کد خبر: ۱۳۹۶۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۰     ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
قيمت واقعي ستاره پرسپوليس چيزي بين يك و نيم ميليارد دريافتي از پرسپوليس و 200 هزار دلار تيم‌هاي اروپايي است.

به گزارش 598 به نقل از جام ورزشي؛ كريم انصاري‌فرد به بوخوم مي‌رود؛ بعد از شنيدن اين خبر، ناخودآگاه چند موضوع ذهن آدم را مشغول مي‌كند. خيلي‌ها مي‌گويند كريم - يا به عبارتي مدير برنامه‌اش - بازارگرمي مي‌كند ولي بايد منطقي به موضوع نگاه كرد و بعد در مورد آن قضاوت كنيم.


هر سال در اين روزها كه بازار نقل و انتقالات داغ مي‌شود، موضوع ترانسفر شدن كريم هم بر سر زبان‌ها مي‌افتد. سال‌هاي قبل، صحبت از رفتن اين بازيكن به دورتموند، استوابخارست، روبين كازان و حتي ساندرلند بود و حالا نام او كنار بوخوم قرار گرفته است. در سال‌هاي گذشته هرگز انصاري‌فرد ترانسفر نشد و احتمالا وسوسه رقم‌هاي ميلياردي - ابتدا سايپا و بعد پرسپوليس - نگذاشت تا اين بازيكن بازي در ليگ‌هاي اروپايي را تجربه كند.


در اينكه انصاري‌فرد جوان از يك تيم اروپايي پيشنهادي داشته باشد شكي نيست اما در مورد رفتن او به اروپا نمي‌توان با قاطعيت حرفي زد. ابتدا بايد به اين مساله اشاره كرد كه بوخوم در ليگ دسته دوم آلمان در رده چهاردهم جدول است و شانسي براي صعود به ليگ دسته اول ندارد. معمولا تيم‌هاي حاضر در ليگ‌هاي دسته پايين‌تر، شرايط مالي فوق‌العاده‌اي براي جذب بازيكنان ندارند و سابقه نشان مي‌دهد كه پيشنهادهاي مالي آنها به ساير بازيكنان ايراني همواره كمتر از 250 هزار دلار بوده است.


اگر اين وضعيت در مورد كريم هم صدق پيدا كند و او به آلماني‌ها جواب مثبت دهد، آنگاه صاحب قراردادي در حدود 250 هزار دلار خواهد شد ولي اين قرارداد چند اماي مهم دارد. نخست اينكه چيزي حدود 40 درصد از اين مبلغ به‌عنوان ماليات كسر مي‌شود و با احتساب هزينه‌هاي زندگي در اروپا و رفت و آمد، انصاري‌فرد بايد قيد نيمي از قراردادش را بزند و روي حدود 120 هزار دلار حساب كند كه به حسابش ريخته مي‌شود.


نكته دوم درخصوص قراردادهاي اروپايي، شكل و نحوه پرداخت پول به حساب بازيكنان است كه در آلمان، اسپانيا و انگليس به‌صورت هفتگي پرداخت مي‌شود؛ يعني 130 هزار دلار را به تعداد هفته‌هاي طول فصل تقسيم كنيد. مفهوم اين نوع پرداخت يعني مثل ايران نيست كه در ابتدا بازيكن 40 درصد قراردادش را قلمبه دريافت كند و با مبلغ كلاني كه همان روز اول به‌دست مي‌آورد، كارهاي اقتصادي‌اش را رونق بخشد.


آندرانيك تيموريان را مثال مي‌زنيم؛ او در انگليس - در ليگ برتر و نه ليگ دسته اول - در سال اول و دوم كه در بولتون حضور داشت، هفته‌اي 12 هزار پوند مي‌گرفت كه 40 درصد ماليات شامل آن مي‌شد. البته در قرارداد آندو ذكر شده بود كه به ازاي هر بازي، مثلا 3 هزار پوند ديگر مي‌گيرد تا اين بازيكن تلاش بيشتري براي رسيدن به تركيب انجام دهد يا درصورت پيروزي تيم در حضور او، 3 هزار پوند ديگر به حقوق هفتگي‌اش اضافه مي‌شد. علي‌رغم اينكه آندو سابقه بازي در بولتون را داشت اما زماني كه به فولام رفت، تقريبا با همين شرايط قرارداد بست. زماني كه آندو در تمرين‌هاي بلكبرن حاضر شد تا به اين تيم بپيوندد، مبلغ پيشنهادي آنها چيزي در حدود 250 هزار پوند بود كه در مقايسه با دستمزدها در ايران رقم چشمگيري نبود و سرانجام آندو به‌خاطر كم داشتن يك بازي ملي، نتوانست با اين تيم به توافق نهايي برسد و به ايران آمد.


حالا امروز صحبت از كريم انصاري‌فرد است؛ بازيكني كه در سال قبل حدود يك ميليارد و پانصد ميليون با پرسپوليس قرارداد بست و در بدترين حالت، بالاي يك ميليارد را دريافت كرده و مابقي را هم طلبكار است كه باشگاه موظف به پرداخت آن است. اين بازيكن كه اكنون مورد توجه سپاهاني‌ها قرار دارد، مي‌تواند با رقم مشابهي كه از پرسپوليس دريافت كرده، راهي اصفهان شود اما پرسش نهايي ما اين است كه انصاري‌فرد قيد اين پول‌ها را مي‌زند و براي پيشرفت و ارتقاي فوتبالش با 120 يا 130 هزار دلار راهي آلمان مي‌شود؟


همه اينها درحالي است كه انصاري‌فرد در فصل گذشته عملكرد مطلوبي در ليگ برتر نداشته و از تركيب تيم ملي هم فاصله گرفته است. او قطعا پيشنهادهاي مالي سال گذشته را از تيم‌هاي اروپايي در جيب ندارد و امسال به‌عنوان مهاجم ثابت تيم ملي مورد توجه اروپايي‌ها نيست و همين مسائل در قرارداد او تاثيرگذار خواهد بود.


با بررسي جميع جهات و در نظر گرفتن شرايط انصاري‌فرد، آمدن سيدصالحي به پرسپوليس و پيشنهادهاي خارجي با ماليات‌هاي سنگين، خودتان قضاوت كنيد كريم به بوخوم در ليگ دسته دوم آلمان مي‌رود يا باز هم دو دوتا چهارتا مي‌كند و همين‌جا مي‌ماند؛ يا با رقمي پايين‌تر در پرسپوليس يا با پيشنهاد اغوا كننده در اصفهان ... راستي قيمت واقعي بازيكنان ما چقدر است؟ انصافا چيزي بيشتر از آنچه در بازار جهاني و در ليگ‌هاي آلمان، اسپانيا و انگليس پرداخت مي‌شود؟ ليگ‌هاي عربي را استثنا در نظر مي‌گيريم چرا كه متر و معيار آنها هم براي جذب بازيكنان، سطح كيفي آنها نيست و اساسا بازيكنان ايراني آينده خود را در ليگ‌هاي عربي معمولا تباه كرده‌اند.
ايران ورزشي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها