کد خبر: ۱۳۹۱۶۴
زمان انتشار: ۱۹:۰۰     ۱۹ خرداد ۱۳۹۲
پس لرزه‌هاي مناظره سوم نامزدها كه با موضوع سياست داخلي و خارجي برگزار شد هنوز هم ادامه دارد و سفر علي‌اكبر ولايتي به فرانسه و ماجراي شخصي كه به اداعاي آقاي ولايتي نفر دوم فرانسه بوده، يكي از اين پس لرزه‌هاي دنباله دار است.

به گزارش رجانيوز، علي‌اكبر ولايتي در بخشي از سخنانش در مناظره روز جمعه ار سفرش به فرانسه و مذاكره با فردي در كاخ اليزه خبر داد كه «نفر دوم ايشان» بود. «ژان ديويد لويت» همان نفر دوم مورد نظر ولايتي است كه وقتي پايش به مناظره باز شد سعيد جليلي اينچنين واكنش نشان داد: «لويت نفر دوم فرانسه است؟ آقای لویت کارشناسی در الیزه است. کجا نفر دوم فرانسه است؟ این را که دنیا می‎شناسد. بعد برای ما اینقدر افتخار باشد که آقای لویت یک کارشناس در الیزه می خواست بیاید ایران بعد نیامد، همه روند متوقف شد و به هم خورد؟»

پس از  پخش این مناظره، سایت خبرآنلاین، در مطلبی تلاش کرد اثبات کند که سخن جلیلی اشتباه بوده و لویت از همان جایگاهی برخوردار است که ولایتی در مناظره عنوان کرده است.

این سایت خبری با اشاره به مطلبی از لوموند نوشت: «فردی که ولایتی از دیدار و مذاکره با او سخن گفت ژان دیوید لویت مشاور ویژه دیپلماتیک رئیس جمهوری فرانسه بوده است که به گفته روزنامه لوموند از جمله مشاوران بلند پایه و مورد وثوق نیکلای سارکوزی بوده است. »

«لويت» كه سابقه سفيري فرانسه در آمريكا و سازمان ملل را داشته است در زمان رياست جمهوري ساركوزي مشاور ويژه او در سياست خارجي مي‌شود و در اجلاس‌هايي نظير جي هشت نيز بعنوان نماينده ساركوزي حضور پيدا مي‌كند؛ هر چند كه اين «ويژه» بودن هم دليل نمي‌شود كه بتوان از او بعنوان «نفر دوم» نام برد، مخصوصا كه هيچ جايگاه رسمي و سازماني هم در دستگاه سياست خارجي فرانسه ندارد.

بر اساس این سوابق اگر بتوان مشاوران ویژه رئیس جمهور ایران را نفر دوم ایران نامید، می توان لویت را هم نفر دوم فرانسه دانست  و یا حتی در سطحی بالاتر به عنوان مثال دکتر علی اکبر ولایتی به عنوان مشاور ارشد رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل، سال‏هاست که مشغول به فعالیت است. سوابق وی در عرصه تصدی وزارت امور خارجه و حضور در مذاکرات مهم دهه اول و دوم انقلاب نیز بر کسی پوشیده نیست.

بر این اساس اگر بتوان مذاکره با ولایتی را مذاکره با نفر دوم ایران عنوان کرد، قطعا مذاکره با لویت را هم می توان مذاکره با نفر دوم فرانسه به حساب آورد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها