کد خبر: ۱۳۹۷۲۰
زمان انتشار: ۱۳:۰۹     ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
جمعی از متخصصان و کارکنان صنعت نفت با ارسال بیانیه‌ای حمایت خود را از کاندیداتوری سعید جلیلی اعلام کردند.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عده‌ای از کارکنان و متخصصان صنعت نفت طی بیانیه‌ای از کاندیداتوری سعید جلیلی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری حمایت کردند که متن بیانیه را در زیر ملاحظه می‌کنید.

و اَن لَواستقاموا عَلَی الطریقه لاسقیناهم ماءً غدقا

ما جمعی از کارشناسان و فعالان صنعت بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی کشور ضمن دعوت از مردم عزیز کشورمان به ویژه متخصصان و کارشناسان سخت‌کوش صنعت نفت کشور برای حضور حداکثری در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با توجه به انطباق مطالبات اساسی صنعت نفت کشور با برنامه‌های اعلامی جناب آقای دکتر سعید جلیلی و همچنین توانمندی و فراست ایشان در تحقق این برنامه ها، حمایت خود را از ایشان اعلام می داریم. در ادامه به چند محور اساسی مطرح صنعت نفت اشاره می کنیم.

1- امروز صنعت نفت کشور در نوک پیکان حملات ناجوانمردانه استکبار جهانی قرار گرفته است، عبور از این مقطع و پیچ تاریخی بدون شک نیازمند حاکمیت تفکر و زمامداری مدیرانی است که با تمام وجود به خط اصیل انقلاب اسلامی و امام راحل معتقد بوده و تلاش حداکثری خود را جهت تعمیق رویکرد خوداتکایی و قطع وابستگی های اساسی از بیگانگان به کار گیرد.

2- اصلاح ساختار پیچیده صنعت نفت و تنظیم رابطه شرکت ملی نفت با وزارت نفت یکی از اساسی ترین اولویت هایی است که باید توسط رییس جمهور آینده پیگیری شود که خوشبختانه موضوع اصلاح ساختار ناتوان دولت به حق مورد توجه جناب آقای جلیلی قرار گرفته است.

3- اصلاح سیاست های حوزه نیروی انسانی صنعت نفت:

در حال حاضر صنعت نفت کشورمان با خلأ نیروهای مجرب و کارآزموده از یک سو و مهاجرت نخبگان جوان از سوی دیگر مواجه است، این موضوع یکی از چالش های اساسی حال حاضر صنعت نفت است که باید مطمح نظر رییس جمهور آینده قرار گیرد.

4- اصلاح رویکرد صنعت نفت از خام فروشی به تولید ارزش افزوده: در این بخش اشاره به یک مثال خالی از لطف نیست. در صنعت پتروشیمی، تنها در بخش بالادستی، 200 نوع محصول می‌توان تولید کرد که کشورمان از تولید 70 نوع از این محصولات که حدود 80 درصد ارزش افزوده این صنعت را می‌تواند به خود اختصاص دهد، محروم است.

5- بهینه سازی تولید و مصرف: در این بخش کافی است اشاره نماییم که در کشور بیش از 30 درصد تولیدات پالایشگاهی کشور را ترکیبات کم ارزش تر از نفت نظیر مازوت تشکیل می دهد. افزایش کیفیت محصولات پالایشگاهی و تبدیل به بنزین و گازوئیل از طریق احداث واحدهای تکمیلی و مینی ریفاینری (پالایشگاه های کوچک)، طی 4 سال  حداقل 50 میلیارد دلار برای کشور چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی درآمدزایی خواهد داشت.

روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز همراه نفت سوزانده می شود که این میزان معادل 10درصد کل تولید کشور و معادل مصرف روزانه کشور ترکیه است.

از سال 1374 تا 1390 حدود 45 میلیارد دلار گاز کشور سوزانده شده و به هدر رفته است. این در حالی است که طی این سال ها برای جمع آوری 98درصد از این گازها برنامه ریزی شده و مصوبات لازم اخذ شده است.

6- تمرکز بر توسعه میادین مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه: کشورمان دارای 21 میدان مشترک (نفتی و گازی) با کشورهای همجوار است که در این بین تنها 9 میدان به تولید رسیده است که در بخش عمده ای از آنها تولید ما با تولید رقیب، علیرغم تلاش دولت برای توسعه این میادین لازم است برنامه ریزی دقیق برای ایجاد تحرک در این بخش لحاظ شود.

7- برپایی نهضت ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت: سالانه 20 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری می‌شود که از این میزان حدود 60 درصد به خرید تجهیزات اختصاص می یابد؛ یعنی صنعت نفت ما سالانه حداقل 12 میلیارد دلار به خرید قطعه و تجهیزات اختصاص می دهد که بالای 80درصد این قطعات را می توان در داخل تولید کرد.

در این راستا لازم است با توجه به ظرفیت های فنی و نیروهای متخصص موجود در کشور، نهضت ساخت قطعه را به راه انداخته و بخش عمده ای از طراحی های دشمن را نقش بر آب سازیم.

8- اصلاح سازوکارهای بازاریابی و فروش نفت: در حال حاضر بخش عمده‌ درآمد کشور وابسته به فروش نفت است. تحریم های اخیر که از سوی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است، خود فرصتی برای اصلاح سازوکار بازاریابی و فروش نفت کشور فراهم آورده است که متاسفانه در این زمینه عزم جدی در مدیران مسئول صنعت نفت در این بخش مشاهده نشده است و فروش نفت همچنان به صورت سنتی انجام می شود. در این راستا می‌توان با بهره گیری از سازوکارهای مدرن فروش نفت در دنیای امروز و مشارکت دادن بخش خصوصی در این بخش تهدید موجود را به فرصت مبدل کرد.

این موارد تنها بخش کوچکی از نیازمندی های صنعت نفت است که در این بین لازم است به تلاش های دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پیگیری بخش عمده ای از این مسائل و تلاش های ارزنده جناب آقای دکتر جلیلی و همکاران ایشان در این راستا اشاره نماییم.

با توجه به اشراف آقای دکتر جلیلی به این مباحث و باور عمیق ایشان به ظرفیت های داخلی در این بخش ایشان را به عنوان کاندیدای اصلح معرفی می نماییم.

والعاقبه  للمتقین

جمعی از کارکنان، متخصصان و مدیران صنعت نفت

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها