کد خبر: ۱۴۰۷۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۲۳ خرداد ۱۳۹۰

اعلام خبر محكوميت قعطي مديرعامل سابق شركت دخانيات ايران به اتهام تصرف غيرقانوني در اموال و وجوه دولتي بار ديگر اين سوال را در اذهان مطرح كرد كه در شركت دخانيات ايران چه مي‌گذرد؟

ايسنا: شركت دخانيات ايران با سابقه‌اي 73 ساله عملا هميشه بازار محصولات دخاني كشور و به ويژه سيگار را در اختيار داشته است. علاوه بر توليد، كنترل واردات سيگار به كشور نيز بر عهده‌ي شركت دخانيات بوده و با توجه به ارزش چند ميليارد دلاري بازار جهاني سيگار، موقعيت شركت دخانيات ايران از جهات مختلف ويژه شده است.

حميدرضا كاتوزيان - نائب رئيس سابق كميسون صنايع و معادن مجلس، زماني گفته بود كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد از 34 يا 35 نفري كه از زمان تاسيس تا به امروز مديريت شركت دخانيات را بر عهده گرفته‌اند، حداقل 27 نفرشان راهي زندان شده‌اند كه اين آمار عجيب نشان‌دهنده اين است كه اين صنعت پتانسيل بالايي براي ايجاد انگيزه در مديران به‌ويژه مديران ارشد براي ورود به مباحث حاشيه‌اي اقتصادي دارد.

همين گفته‌ي كاتوزيان نشان مي‌دهد كه شركت دخانيات ايران همواره‌ي پتانسيل ايجاد جنجال و حاشيه‌ را در مقايسه با ديگر شركتهاي اقتصادي داشته است.

اما يكي از سوالاتي كه همواره در ذهن مردم مطرح بوده، اين است كه درآمد شركت دخانيات ايران صرف چه اموري مي‌شود؟ در واقع پول حاصل از سيگارهاي وارداتي و توليد داخل به جيب چه كساني يا چه سازمانهايي مي‌رود؟

براساس قانون، بخشي از درآمد شركت دخانيات بايد به وزارت بهداشت و بخشي ديگر نيز به سازمان تربيت بدني اختصاص يابد. همچنين شركت دخانيات در زمينه‌ي مبارزه با قاچاق سيگار نيز پرداختهايي به نيروي انتظامي تحت عنوان حق‌الكشف دارد؛ اما در حالي كه مسئولان شركت دخانيات همواره تاكيد كرده‌اند كه سهم وزارت بهداشت و سازمان تربيت بدني را از درآمد خود پرداخت كرده‌اند، مسئولان بهداشت و ورزش اعلام كرده‌اند كه اين سهم به اندازه‌ي كافي به آنها پرداخت نشده است.

از سال قبل تاكنون نيز روند قاچاق سيگار به كشور صعودي بوده و اخيرا نيز فرمانده‌ي نيروي انتظامي از افزايش 50 درصدي قاچاق سيگار به كشور خبر داده است.

از سوي ديگر مطرح شدن مباحثي مانند فشار برخي جريانها براي واردات سيگار مارلبورو به كشور بار ديگر شركت دخانيات ايران را به حاشيه برده و بايد ديد اين شركت چه زماني از زير بار اين حاشيه خارج مي‌شود. اين حاشيه‌ها در حالي است كه شركت دخانيات ايران در حال حاضر تمايل چنداني به ارتباط با رسانه‌ها نداشته كه اين موضوع به طور حتم بر غبارآلود شدن فضاي موجود دامن خواهد زد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها