کد خبر: ۱۳۸۶۷۵
زمان انتشار: ۰۰:۵۷     ۱۸ خرداد ۱۳۹۲
از سال 2014 مربیانی که مدرک حرفه‌ای مربیگری ندارند، حق ندارند در لیگ برتر فوتبال به عنوان سرمربی فعالیت کنند. مرحله اول دوره حرفه‌ای مربیگری فوتبال ایران، پنج‌شنبه پیش تمام شد.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، 23 مربی در کلاس 17روزه مربیگری حرفه‌ای شرکت کردند تا دانش خود را به سطح اول جهان نزدیک کنند. این مربیان در پایان یک دوره زمانی یک و نیم ساله می‌توانند مدرک حرفه‌ای خود را دریافت کنند. نکته مهم این جا است که از سال2014 کسانی که این مدرک را نداشته باشند حق سرمربیگری در لیگ برتر فوتبال را ندارند.

در دوره مربیگری حرفه‌ای فوتبال که پنج‌شنبه گذشته مرحله اول آن به اتمام رسید 23 مربی شرکت داشتند. این افراد در طول مدت 17 روز با جدیدترین مسائل مربیگری از جمله مسائل فنی، مدیریت فوتبال و شیوه‌های نوین تاکتیکی آشنا شدند. مربیان شرکت کننده همچنین در بخش آموزش عملی شرکت کردند و یک بار هم با حضور در تمرین تیم فوتبال نفت تهران آموخته‌های خود را محک زدند. این 23 نفر، اکنون می‌توانند با حضور در مرحله دوم و سوم دوره حرفه‌ای مربیگری به جمع بیست و چند ایرانی دیگری اضافه شوند که مدرک حرفه‌ای مربیگری را پیش از این دریافت کرده‌اند.

پرویز مظلومی، یحیی گل‌محمدی، فرهاد پورغلامی، مجتبی تقوی، محمد پنجعلی، محمدحسین ضیایی، رسول کربکندی، فرشاد پیوس، کریم قنبری، ابرهیم قاسمپور و مجید صالح چند تن از مربیان حاضر در این دوره بودند.

دکتر احسانی، مدرس دوره حرفه ای مربی گری فوتبال

دکتر احسانی، رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال، درباره کیفیت برگزاری این دوره نظر جالبی دارد. او می گوید: «ما همیشه سعی می‌کنیم که بهترین دوره‌ها را برگزار کنیم ولی آنچه اهمیت دارد نظر شرکت‌کننده‌ها است. برای ما مهم است که آنها چه نظری دارند چون این مساله به ما راهکاری ارائه می کند که با استفاده از آن دوره‌های بعدی را بهتر برگزار کنیم.»

او در ادامه از مربیان شرکت‌کننده در دوره مربیگری حرفه‌ای به دلیل "رعایت نظم و انجام تکالیف" تشکر می‌کند و می‌گوید: «خدا را شکر پس از پایان مرحله اول بازخورد خوبی از شرکت‌کننده‌ها گرفتیم و رضایت را در چهره آنها دیدیم. همچنین می خواهم از همه آنها تشکر کنم که سر وقت حاضر شدند و با رعایت نظم و انضباط هر تکلیفی که از ایشان خواسته شد انجام دادند . خود من حداقل فکر نمی‌کردم که این طور باشد چون بسیار شنیده بودم که مربیان ایرانی فقط به دنبال مدرک هستند! مربیانی که در دوره اخیر شرکت کردند نشان دادند که بیشتر مربیان ایرانی به دنبال یادگیری هستند نه مدرک.»

به گزارش ایسنا، کلاس مربیگری حرفه‌ای که دیروز(پنج‌شنبه) به پایان رسید تنها مرحله اول این دوره بود و شرکت‌کننده‌ها برای دریافت مدرک حرفه‌ای خود باید در دو مرحله دیگر هم شرکت کنند. دکتر احسانی روند کار را اینگونه توضیح می‌دهد: «سه مرحله دوره حرفه‌ای مربیگری باید در طول یک سال و نیم تا دو سال انجام شود. مدرس این دوره اریش روته مولر آلمانی است که با هماهنگی او مرحله اول را با دستیارش شروع کردیم و برای مرحله دوم با خودش کار خواهیم کرد. وقتی که روته مولر برای برگزاری مرحله دوم به ما اعلام کرده تقریبا اوایل شهریور است ولی این هفته مکاتباتی با او خواهیم داشت که زمان دقیق را معین کنیم. در مرحله سوم هم مربیان را به کشورهای اروپایی می‌فرستیم که تمرین تیم‌های مطرح را از نزدیک ببینند و گزارش تهیه کنند. این کار هم با هماهنگی AFC و فیفا انجام می‌گیرد.»

دوره حرفه ای مربی گری فوتبال

نکته بسیار مهم دوره مربیگری حرفه‌ای فوتبال این است که طبق بخشنامه فیفا کسانی که این مدرک را نداشته باشند از سال 2014 به بعد نمی‌توانند به عنوان سرمربی در تیمی فعالیت کنند. این در حالی است که به گفته دکتر احسانی در حال حاضر حدود 22 یا 23 نفر در ایران مدرک مربیگری حرفه‌ای را دریافت کرده‌اند: «اگر خدا بخواهد در آینده همه مربیان، مربی دروازه‌بان‌ها و بدنسازها دارای مدارک سطح بالا خواهند بود تا فوتبال ما از نظر فنی به سطح بالاتری برسد. در دوره اخیر 24 شرکت کننده داشتیم که البته طبق استاندارد این تعداد نمی‌توانست بیشتر باشد. در این بین فقط منصور ابراهیم‌زاده بود که پس از چند روز به دلیل مشکلی که برایش پیش آمد کلاس را ترک کرد و حالا باید در کلاس بعدی که سال آینده تشکیل می‌شود شرکت کند.»

او البته این را نیز می‌گوید که حرفه‌ای شدن فوتبال تنها با حرفه‌ای شدن مربیان میسر نیست و به رشد سخت‌افزاری و مدیریتی هم نیاز دارد: «در آینده برای مدیران باشگاه‌ها هم تلاش های یک هفته‌ای در سطوح یک و دو و سه برگزار می‌کنیم تا فوتبال‌مان از جنبه‌های مختلف رشد کند. همچنین باشگاه‌ها باید خود را از نظر زیرساخت‌ و سخت‌افزار به استاندارد جهانی برسانند.»

در راستای فعالیت‌های کمیته آموزشی فدراسیون فوتبال، اتحادیه مربیان هم که چندی است از تشکیل آن می گذرد برنامه‌هایی را برای ارتقای دانش مربیان تدارک دیده است. یکی از این برنامه‌ها که از سوی مجید جلالی طراحی شده اعزام چندین نفر از مربیان به کمپ آموزشی "کلروفونتن" فرانسه است. دکتر احسانی تاکید می‌کند که نظارت بر چنین دوره‌هایی وظیفه فدراسیون فوتبال است.

دوره حرفه ای مربی گری فوتبال

وی می‌گوید: «اعزام مربیان به خارج از کشور در سه حالت انجام می‌شود؛ حالت اول این است که AFC یا فیفا از ما تقاضا می‌کنند که چند نفر را معرفی کنیم و برای این کار شرایطی را درنظر می‌گیرند. حالت دوم دوره‌هایی است که در پایان به آنها مدارک رسمی داده می‌شود و یک مربی می‌خواهد در آن شرکت کند و تمام هزینه‌هایش را هم شخصا بپردازد. در چنین حالتی فدراسیون بنا به درخواست آن مربی می‌تواند به او معرفی نامه بدهد. به عنوان نمونه می توانم از رحمان رضایی مثال بزنم که برای طی دوره مربیگری به ایتالیا رفته است.»

بر اساس گفته دکتر احسانی اعزام مربیان به کمپ "کلروفونتن" جزو حالت سوم اعزام‌ها قرار می‌گیرد: «در حالت سوم مربیان می‌خواهند به دوره‌های کوتاه‌مدت 10 یا 12 روز بروند که مدرک آنها هم رسمی نیست. در این حالت فدراسیون تلاش می‌کند که تسهیلاتی را به مربیان ارائه کند ولی در نهایت اسپانسرها هستند که هزینه کلی را تقبل می‌کنند. فدراسیون در این مرحله اسپانسرهای مربوط را بررسی و روی کیفیت کلاس‌ها نظارت می‌کند. گویا پشتیبانی مالی برنامه آقای جلالی را هم یک شرکت انجام می دهد.»

رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در پایان صحبت‌هایش هم ابراز امیدواری می‌کند که برگزاری کلاس‌های آموزشی متعدد باعث پیشرفت فنی فوتبال ایران شود. او همچنین از هیات‌های فوتبال استان‌ها درخواستی دارد: «هیات‌ها افرادی را که فوتبالی هستند، برای فوتبال زحمت کشیده‌اند و به آن علاقه دارند معرفی کنند تا در آینده مربیان عاشق فوتبال و فوتبالی بیشتری داشته باشیم.»

به گزارش ایسنا، در حاشیه دوره حرفه ای مربیگری فوتبال، با چند تن از شرکت کنندگان در این دوره گفت و گو کردیم. پرسش های ما از مربیان درباره کیفیت برگزاری دوره، سطح علمی مربیان ایرانی و لزوم حمایت از مربیان داخلی به جای استفاده از مربیان خارجی بی کیفیت بود. مهمترین بخش صحبت های آنها را در ادامه می خوانید.

دوره حرفه ای مربی گری فوتبال

ابراهیم قاسمپور:

دوره خوبی بود؛ به هر حال کلاس حرفه ای نمی تواند بی محتوا باشد. مطالبی که در این کلاس گفته می شود و تبادل فکری که صورت می گیرد، بسیار مفید است. این بحث ها به تفکرات هر کدام از مربیان کمک می کند. این دروه مرحله دوم و سوم هم دارد که امیدوارم ادامه پیدا کند و مانند بارهای پیش در میان راه متوقف نشود.

کلاس های آموزشی باید از هر دو جهت کمی و کیفی بیشتر شوند. این کلاس ها اطلاعات جدیدی را به مربیان ارائه می کند. متاسفانه همان طور که برای ادامه تحصیل به مدارکی نیاز است و این مساله باعث بروز مدرک گرایی در جامعه شده است، در فوتبال ما هم جا افتاده که مدرک گرفته شود و خیلی ها به همین مدرک گرفتن، اکتفا می کنند. امیدوارم ما به ای مدرک اکتفا نکنیم و دانش خود را زیاد کنیم.

تبادل نظری که در کلاس می شود نشان می دهد که مربیان ما به سطحی رسیده اند که می توانند کارهای بزرگی انجام دهند. هر چند نباید به این کلاس اکتفا کنیم و باید با استفاده از وسایل ارتباط جمعی و سفر به کشورهای اروپایی دانش خود را بیشتر کنیم. فوتبال هر روز به سوی پیشرفت می رود و ما باید خود را به روز کنیم. اگر من نوعی مدرکی را گرفتم باید مدام آن را به روز کنم. می گویند که در سن بالا هیچ بهانه ای برای توقف جایز نیست. معتقدم مربیان ما در سطح خوبی هستند و فکر نمی کنم که از مربیان خارجی چیزی کم داشته باشند اما ارتباط ما با آنها خیلی کم است.

محمد حسین ضیایی:

این دوره آخرین دوره AFC است که به دوره حرفه ای معروف است. برگزاری این کلاس ها برای هر کشوری خیلی مهم است اما متاسفانه در ایران کم است. فکر می کنم که آخرین دوره سه یا چهار سال پیش بود. ایران استعدادهای خوبی دارد و چون تعداد شرکت کنندگان این دوره ها محدود است باید کسانی در آن شرکت کنند که مدرس هستند و می توانند آن چه را یاد می گیرند، به شاگردانشان انتقال دهند.

برگزاری این کلاس ها برای این است که اطلاعات مربیان ترقی پیدا کند. آن چه مهم است شیوه آموزس این دوره است که به صورت گروهی است. این روش خیلی خوب است.

اطلاعات مربیان ایرانی خوب است و از دنیا عقب نیست. اخبار کنفرانس هایی که در همه جای دنیا برگزار می شود، آخرین روش های مربیگری و اطلاعات به صورت آنلاین به ایران می رسد و مربیان می توانند از طریق اینترنت یا مدرسانی که به کشورهای دیگر سفر می کند از آنها با خبر شوند. نحوه اجرا و استفاده از آنها است که می تواند کلاس های مخصوص خود را داشته باشد.

دوره حرفه ای مربی گری فوتبال

مجید صالح:

این دوره اجباری است و در نهایت هر مربی باید این مدرک را بگیرد. در کنار این کلاس، برگزاری سمینارهای توجیهی دانش افزایی هم لازم است. باید این گونه کلاس ها را بیشتر برگزار کنیم. کمیته آموزش باید هر سال برنامه های جدید دنیا را در ایران برگزار کند.

سطح علمی مربیان ایرانی خوب است ولی فوتبال ما در بخش زیرساخت ها و امکانات سخت افزاری کمبود دارد. همکاران ما با شیوه ها نوین کار و اسفاده از ابزار حرفه ای و سیستم های نرم افزاری آشنایی دارند اما فضای استفاده از این ها باید بیشتر باشد.

قطعا وقتی مربیانی داخل ایران داریم که در سطح بالایی هستند، باید افزایش دانش آنها با فرصت دادن به آنها به استفاده از مربیان خارجی اولویت داشته باشد. این کار هم فقط از عهده مدیران باشگاه ها بر می آید.

پرویز مظلومی:

قبل از هر حرفی از کمیته آموزش تشکر می کنم که این دوره را برگزار کرد. فکر می کنم که دوره اخیر، دومین دوره حرفه ای فوتبال در ایران بود. باید تلاش کنیم که در سال دو یا سه دوره برگزار کنیم. مربیان ایرانی نشان داده اند که توانایی و دانش بالایی دارند اما نسبت به مربیان اروپایی، ابزار کار کمتری در اختیارشان قرار می گیرد.

مدیران ما باید صبر و حوصله بیشتری داشته باشند. فوتبال نتیجه گرا در همه جای فوتبال ایران رسوخ کرده و به مربیان فرصت کار نمی دهد. هیچ یک از مربیان خارجی که به ایران آمده اند، به جز دو یا سه نفر، سطح بیشتری از مربیان داخلی نداشتند و تنها ارز از کشور خارج کردند. فوتبال باید به دنبال سازندگی بازیکن و مربی باشد. متاسفانه چند سال است که این کار در فوتبال ایران گم شده و کسی دنبال سازندگی نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها