کد خبر: ۱۳۹۵۰۷
زمان انتشار: ۲۰:۴۴     ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
مناظره نمایندگان عارف، روحانی، جلیلی و قالیباف کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با نظرهای موافق و مخالف در جمع دانشجویان دانشکده‌ علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قربان‌زاده به نمایندگی از قالیباف درباره‌ فضای دانشگاه نسبت به سال‌های گذشته گفت: فضای حاکم بر دانشگاه‌های کشور نسبت به گذشته محدودتر شده و این محدودیت دلایل مختلفی داشته است که بخشی از آن به شیوه مدیریت باز می‌گردد اگر ما خواهان جامعه پویا باشیم قطعا نبض تپنده این جامعه باید دانشگاه باشد.

وی ادامه داد:‌اگر نخبگان دانشگاهی را کنار گذاشته و آن‌ها را حاشیه‌ای کنیم دانشگاه ما سرد و بی‌روح می‌شود و در این صورت حتی دانشگاه نمی‌تواند به ابتدایی‌ترین رسالت خود یعنی علم‌اندوزی رسیدگی کند. ما اعتقاد داریم که در یک تکاپو و وجدان احسن می‌توانیم به نتیجه برسیم.

خان‌بیگدلی نیز به نمایندگی از روحانی در ابتدای سخنانش با بیان این‌که «تا پایان امروز خبرهای خوشی خواهیم شنید» به نقل از حسن روحانی گفت دانشگاه پادگان نیست.

وی ادامه داد:‌ آن‌چه که ما اکنون از آن رنج می‌بریم وجود یک مدیریت بر بی‌مدیریتی است؛ اکنون آزادی بیان وجود دارد، اما آزادی بعد از بیان موجود نیست و یک جو امنیتی در داخل دانشگاه و حتی بیرون از آن حاکم است. در همین راستا در برنامه‌های آقای عارف و آقای روحانی چندین نفر بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفتند. این مساله با شعار حماسه سیاسی مغایر است.

وی با اشاره به حادثه کوی دانشگاه در سال 88 گفت: حوادث دلخراشی در آن زمان اتفاق افتاد که ما این اتفاقات را محکوم می‌کنیم.

جعفری نیز به نمایندگی از جلیلی درباره‌ فضای حاکم بر دانشگاه‌ها با تاکید بر «گردش علمی دانشگاه‌ها» خاطرنشان کرد:‌ من بیشتر برگردش علمی دانشگاه‌ها تاکید می‌کنم. اکنون یکی از مشکلات اصلی در دانشگاه‌ها نبود حرف و نظر و اندیشه است. این محدودیت بیش از محدودیت‌های بوجود آمده در زمینه‌ امنیت است. اگر فعالیت و حیثیت دانشجو بودن در عضویت در بسیج دانشجویی یا انجمن اسلامی بدانیم غلط است. دانشگاه به این چیزها نیست.

هم‌چنین رسولی به نمایندگی از عارف افزود: دانشگاه یکی از عالی‌ترین مراجع است، در واقع دانشگاه فقط محل تحصیل علم و فناوری نیست بلکه دانشجویان باید آگاهی لازم را کسب کرده و آماده کشورداری باشند. فضای کنونی دانشگاه‌ها در شان جمهوری اسلامی و در شان جامعه‌ ایران اسلامی نیست.

وی افزود: انتخاب رییس دانشگاه برخلاف انتخاب رییس کارخانه و ژاندارمری باید با شور و مشورت انجام شود، در واقع رییس دانشگاه نباید ریاست کند بلکه باید مدیریت کند.

در ادامه این نشست رسولی درباره‌ سیاست خارجی دولت آینده نیز گفت: انرژی هسته‌یی در حوزه‌ دولت قرار نمی‌گیرد؛ بلکه دولت مجری سیاست‌هایی است که بر اساس اصل 110 قانون اساسی مقام معظم رهبری با هماهنگی دیگر مراجع اتخاذ می‌کنند. در مذاکرات هسته‌یی چاره‌ای جز مواجهه کارآمد با نمایندگان 1+5 وجود ندارد که این کار با افزایش کارآمدی دولت و مقبولیت و مشروعیت نظام امکان‌پذیر است، تا کشور با موضع توان‌مندتر در مساله هسته‌یی حضور داشته باشد. راه برون رفت در معادله‌ هسته‌یی قدرت‌سازی است نه درشت‌گویی.

وی ادامه داد: داشتن دشمن به جز رژیم صهیونیستی در میان کشورهای جهان برای ایران بسیار نامناسب است ما می‌خواهیم به جای برقراری روابط با بورکینافاسو و ساحل عاج با اتحادیه اروپا رابطه داشته باشیم؛ زیرا در دوره‌های گذشته بر خلاف دو دوره‌ پیش اتحادیه اروپا دومین شریک تجاری ایران بود. البته این به معنای چشم‌پوشی از حوزه‌های دیگر نیست.

در ادامهنماینده جلیلی با اشاره به حوزه‌ سیاست خارجی گفت: مهمترین مساله در این حوزه استقلال ملت ایران است. به هیچ قیمتی نباید از استقلال ایران کوتاه آمد. ما طلبکار هستیم و بدهکار غرب نیستیم. بیداری اسلامی را ما شروع کرده‌ایم این تحولات بهار عربی نبوده بلکه بیداری اسلامی است. برخی از واگرایان از انقلاب اسلامی و متمایلان به غرب شتاب‌زده رفتار می‌کنند ما هنوز در ابتدای تحولات بیداری اسلامی هستیم.

وی با اشاره به انتقادات وارده از سوی نماینده عارف مبنی بر برقراری روابط با کشورهای کوچک مانند بورکینافاسو گفت: ما از تک تک آزادی‌خواهان در سراسر جهان حمایت می‌کنیم.

سپس نماینده روحانی گفت: تعجب می‌کنم که نماینده آقای جلیلی تماما از حقوق دولت آقای احمدی‌نژاد دفاع می‌کند. مقاومت به بیانیه خواندن نیست مقاومت یعنی چانه زدن، در مسایل سیاسی است. در بحث استقلال ایران باید این نکته را اشاره کنم که ایران نه تنها از غرب بلکه باید از چین و روسیه مستقل شود. من سوالی از نماینده‌ آقای جلیلی دارم که در تحولات بیداری اسلامی و یا بهار عربی چه ظرفیت مهمتری از آقای هاشمی رفسنجانی نادیده گرفته شده است. در گذشته مصدق به عنوان یک حقوقدان حق ایران را گرفت و اکنون حقوقدان دیگری می‌تواند حق هسته‌یی ایران را بگیرد.

نماینده قالیباف هم با اشاره به مساله‌ هسته‌یی گفت: موضوع انرژی هسته‌یی باید از حالت انفعال به حالت فعال برسد، دیپلماسی ما لاکپشتی است، باید در این‌باره اقداماتی انجام دهیم. تعامل صرف و تقابل صرف را قبول نداریم. ما نمی‌توانیم به شکل تحمیلی الگو باشیم.

وی درباره‌ مسائل داخلی گفت: اکنون محدودیت‌ها برای آزادی مطبوعات بیشتر شده است، اما اگرچه در دوران اصلاحات فضا بازتر بود اما قانون‌شکنی‌های بسیاری انجام می‌گرفت که می‌توان به زیر سوال بردن مساله قصاص اشاره کرد.

وی درباره‌ آزادی احزاب گفت: احزابی که متعهد به قانون اساسی هستند حتما حضورشان در جامعه مفید است، تشکل‌ها باید آزادانه بتوانند جلسات برگزار کرده و سخنان خود را بیان کنند.

نماینده‌ جلیلی هم افزود: احزاب همواره بعد از انقلاب مورد انتقاد قرار گرفتند؛ زیرا نه آورده‌ای برای کشور و نه برای مردم داشته‌اند و سربزنگاه‌های سیاسی امنیتی و مدیریتی دستاوردی به وجود نیاوردند. در واقع احزاب در ابتدا توسط جوانان پرشور آرمان‌گرا ایجاد می‌شود، اما این حزب‌ها در فرآیند آیین‌های‌شان این افراد را منزوی و بریده از جامعه تبدیل می‌کنند.

نماینده عارف نیز در این‌باره گفت: احزاب در کشورهای دموکراتیک مانند نهادهای مردم‌بنیان هستند که حائلی میان قدرت خشن دولت و حقوق ملت هستند. حزب ساختاری است که می‌تواند مطالبات کف جامعه را به صاحبان قدرت ببرد و خواسته‌های صاحبان قدرت را تلطیف کرده و به جامعه تحویل دهد.

وی ادامه داد: ما قفل خانه‌ احزاب را باز می‌کنیم؛ زیرا در غیر این صورت به جای احزاب مداحان نیازهای جامعه را تامین می‌کنند، اگر احزاب پاسخگو نباشند محافل خودسر و غیرپاسخگو رفتار جامعه را آنگونه که می‌خواهند تنظیم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ دولت اصلاحات معتقد است که قدرت و سیاست امر زمینی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها