در حالی که اگر سهام سایپا به تامین اجتماعی و نهادهای عمومی واگذار می شد منابع درآمدی سایپا در اختیار شرکت هایی مانند تامین اجتماعی قرار می گرفت و در ارائه خدمات به طیف وسیع بیمه شدگان موثر می افتاد اما با واگذاری سهام دولتی سایپا به شرکت سرمایه گذاری سایپا، عملا دست مدیران سایپا را بازتر کرده و تداوم مدیریت آنها وفامیل آنها را موجب شده است.
نکته اساسی در جریان مالی گروه سایپا این است که سایپا در دوسال گذشته تلاش داشته که با استفاده از حمایت مدیران دولت، نفوذ و ساختار مالی خود، برخی شرکت های صنعتی را خریداری کند به عنوان مثال خرید 66 درصد سهام کارخانه ورق خودرو در چهار محال و بختیاری، خرید شرکت بن رو یا تاپکو، تحقق یافته و مدیران سایپا به حدی از این اقدامات مغرور شده بودند که احساس می کردند می توانند حتی شرکت ایران خودرو را خریداری کنند.
چنین عملیات مالی نشان می دهد که سود خودروهایی مانند پراید بسیار بالاست و می تواند منابع قابل توجهی در اختیار مدیران سایپاقرار دهد اما آیا این منابع بهتر است که در خدمت تامین اجتماعی ورفاه مردم استفاده شود یا بهتر است که در اختیار مدیران سایپا باشد تا قدرت خود را بیشتر به رخ سایر مدیران بکشند؟
در نامه ای که جمعی از کارکنان سایپا به سازمان های نظارتی ارسال کرده اند، چند محور اساسی وجود دارد که نشان می دهد حتی خود کارکنان سایپا نیز نسبت به این روند مدیریتی انتقاد دارند.
حضور 150 نفر از فامیل پوستین دوز که نام پوستین دوز، امیری و... دارند در پست های کارشناسی و کارمندی کار می کنند و 7 سمت مدیریتی متعلق به برادر، برادرزاده ها و خواهر زاده ها است، ایجاد کارخانه دینام در مرزن آباد چالوس محل تولد پوستین دوز بدون توجه به مشکل کامیون در جاده چالوس، ادغام ادارات فروش پارس خودرو و زامیاد در فروش سایپا به شکلی که ضعف های موجود سایپا و زامیاد مشخص نشود، جمع آوری دفاتر منطقه ای سایپا و ایجاد مشکل برای سایپا، تداوم تولید خودروی بی کیفیت پراید بدون ایربگ و ای بی اس به خاطر سود بالای آن، فروش خودروی تیبا با کیت خالی ایربگ و... تنها بخشی از نتایج خودمانی سازی سایپا و تداوم مدیریت پوستین دوز است.
سایت شفاف نوشت: نعمت الله پوستین دوز که کمتر از دو سال است با حمایت های جدی رئیس دفتر رئیس جمهور مدیر عامل این شرکت بزرگ خودروسازی است در این مدت دست به اعمالی زده است که جدا از کارشناسان و دلسوزان بیرونی، کارکنان و کارشناسان این شرکت نیز به ستوه آمده و دست به افشاگری زده اند. در این افشاگری اطلاعاتی پیرامون انتصابات فامیلی مدیر عامل سایپا، سوء تدبیر در اداره شرکت های تابعه و .... به چشم می خورد
جمعی از کارکنان شرکت بزرگ خودروسازی سایپا که دارای درآمدی افسانه ای است از آنجا که در مدیریت به سبک مدیران فعلی این شرکت انتقادپذیری هیچ جایگاهی نداشته و پاسخ انتقاد کارشناسان تنبیه و توبیخ و اخراج است، با انتشار مطلبی خطاب به مسئولان نهاد های نظارتی و ارسال آن برای بعضی از مدیران نظارتی و صنعتی دست به افشاگری زدند.
در این افشاگری با اشاره به ساز و کاری که موجب مادام العمر شدن مدیریت در این شرکت شده است و بیش از 50 درصد سهام سایپا را در اختیار شرکت سرمایه گذاری گروه خودروسازی سایپا قرار داده است، اطلاعاتی پیرامون انتصابات فامیلی مدیر عامل سایپا، سوء تدبیر در اداره شرکت های تابعه و .... به چشم می خورد.
به جهت حفظ امانت در انعکاس این افشا نامه متن این افشاگری در ذیل می آید:
«بسمه تعالی»
«العدل اساس الملک»
احتراما به استحضار می رساند گذشته از واگذاری غیر قانونی شرکت سایپا که متاسفانه با سکوت خبری نهادهای نظارتی روبرو شده و باعث مادام العمر شدن مدیریت در این شرکت و عدم پاسخگویی به نهادهای نظارتی تحت عنوان خصوصی سازی! شده موارد ذیل به عنوان مصداق کوچکی از تخلفات آشکار و بدون بررسی جناب آقای پوستین دوز می باشد به حضور تقدیم می گردد. خواهشمند است پس از مطالعه در صورتی که درد دین، انقلاب و انسانیت دارید بررسی نموده و دستور اقدام مقتضی صادر فرمایید.
1) حوزه انتصابات توسط آقای خاص:
رضا رحیم مشایی (پسر رئیس دفتر رئیس جمهور): رئیس امور اداری شرکت کارکنان سایپا
آرش کوشا (برادرزاده رئیس دفتر رئیس جمهور): مدیر عامل باشگاه سایپا
محمد ش.. (پسر ... مجلس): مدیر ارتباطات
علی ک... (پسر ... مجلس): کارشناس ارشد
کوروش م عضو ستاد انتخاباتی پوستین دوز در انتخابات مجلس به عنوان مدیر حراست سایپا دیزل
کوروش ر عضو ستاد انتخابات پوستین دوز در انتخابات مجلس عضو هیات مدیره و قائم مقام شرکت رنا که از دو روز پیش ارتقا یافته و به مراتب بالاتر سایپا پیوسته است
پسرعموی پوستین دوز در بخش فروش سایپا دیزل است
خواهر پوستین دوز کارشناس ارشد تدارکات سایپا است
تبصره: خود جناب آقای پوستین دوز توسط آقای موسوی مدیر عامل سابق سایپا یدک و از دوستان و مشاوران ارشد آقای خاص منصوب شده است.
2) حوزه انتصابات قوم و خویشی:
علیرضا پویان مهر (فامیلی عوض شده/برادر آقای پوستین دوز): بیزینس من و عضو سایپا چین
امیر حسن امیری (خواهرزاده آقای پوستین دوز): قائم مقام بازاریابی و فروش سایپا
ظهیر امیری (خواهرزاده آقای پوستین دوز): قائم مقام استراتژیک سایپا
کمیل امیری (خواهرزاده آقای پوستین دوز): قائم مقام ارتباطات زامیاد
اشکان جوادنیا (باجناق آقای پوستین دوز): قائم مقام ارتباطات سایپا
شهروز پوستین دوز (برادرزاده آقای پوستین دوز): رئیس توسعه مدیریت سایپا
شهرام پوستین دوز (برادرزاده آقای پوستین دوز): رئیس امور مشتریان فروش سایپا
تبصره: ضروری است یاد آور شویم بیش از 150 نفر با فامیلی پوستین دوز و امیری در رده های کارمندی و کارشناسی در استخدام شرکت سایپا می باشند.
3) تصمیمات غیر مهندسی و غیر مدیریتی:
- جناب پوستین دوز در تاسیس بدون علم و بررسی کارخانه ساخت دینام و لوازم برقی و ... در مرزن آباد چالوس که محل زندگی و تولد آقای پوستین دوز می باشد نقش محوری داشته ولی ظاهرا فراموش نموده که در جاده چالوس تردد کامیون ممنوع است و اجناس تولیدی آن کارخانه چگونه به تهران و سایر شهرستان ها می رسد!
- آقای پوستین دوز که پس از بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه صنعت خودروسازی هیچ جوابی برای تولید خودروهای بی کیفیت نداشت ،هجوم بی سابقه ای به شرکت پارس خودرو (از زیرمجموعه های سایپا) آورده و قدیمی ترین و با کیفیت ترین خودروساز کشور که تیراژ تولید آن با نیروی کمتر از سایپا بیشتر می باشد را با تغییر دو مدیر عامل به ناکجاآباد کشاند و قصد ادغام فروش این شرکت را در فروش سایپا که خواهرزاده ایشان در آنجا مشغول است دارد تا خلا محصول بی کیفیت پراید را با محصولاتی نظیر تندر، مگان و ماکسیما پر کند و با نگرانی از اینکه پارس خودرو قطب سوم خودروسازی نشود فشارهای زیادی را بر این شرکت وارد نمود که نمونه آن پلمپ دفتر حراست پارس خودرو بود. در حالی که پارس خودرو 8000 نفر پرسنل دارد
- آقای پوستین دوز بدلیل عدم مدیریت صحیح بر روی شرکت زامیاد (از زیر مجموعه های سایپا) با تصمیم غلط و بر خلاف عرف بازار بین الملل بجای رفع مشکلات خودروهای نیسان وانت و ارتقا و تولید یا وارد نمودن محصول جدید فروش زامیاد را نیز با سایپا ادغام نمود و خودروهای آن را با پرداخت 3 میلیون تومان و مابقی اقساط به فروش رساند غافل از اینکه وصول مطالبات و مانده بدهی مشتریان را چه کسی نقد می کند و نیز با این عمل تمام مشکلات زامیاد را بر فروش سایپا سرازیر کرد.
-آقای پوستین دوز با دستور مستقیم خود در جمع آوری دفاتر منطقه ای سایپا در استانهای مختلف نقش فعالی داشته و بر خلاف دستور صریح رئیس جمهور مبنی بر تمرکز زدایی از تهران در حالی که دولت صراحتا با سیاست تشویقی کارکنان خود را به شهرستان ها منتقل می کند تمام دفاتر منطقه ای را در تهران متمرکز نموده که مشتریان بیچاره و نمایندگان سایپا جهت جزیی ترین امور باید از شهرستان به تهران مراجعه نمایند.
- جناب پوستین دوز به جای خرید غیر قانونی سایپا به این نکته فکر نکرده که 4 سال است خودروی پراید در هیچ جای دنیا تولید نمی شود ولی ایران و شرکت سایپا به جای استفاده و مدیریت بر تولید داخل، قطعات یدکی این خودرو را از خارج وارد می کند.
- جناب پوستین دوز به جای اطاعت از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تولید خودروی با کیفیت تعداد زیادی خودروی پراید بدون ای بی اس و ایربگ تولید نموده و با ایجاد اهرم فشار بر نیروی انتظامی با مانور دادن روی موضوعات واهی از جمله اعتصاب کارگران و خواب سرمایه ای بالا و البته بر خلاف قانون شماره گذاری سعی در پلاک شدن خودروهایی دارد که جان تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان را می گیرد و حاضر نیست از سود پایان سال خود و هیات مدیره دست بردارد.
- جناب پوستین دوز با تدبیری ناشایست خودروهای تیبای بدون ایربگ را فقط با سنسور ایر بگ که نشاندهنده روشن و خاموش شدن چراغ ایربگ باشد و با کیت خالی ایربگ تحویل مشتریان داده و زمان تصادف وقتی ایربگ عمل نکرد مشخص می شود که چه جنایتی صورت گرفته است! - جمعی از پرسنل گروه خودروسازی سایپا
سايپا شركتي را خريد كه 2700 شاكي دارد
رویداد دیگری که در مورد عملکرد مدیران سایپا مطرح است این است که شركت سايپا که خودروسازی تاپكو را خريده در مقابل 2700 شاکی این شرکت چه پاسخی دارد و چگونه می خواهد پول مشتریان فیات در ایران را پرداخت کند؟
ظاهرا گروه خودرو سازي سايپا به منظور ارائه توليد و محصولات خود در استانها نسبت به خريد شركت تاپكو توليد كننده خودروي فيات در ايران اقدام نموده است .
شرکت تاپکو در اوايل سال ۸۷ با دعوت از مردم براي ثبت نام خريد خودرو در دو مرحله اقدام به اخذ مبالغي از خريداران کرد. در مرحله نخست اين شرکت با دريافت هفت ميليون و ۵۰۰ هزار تومان از هر خريدار و در مرحله دوم با دريافت هفت ميليون و ۷۰۰هزار تومان، در مجموع ۱۵ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان از هر خريدار دريافت کرد تا ظرف مدت ۲۰ روز خودروهاي خريداري شده را به مشتريان تحويل دهد.
با گذشت سه سال از اين اتفاق اين شرکت همچنان از ارائه خودروهاي خريداري شده به خريداران امتناع ميکند و در برابر ۴۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون توماني که از اين افراد براي فروش خودرو دريافت کرده است، پاسخگو نيست.
با توجه به انجام چنين اقدامي از سوي شركت سايپا بايد ديد چه كسي به وضعيت 2700 نفر شاكي رسيدگي خواهد نمود .
پرسشهاي ديگري كه در خصوص اين مسئله ايجاد ميشود اينست كه آيا اين شركت در چنين وضعيتي اجازه فروش داشته و پول حاصل از فروش شركت در اختيار مال باختگان قرار خواهد گرفت يا خير ؟
واحد صنعتي بن رو (تاپکو) توليد کننده تازه ترين خودروهاي سواري (فيات) است که در هفت کيلومتري ساوه واقع شده است. اين شرکت هم اکنون توان توليد روزانه 12 تا 18 فيات سي ينا، با ظرفيت موتور 1368 سي سي را دارد.
براین اساس این پرسش از مدیران گروه سایپا مطرح است که اگر مالکیت این شرکت متعلق به سایپا است اگر شاكيان براي توقيف سهام اين شركت اقدام كنند چه وضعيتي پيش خواهد آمد ؟ آیا سایپا باید جوابگوی آنها باشد یا این که عملا اموال سایپا توقیف می شود؟
نکات قابل توجه این است که موسسین اين شركت مديران پيشين گروه ايران خودرو بوده اند. شاكيان چندي پيش مقابل مجلس تجمع كردند و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند و حال این پرسش مطرح است که مدیران سایپا چه برنامه ای برای مشتریان فیات دارد و از نظر حقوقی تکلیف مشتریان چیست؟
در این رابطه لازم به ذکر است که دستگيري برخي مديران سابق ايران خودرو در رسانه ها منتشر شده است