کد خبر: ۱۴۰۹۱۹
زمان انتشار: ۱۱:۱۲     ۲۶ خرداد ۱۳۹۲
مهاجم اسبق استقلال که زماني رکورددار گلزني در ليگ برتر بود، از مديران آبي ناراضي است و مي گويد تنها دلبستگي اش هواداران اين تيم هستند.

رضا عنايتي که به تازگي به صباي قم پيوسته بعد از پشت سر گذاشتن فصل تقريبا کابوس‌وار در مس کرمان انگيزه‌ي بالايي براي بازگشت به اوج دارد. بازيکن 37 ساله‌اي که در استقلال به مقام آقاي گلي ليگ رسيد صحبت‌هاي تندي را عليه اين باشگاه به زبان آورد. او درباره تيم ملي هم معتقد است اگر ايران به جام جهاني صعود کند شوک بزرگي به فوتبال وارد مي‌شود تا ديگر از دست متلک‌هاي مردم خلاص شود. گفت‌وگوي کامل ايسنا با رضا عنايتي را در ادامه مي‌خوانيد:

* ابتدا در مورد شرايطتان در صبا بگوييد.

وضعيت کاملا خوب است. اميدوارم سال خوبي که قبلا در صبا داشتم را دوباره تکرار کنم. واقعا باانگيزه‌ام و ان‌شاءالله که مهره مثمرثمري براي تيم باشم.

* انگيزه اصلي آمدنتان به صبا چه بود، دوباره مي‌خواهيد آقاي گلي را تکرار کنيد؟

تمام تلاشم را مي‌کنم تا دوباره به اين عنوان برسم. من هميشه در دوران بازيگري‌ام هدف داشتم و اگر خدا بخواهد با کمک هم‌تيمي‌هايم مي‌خواهم آقاي گلي را تکرار کنم. ما هم‌چنين امسال بايد سهميه آسيايي را کسب کنيم. البته يک سري بازيکن جوان به تيم آمده‌اند و اميدوارم هرچه سريع‌تر بازيکناني که مدنظر سرمربي تيم است را بگيرند تا يک مقدار بار تجربه‌ي تيم بالا برود و راحت‌تر کار کنيم.

* مهره‌هاي خوب زيادي هم از دست داديد.

تقريبا 6-5 مهره اصلي صبا متاسفانه به تيم‌هاي ديگر رفتند. البته سرمربي تيم بازيکناني را مدنظر دارد که اميدوارم هرچه سريع‌تر جذبشان کند تا با تيم هماهنگ شوند. وقت زيادي هم نمانده و بار تجربه‌ي تيم کمي پايين است. بازيکناني که من در تيم ديدم خيلي جوانند و ما احتياج به تجربه داريم. تلفيقي از تجربه و انگيزه‌ي جواني مي‌تواند مثل دو سال پيش در صبا نتيجه دهد.

* هدف‌گذاري تيمتان براي فصل پيش رو چه خواهد بود؟

اگر بتوانيم پنج تيم اول باشيم موفق بوده‌ايم اما ابتدا بايد ببينيم شرايط تيم چطور است و چه مهره‌هايي جذب مي‌کنند تا بتوانيم هدفمان را اعلام کنيم. الان نمي‌توان چيز خاصي گفت.

* هواداران استقلال امسال منتظر بودند طلسم بشکند و به تيمشان ملحق شويد.

متاسفانه نمي‌دانم مسوولان استقلال با احساسات هواداران بازي مي‌کنند يا فکر مي‌کنند من شخصيت ندارم. برايشان متاسفم، واقعا نمي‌دانم چه فکري در موردم مي‌کنند اما هميشه ديده‌اند که من هيچ جا به زور نرفته‌ام. هواداران سه فصل است که سر کارند. مسوولان استقلال در تعطيلات نيم‌فصل و دقيقا زماني که قرارداد دارم با من صحبت مي‌کنند ولي اول فصل، خبري از آنها نمي‌شود و دنبال مهره‌هايي مي‌روند که نمي‌دانم چه فکري در موردشان مي‌کنند و اين چرخه باز هم تکرار مي‌شود و آنها در نيم‌فصل دنبالم مي‌آيند. اين سر کار گذاشتن هواداران است. نمي‌دانم از چه چيز رضا عنايتي مي‌ترسند. من عاشق استقلالم و هيچ وقت برايش حاشيه درست نکرده‌ام. حتي زماني که با مديريت باشگاه مشکل داشتم راحت در نيم‌فصل از تيم جدا شدم، به خاطر اين‌که استقلال را دوست داشتم و نمي‌خواستم ضربه بخورد. اما الان فيلم آقايان قديمي شده و کارشان بسيار زشت و بد است.

* چه مي‌شد که در فصل‌هاي قبل با وجود مذاکرات بسيار به توافق نمي‌رسيديد؟

زماني که در صبا بودم اکيپ 10 نفره براي بردنم به استقلال بسيج شده بودند اما وقتي فصل تمام شد اتفاق ديگري افتاد. زماني که در مس کرمان هم بودم از هفته‌ي پنجم زمين و زمان را به هم دوختند، بالا و پايين و همه را بسيج کردند اما الان اول فصل شده و خبري نيست.

* فصل پيش که در مس بوديد مذاکره استقلالي‌ها روي تمرکزت هم تاثير گذاشت؟

روحيه من که با اين چيزها به هم نمي‌خورد. انسان بايد جايي برود که عزت و احترامش را نگه دارند. وقتي آقايان در استقلال گير مي‌کنند مي‌گويند اوه اوه همه درها بسته است برويم عنايتي را بياوريم. اما در اول فصل دستشان بازتر مي‌شود و بازيکنان زيادي آزادند، آن موقع عنايتي را فراموش مي‌کنند. اما مطمئن باشيد امسال باز هم در نيم‌فصل به سراغم مي‌آيند. بازي با احساسات هواداران اصلا کار درستي نيست.

* اما استقلال امسال وضعيت مناسبي ندارد و حتي بازيکنان فعلي‌اش هم نمي‌دانند مي‌مانند يا نه.

ربطي ندارد. استقلال با پنج بازيکن قرارداد بسته است. بالاخره آقايان زنگ زده‌اند و صحبت کرده‌اند. اما الحمدالله هيچ صحبتي با من نکرده‌اند و امسال مي‌خواهم تمام تمرکزم را روي صبا بگذارم.

* پس با اين حساب امسال هم دلتان با استقلال است.

من دلم با هواداران استقلال است. اسم تيم برايم مهم نيست. هواداران هميشه به من لطف داشته‌اند و من دست همه‌شان را مي‌بوسم. هرجا که من را مي‌بينند، در کوچه، خيابان، بازار و استاديوم آن‌قدر به من لطف دارند که دلم براي آنها مي‌سوزد.

* پيش‌بيني‌تان از وضعيت فعلي استقلال چيست، آيا مي‌تواند با مشکلات فعلي به هدفش در جام باشگاه‌هاي آسيا برسد؟

وقتي تيمي مثل استقلال به اين شکل مشکل مالي دارد طبيعتا نمي‌تواند به مقامي برسد. من هرجا مي‌خوانم مي‌بينم که بازيکنان قديمي تيم مصاحبه کرده‌اند و مي‌گويند به هيچ وجه در استقلال نمي‌مانيم. الان تنها سه، چهار بازيکن پول گرفته‌اند و بيشترشان از باشگاه طلبکارند. پول در فوتبال حرفه‌اي حرف اول را مي‌زند. اميدوارم مشکلات مالي استقلال حل شود تا از اين وضعيت بيرون بيايد؛ چون تنها نماينده‌ي ما در جام باشگاه‌هاي آسيا است و اميدوارم قهرمان شود اما اگر با اين وضعيت قهرمان شود ظلم است؛ چون واقعا تيمي که خرج نمي‌کند قهرماني‌اش ظلم به فوتبال است. تيم‌هاي ديگري در آسيا ميلياردها تومان يا حتي دلار خرج مي‌کنند تا به جايگاهي برسند. اما قهرماني استقلال با اين شرايط ظلم به فوتبال است. اين از ليگ حرفه‌اي‌مان و اين هم از تيم‌داري‌مان. تيم‌هاي ليگ برتري زمين اختصاصي ندارند تا تمرين کنند. من متوجه نمي‌شوم که ليگ حرفه‌اي در ايران يعني چه. بايد امکانات اوليه براي باشگاه‌ها فراهم شود و يک استاديوم و سه زمين تمرين وجود داشته باشد. اين در حالي است که ما با يک پيامک از شرق به غرب و از غرب به شرق مي‌رويم. شما وضعيت زمين تمرين صبا را نگاه کنيد، من اين‌جا مي‌ترسم راه بروم چه برسد به اين‌که فوتبال بازي کنم. ليگ ما 2 درصد هم حرفه‌اي نيست. وقتي زيرساخت‌ها درست نباشد اين مي‌شود که استقلال در آن گرفتار شده است.

* پيش از آمدنتان به صبا با ويسي به توافق رسيديد اما چه شد که به استقلال خوزستان نرفتيد؟

من 7-6 روز پيش و زماني که هنوز تمرين‌هاي صبا شروع نشده بود با ويسي صحبت کردم اما متاسفانه شرايط خانوادگي‌ام طوري بود که نمي‌توانستم به شهرستان بروم. حتي من براي تمديد قرارداد با مس کرمان هم صحبت کردم اما باز هم به همان دليل بايد در تهران مي‌ماندم. به همين خاطر از آقاي ويسي عذرخواهي کردم.

* سرمربي صبا پرسپوليسي اصل است، مشکلي با اين موضوع نداريد؟

حاج آقا مايلي‌کهن يکي از مربياني است که من به او اعتقاد اخلاقي کامل دارم. او هيچ وقت نمي‌خواهد بحث پرسپوليس يا استقلال را مطرح کند وتنها به فکر موفقيت تيمش است. مطمئنا با اين جديتي که از مايلي‌کهن مي‌بينم صبا موفق خواهد شد.

* بازوبند کاپيتاني را در صبا خواهيد بست؟

اصلا به هيچ وجه در هيچ تيمي کاپيتان نبودم و خوشم هم نمي‌آيد بازوبند ببندم؛ چون در شرايط فعلي حرف‌هاي زيادي درباره‌ام مي‌زنند. بازوبند که داشته باشم فکر مي‌کنند شرايطم فرق کرده و بيشتر حرف مي‌زنند. بنابراين کاپيتان اول تيم آقاي کاشي است.

* اگر خود کاشي بازوبند را به شما بدهد چه؟

خودش اخلاقم را مي‌داند و من دو ساال پيش هم اين‌جا بودم و ما با هم کار کرده‌ايم. در مس کرمان هم مي‌دانستم به خودم اجازه نمي‌دهم بازوبند را ببندم. به هر حال من اين‌طوري راحت‌تر حرف مي‌زنم. وقتي مسووليتي به من مي‌سپارند شرايط فرق مي‌کند. من در جريان بازي از لحاظ کلامي خيلي صحبت مي‌کنم. شايد اگر بازوبند داشته باشم هم‌تيمي‌هايم فکر مي‌کنند به اين خاطر است که زياد حرف مي‌زنم اما بدون بازوبند ارتباط‌ها راحت‌تر برقرار مي‌شود.

* در پايان در مورد تيم ملي هم صحبت کنيد، ايران يک بازي بسيار حساس مقابل کره جنوبي دارد و در صورت کسب يک مساوي هم به احتمال زياد به جام جهاني صعود مي‌کند.

ما در دو بازي آخر تيم ملي متفاوتي بوديم. بازيکنان همه هم‌قسم شده بودند. از طرفي هم نمي‌شد از لحاظ تاکتيکي کاري براي اين تيم کرد و فقط به بازيکنان روحيه دادند تا انگيزه‌شان بالا برود. اکنون نيز با توجه به صحبت‌هاي سرمربي کره که معلوم نشد در چه بعدي و چه دليلي داشت انگيزه‌ي بازيکنان بيشتر شده است.

* به اعتقاد بسياري، صحبت‌هاي آقاي "چوي" با هدف ايجاد جنگ رواني است.

در جنگ رواني دو بحث داريم؛ يکي اين‌که طرف با روان فوتباليست ما بازي کند و ما نقاط مثبت کار را نبينيم و با عجله بخواهيم خودمان را ثابت کنيم که در اين مواقع همه چيز خراب مي‌شود. اما در بعد ديگر مي‌توانيم با خونسردي تمام در زمين جواب آنها را بدهيم. البته کي‌روش پيش از بازي جواب محکمي به کره‌اي‌ها داد که اميدوارم باعث نشود تمرکز بازيکنان در زمين کاهش يابد. خودمان بگويم جشن گرفتن در کره واقعا حال مي‌دهد! ما مي‌توانيم با يک مساوي يا حتي برد خوب جشن صعود بگيريم. بازيکنان توانايي‌اش را دارند و ثابت کرده‌اند هميشه در شرايط سخت به معناي واقعي ايراني بوده‌اند.

* خودتان با کره بازي کرده‌ايد، آيا شرايط فعلي اين تيم با چهار سال پيش تفاوت دارد؟

من در جام ملت‌هاي آسيا دو بار روبه‌روي کره بازي کردم اما الان کل تيمشان عوض شده است. کره‌اي‌ها چهار سال پيش دست به يک کار وحشتناک زدند و با نگه داشتن تمام اعضاي فدراسيون و تيمشان براي مقدماتي جام جهاني برنامه‌ريزي کردند. حتي ديديد که جام ملت‌هاي آسيا را هم راحت از دست دادند و تمام تيمشان را روي 22-21 سال بستند و الان با آمادگي کامل به جام جهاني رفته‌اند. آنها براي آينده برنامه داشتند. مثل ما نبودند که يک کارشناس بگويد تيم ملي نبايد باتجربه باشد، ديگري بگويد بايد جوان‌گرايي کنيم. به اعتقادم وقتي زيرساخت و برنامه نداشته باشيم هرکسي يک حرف مي‌زند. ترکيب تجربه و نيروي جواني بازده بيشتري دارد اما در ايران فقط حرف و حرف. کارشناسي يک سال صحبت مي‌ کند و آخرش هم نمي‌فهمي چه گفت؛ چون ديدگاهش را بدون فکر و تحليل مطرح مي‌کند.

* پيش‌بيني‌تان از نتيجه بازي ايران و کره چيست؟

نمي‌دانم بازي چند چند مي‌شود اما حتما بايد ببريم. صعود به جام جهاني شوک بزرگي به فوتبال ما خواهد بود. ديگر خسته شده‌ايم از بس که در خيابان متلک خورديم. مدام به ما مي‌گويند پول مفت مي‌گيريد. البته حق دارند. تيم ملي ما چند سالي است که نتيجه نگرفته و ما هم مقابل مردم تنها سرمان را پايين مي‌اندازيم و اين متلک‌ها را تحمل مي‌کنيم. اما اميدوارم تيم ملي به جام جهاني صعود کند و ما ديگر شاهد صندلي‌هاي خالي استاديوم‌ها نباشيم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها