومت برای خروج از تحولات سوریه است.

هادی محمدی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس با اشاره به تحولات جاری در «صیدا»ی لبنان گفت: آنچه که در صیدا ادامه دارد در راستای مجموعه اقداماتی است که در مناطق مختلف از جمله طرابلس روی داده بود.

هادی محمدی افزود: شیخ الاسیر از چهره‌ها و ابزارهای اجرایی این برنامه است، وی دارای سابقه مشکوکی است و در زمان اشغال جنوب لبنان به عنوان خبرچین برای نیروهای صهیونیست عمل می‌کرد.

وی افزود: ماموریت وی این است که از طریق پول‌های خارجی و با همکاری جریان‌های سلفی در لبنان و سوریه فضاسازی جدیدی علیه مقاومت، شخص سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و شیعیان لبنان ایجاد کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد که تحریک مذهبی جوانان سنی لبنان وظیفه الاسیر است تا از این طریق ظرفیتی برای فشار بر مقاومت ایجاد شود.

وی با اشاره به ارتباط این ناآرامی‌ها با حوادث طرابلس تاکید کرد که شرایط در طرابلس متاثر از طرح انتقال نیروها جبهه‌النصره به سوریه است.

هادی با اعلام اینکه "نیروهای ارتش آزاد به طرابلس فرار کرده‌اند" گفت: این نیروها می‌کوشند تا در فرصتی به داخل سوریه باز گردند.

وی گفت: در این شرایط و همزمان با بسته بودن یک ماهه مرز لبنان و سوریه، تروریست‌ها تلاش دارند تا اهرم فشاری ایجاد کنند که این مسئله با ایجاد فتنه مذهبی‌، حمله به علوی‌های طرابلس دنبال می‌شد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه تحرکات شیخ الاسیر در داخل اردوگاه‌های فلسطینی در صیدا و بیروت گسترش یافته، ابراز داشت که نگاه تاکتیکی طراحان این اقدامات تقابل با مقاومت و در ادامه تحولات طرابلس است.

وی تصریح کرد که در نگاه راهبردی حامیان تحرکات الاسیر بر این مسئله معطوف است که از فروپاشی نظامی مخالفان در سوریه جلوگیری شود.

هادی محمدی افزود: غرب تلاش دارد از طریق سناریوهای مختلف شرایط منطقه‌ای را برای ادامه سیاست‌های صهیونیستی حفظ کند و یکی از این شیوه‌ها تبدیل منازعات سیاسی به اختلافات مذهبی است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در سناریوی دامن زدن به جنگ مذهبی نیاز به هزینه ندارند، گفت: این سیاست با ابزار جریان‌های سلفی و القاعده‌ای فعال در منطقه به اجرا در می‌آید، قطر و عربستان هم لوکوموتیو این عملیات هستند.

این کارشناس با بیان اینکه دو کشور عربستان و قطر هدایت‌کننده جریان‌های تکفیری هستند و با رسانه‌های خود فضای اختلافات را به تضاد مذهبی مبدل می‌کنند، افزود: گروه‌های سلفی از کشورهای مختلف به سوریه آورده شده‌اند.

هادی محمدی درباره اینکه چرا حزب الله در جنگ سوریه وارد شده نیز گفت: با آشکار شدن ماهیت آمریکایی و صهیونیستی بحران سوریه، حزب‌الله به شکل محدودی وارد مناطقی شد که امکان اثرگذاری بر توان مقاومت داشت که شهرک القصیر در مرز با لبنان از آن جمله بود.

وی تاکید کرد که این حضور تاثیر راهبردی داشت و شرایط را به ضرر تروریست‌ها تغییر داد و در واقع حوادث لبنان به دنبال این است که حزب‌الله از تحولات سوریه خارج شود.

هادی محمدی افزود: تشدید دشواری‌ها برای حزب‌الله در همین راستا است، اگر حلب سقوط کند در واقع کل پروژه سوریه شکست خواهد خورد، تمام توان حامیان تروریست‌ها به این متمرکز شده تا جلوی این شکست گرفته شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها